Emotional Regulation and Cutting in High‑School Students of Charapotó, Ecuador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56124/nuna-yachay.v7i14.014

Keywords:

adolescence, cutting, emotional regulation, self-harm

Abstract

This study addresses the influence of different manifestations of emotional regulation on adolescent cutting, a self-harming behavior that reflects emotional difficulties. The objective was to identify the deficient emotional regulation that contribute to these practices, providing tools to improve emotional well-being at this crucial stage of development. The methodology adopted a mixed, non-experimental, cross-sectional approach, combining qualitative and quantitative methods with a non-experimental and cross-sectional design. The sample consisted of 20 adolescents between 15 and 18 years old, selected from a population of 120 students. The instruments used included the Self-Injurious Thoughts and Behaviors Scale (EPCA) and the Emotional Regulation Questionnaire (ERQ), both previously validated. The data were analyzed qualitatively and quantitatively, recording them in Excel to ensure consistency. Among the results, 40% presented self-harming behaviors, with cutting being the most frequent method as a way to relieve negative emotions, highlighting family problems as a triggering factor. The study showed that poor emotional regulation influence cutting behavior in adolescents, highlighting the need to strengthen emotional regulation strategies and family support to prevent these self-harming behaviors.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baena, P (2017) Metodología de la investigación. Tercera Edición. Grupo Editorial Patria, S.A de C.V. ISBN: 978-607-744-003-1

Basantes, D., Villavicencio, L., Alvear, L y Valdes, E. (2021) Ansiedad y Depresión en adolescentes. Revista Boletín Redipe. 10(2). 182-189. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1205/1122

Bautista, G., Vera, J., Machado, F y Rodríguez, C (2022). Depresión, desregulación emocional y estrategias de afrontamiento en adolescentes con conductas de autolesión. Acta Colombiana de Psicología, 25(1), 137-150. https://doi.org/10.14718/ACP.2022.25.11

Bustamante, L., Luzuriaga, M., Rodríguez, P y Espadero, R. (2022). Desarrollo psicológico del adolescente: una revisión sistemática. Pro Sciences: Revista De Producción, Ciencias E Investigación, 6(42), 389–398. https://doi.org/10.29018/issn.2588-1000vol6iss42.2022pp389-398

Cassels, M., Mulhall, E., & Bennett, K. (2018). Poor family functioning mediates the link between childhood adversity and adolescent self-harm. Journal of Affective Disorders, 239, 204-213. https://doi.org/10.1016/j.jad.2018.06.022

Chang, S., Chua, T. E., Ho, C. S., Lee, J., Ong, H. L., Fauziana, R., ... & Subramaniam, M. (2025). Prevalence and correlates of nonsuicidal self-injury among youths in Singapore: findings from the National Youth Mental Health Study. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 19(27). https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC11929177/pdf/13034_2025_Article_885.pdf

Crone, E. (2019). El cerebro adolescente. Cambios en el aprendizaje, en la toma de decisiones y en las relaciones sociales. Narcea Ediciones. Primera edición. ISBN: 978-842-772-605-5.

Faura García, J., Calvete, E., & Orue, I. (2022). Autolesión no suicida: Conceptualización y evaluación clínica en población hispanoparlante. Papeles del Psicólogo, 42(3), 207–214. https://www.redalyc.org/journal/778/77870147006/html/

Gao, Y., Wang, Y., Ma, M., Li, X., & Xu, X. (2024). Family intimacy and adaptability and non suicidal self injury: a mediation analysis. BMC Psychiatry, 24, 210. https://doi.org/10.1186/s12888-024-05642-1

García, R., Blasco, H., Paz, M., Baca, E (2012) Traducción y validación de la Self-Injurious Thoughts and Behaviors Interview en población espanola ˜ con conducta suicida. Revista de Psiquiatría y Salud Mental. 6(3), 101-108. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1888989112001486

Hankin, B. L., & Abela, J. R. (2011). Development of psychopathology: A vulnerability-stress perspective. Sage Publications.

Hernández, R., Fernández, C y Baptista, M (2018). Metodología de la investigación McGraw-Hill Interamericana. Sexta Edición.

Low, J. Y., Waterschoot, J., Brenning, K., & Luyten, P. (2024). Suppressive emotion regulation and adolescent adjustment following a COVID 19 lockdown. Stress and Health, 40(1), 42–53. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/smi.3274

Moreta, R., Durán, T y Gaibor, I (2018). Estructura factorial y fiabilidad del Cuestionario de Regulación Emocional (ERQ) en una muestra de estudiantes del Ecuador. Revista Latinoamericana de Ciencia Psicológica, 10, doi: 10.5872/psiencia/10.2.24J.

Norouzi, E. (2025). Examine the relationship between self injurious behaviors and emotion regulation in Iranian adolescent athletes. BMC Psychiatry, 25 (475). https://doi.org/10.1186/s12888-025-06921-1

Pease, M., Anaribar, C., Bueno, S., Guillém, R., Rengifo, F y Urbano, E (2022). Ser adolescentes en el Perú. Aproximaciones a la adolescencia del bicentenario. Tomo IV. Retos del contexto en la adolescencia. Representaciones sociales, violencia, ciudadanía y mundo digital. Fondo Editorial. Primera Edición. ISBN: 978-612-317-738-6

Quilla, A. (2021). Programa en educación emocional para la prevención de conductas autolesivas en estudiantes del nivel secundario [Tesis de maestría, Universidad Nacional de San Agustín]. Repositorio Institucional UNSA. http://hdl.handle.net/20.500.12773/14299

Restrepo, A., Gómez, K., & Salazar, I. (2020). Efectividad de la terapia familiar en la reducción de conductas autolesivas en adolescentes. Revista Latinoamericana de Psicología, 52(2), 145-157. https://doi.org/10.1016/j.rlp.2020.02.003

Ríos, A (2022). ¡La adolescencia se termina! Guía para una buena convivencia con tus hijos e hijas. Plataforma Editorial. Primera Edición. ISBN: 978-84-18927-77-5.

Tigasi, D y Flores, V (2023). La conducta autolesiva y su relación con la autoestima en adolescentes. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades 4(1), 713-725. https://doi.org/10.56712/latam.v4i1.290

Walsh, B. (2006). Treating self-injury. A practical guide (2da ed.). The Guilford Press. https://www.researchgate.net/publication/273369115_Treating_Self-Injury_A_Practical_Guide_by_B_W_Walsh

Whitlock, J. (2009). The cutting edge: Non-suicidal self-injury in adolescence. Research Facts and Findings. Online verfügbar unter. https://www.selfinjury.bctr.cornell.edu/publications/2009_1.pdf

Published

2025-12-08

How to Cite

Lozano Farías, C. M. ., & Rodríguez Álava, L. A. . (2025). Emotional Regulation and Cutting in High‑School Students of Charapotó, Ecuador. Revista Científica Y Arbitrada De Psicología NUNA YACHAY - ISSN: 2697-3588., 7(14), 224–239. https://doi.org/10.56124/nuna-yachay.v7i14.014

Issue

Section

articulos de investigacion