Evaluation of impact of initial psychopedagogical training in the Bachelor of Physical Culture in Cuba

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56124/nuna-yachay.v7i14.005

Keywords:

psychopedagogy, training impact, psychopedagogical training

Abstract

Because of being a pedagogical career, the initial psychopedagogical training of Physical Education graduates in Cuba is carried out within the curriculum of the Physical Activity Psychopedagogy discipline. This is both pertinent and justified, but there are few scientific criteria on the effective contribution of its formative impact based on empirical research. The objective of this article is, on the one hand, to evaluate the impact of initial psychopedagogical training addressed to Physical Education professionals by using the satisfaction criteria of graduates and teachers through individual and group interviews, based on qualitative methodology. On the one hand, graduates expressed their positive and negative assessments, while teachers identified the strengths and weaknesses of the discipline they teach. Some agreements were found on some aspects, especially those related to the need for mandatory further training so that they will effectively contribute to the integration of psychopedagogical knowledge for the practice of the profession and the research training as part of the continuous qualitative improvement of the training process. The limited sample of investigated subjects justifies the continuity of research on this issue through the incorporation of new criteria provided by other graduates and teachers as part of the necessary feedback on the quality of the career´s initial training process

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alipia, M., Mesa, N., & Padilla, Y. (2022). Metodología para evaluar el impacto de la educación de posgrado. Transformación, 18(1), 53‑69. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S207729552022000100053&script=sci_abstract

Alonso, L., Leyva, A., & Aguilar, V. (2024). La evaluación del impacto de la formación laboral en estudiantes de carreras universitarias no pedagógicas. Mendive, 22(4), octubre‑diciembre. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3832

Bravo, B., Fernández, C. L., & Mainegra, D. (2017). La evaluación de impacto del proceso de formación de profesores. Mendive, 15(1), 41–56. http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1002

Carrasco, F. (2025). Evaluación de impacto de la formación docente en la educación superior (ISBN 978‑956‑7803‑45‑3). Universidad Miguel de Cervantes.

Colectivo de Autores. (2012). Evaluación del impacto del Trabajo Metodológico en la formación del estudiante en cinco universidades cubanas. Metodología y sus aplicaciones. Monografía. ISBN 978‑959‑261‑409‑3.

González Rey, F. (2007). Investigación cualitativa y subjetividad: los procesos de construcción de la información. McGraw‑Hill Interamericana.

González, Y., Senú, I., & Cambara, D. (2023). Sistema de evaluación de impactos de un programa de Doctorado en Ingeniería Química. Tecnología Química, 43(3), sept.–dic. http://scielo.sld.cu/pdf/men/v17n2/1815-7696-men-17-02-264.pdf

Imamura, J., Morales, M., & Pérez, C. (2023). Evaluación del impacto de la superación en la educación técnica y profesional (n.º 295) [informe académico]. Universidad de La Habana.

Kirkpatrick, D. L., & Kirkpatrick, J. D. (2009). Evaluating Training Programs. Berrett‑Koehler Publishers.

MES (2016). Plan de estudio E de la carrera Licenciatura en Cultura Física. República de Cuba.

Ramos, F. J., Meizoso, M. C., & Guerra, R. M. (2016). Instrumento para la evaluación del impacto de la formación académica. Revista Universidad y Sociedad, 8(2), 114–124. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202016000200014

Soler, G. (2025). Evaluación del impacto de la formación permanente del profesorado: enfoques y propuestas para su mejora. Ponencia en Congreso Nacional Buenas Prácticas en la Formación Docente. Junta de Galicia, España.

Tardo, Y., & Escalona, C. (2021). La evaluación del impacto formativo en las investigaciones educativas: una propuesta para su gestión. Revista Conrado, 17(79), 41‑48. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442021000200041&script=sci_arttext&tlng=en

Díaz, R. T. (2011). La evaluación del impacto formativo en contextos educativos universitarios. Didáctica y Educación, 2(4), 45-58. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/63

Tejeda, R. (2013). Procedimiento para evaluar el impacto formativo [Reporte técnico]. Centro de Estudios sobre Ciencias de la Educación Superior (CECES), Universidad de Holguín, Cuba

Published

2025-12-08

How to Cite

Ortiz Torres , E. A. ., Iznaola Cuscó, M. B. ., & Montero Ramirez, C. J. . (2025). Evaluation of impact of initial psychopedagogical training in the Bachelor of Physical Culture in Cuba . Revista Científica Y Arbitrada De Psicología NUNA YACHAY - ISSN: 2697-3588., 7(14), 70–81. https://doi.org/10.56124/nuna-yachay.v7i14.005

Issue

Section

articulos de investigacion