APPLICATION OF TEACHING METHODS IN SOCIAL SCIENCES AND THEIR IMPACT ON STUDENT LEARNING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56124/tj.v6i12.0090

Keywords:

Learning, teaching method, activities, teaching-learning

Abstract

The application of teaching methods in the different subjects corresponds to more dynamic mechanisms of the teaching-learning process, because they are based mainly on the actions developed by teachers and students. It is common that in most cases teaching methods are not related to learning methods, however, it is very significant that it is known that there is a lot of familiarity and above all they are closely related and form a dialectical unit. When a teaching method is applied, it is essential that many factors be taken into account, such as activities or functions of a logical nature, which affect each stage of the learning process and, at the same time, it is essential that this type be taken as a priority of activities that are created by students. The objective of this scientific article is to investigate fundamental aspects of teaching methods, highlighting its concept and its application in the different stages of learning. Finally, the stages of the learning process are explained and the teaching methods applied in each of them are specified.

Keywords: Learning, teaching method, activities, teaching-learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alemán, B. (2018). La motivación en el contexto del proceso enseñanza-aprendizaje en carreras de las Ciencias Médicas. Revista Médica.
Barabási, A. (2013). Network science. Philosophical Transactions of The Royal Society. Moravia.
Cañedo, T., & Fifueroa, A. (2013). La práctica docente en educación superior: una mirada hacia su complejidad. Tlaquepaque.
Córdova, I. (2019). Modelo teórico para el proceso docente en la asignatura de Administración de la Producción III de la carrera de Administración de Empresas. Potosí.
Costa, C. (2019). El teatro de sombras para la enseñanza de la historia ecuatoriana. Manta.
Gómez, R. (2002). Análisis de los métodos didácticos en la enseñanza. Málaga.
Guzmán, M., & García, J. (2015). Determinantes que afectan la enseñanza de la metodología de las ciencias sociales. Ciudad de México.
Martínez, J. (2011). Estrategias didácticas basadas en actividades didácticas. Madrid.
Orozco, J. (2016). Estrategias Didácticas y aprendizaje de las Ciencias Sociales. Managua.
Salgado, E. (2015). La enseñanza y aprendizaje en modalidad virtual desde la experiencia de los estudiantes y profesores. Moravia.
Sarmiento, M. (2007). La enseñanza de las matemáticas y las NTIC. Barcelona.
Sichique, L. (2018). Estrategias metodológicas para mejorar los procesos de enseñanza aprendizaje de estudios sociales. Cuenca.
Vargas, K., & Vargas, M. (2012). Métodos de enseñanza del área de estudios sociales en el rendimiento escolar. Milagro.
Velásquez, F. (2010). Estrategias de enseñanza. Bogotá.
Vélez, V. (2015). La metodología aplicada por los docentes en el área de ciencias sociales en el aprendizaje de los estudiantes. Quito.

Published

2023-07-10

How to Cite

Pazmiño-Campana, L. M. (2023). APPLICATION OF TEACHING METHODS IN SOCIAL SCIENCES AND THEIR IMPACT ON STUDENT LEARNING. Revista Científica Y Arbitrada De Ciencias Sociales Y Trabajo Social: Tejedora. ISSN: 2697-3626, 6(12), 2–12. https://doi.org/10.56124/tj.v6i12.0090