Group Psychotherapy Plan for Reducing Occupational Stress in High School Teachers
DOI:
https://doi.org/10.56124/nuna-yachay.v7i14.018Keywords:
psychotherapy, teaching staff, public educationAbstract
This research addresses the issue of occupational stress among high school teachers, a condition that negatively impacts their cognitive, emotional, and physical well-being, as well as their professional performance. The main objective of the study was to design a group psychotherapy plan with a cognitive-behavioral approach to reduce this stress. The study followed a quantitative, descriptive methodology, with a non-experimental and cross-sectional design. It was conducted at the Unidad Educativa Fiscal Siglo XXI ´´ Tarqui´´, located in the canton of Manta, using a convenience sample of 34 teachers. The ED-6 scale was employed, consisting of 77 items distributed across six dimensions: anxiety, depression, pressures, maladaptive beliefs, demotivation, and poor coping. The results revealed moderate to high levels of stress, with anxiety and maladaptive beliefs standing out as the most prominent factors. Based on these findings, a psychotherapeutic plan was developed, including structured cognitive- behavarioral intervention sessions focused on belief restructuring, emotional regulation, and coping strategies. The proposal was positively evaluated by experts. It is concluded that the designed intervention has the potential to improve teacher well-being and reduce perceived stress levels
Downloads
References
Adjobimey, M., Hinson, V., Mikponhoué, R., Hountohotegbe, E., Cissé, I., … Houinato, D. (2022). Occupational stress in inductry setting in Benin 2019: A cross- sectional study. Plos one, 17 (6), e0269498. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0269498
Andrade Gómez, G. J. (2022). Resiliencia y estrés laboral en docentes de primero de bachillerato de la unidad educativa Dr. Odilón Gómez Andrade. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 26(2), 115–136. https://doi.org/10.46498/reduipb.v26i2.1773
Benzoni, P., Gomes, J., & Meneghelli, S. (2020). Protocolo cognitivo para el manejo y control de estrés laboral: un estudio de caso. Revista familiar, Ciclos de Vida no Contexto Social,1, 625-632. https://www.redalyc.org/journal/4979/497964427019/497964427019_1.pdf
Bonifaz Villar, C. (2024). La investigación cuantitativa. Corporación Universitaria de Asturias. https://www.centrovirtual.com/recursos/biblioteca/pdf/investigacion_cuantitativa/unidad1_pdf1.pdf
Burr, H., Muller, G., Rose, U., et al. (2021). El modelo de demanda- control como predictor de síntomas depresivos; interacción y efecto de subescalas diferenciales: Análisis prospectivos de 2212 empleados alemanes. Revista Internacional de Investigación Ambiental y Salud Publica, 18 (16). 837-848. 10.3390/ijerph18168328
Chiang, C., Gomez, M., & Sigoña, L. (2013). Modelos explicativos del estrés laboral: El modelo demanda-control de Karasek. Revista de Psicología del Trabajo, 14 (2), 110-117. https://www.redalyc.org/pdf/3758/375839307002.pdf
Coba, G (2024, 21 de noviembre). Ocho de cada diez trabajadores en Ecuador dicen sentirse agotados. Primicias. https://www.primicias.ec/economia/trabajadores-ecuador-burnout-cansancio-empresas-82972/
Colino, N. & Pérez, P. (2015). El síndrome de burnout en un grupo de profesores de enseñanza secundaria en Montevideo. Ciencias Psicológicas, 9(1), 27-41. http://www.scielo.edu.uy/pdf/cp/v9n1/v9n1a04.pdf
García Lino, M. (2021). Estrés laboral en docentes de enseñanza secundaria de una institución pública de la ciudad de Manta. Revista San Gregorio, 1 (43).140-154. https://revista.sangregorio.edu.ec/index.php/REVISTASANGREGORIO/article/view/1412
Godoy, L., Rossignoli ,M ., Delfino, P., Garcia , N ., & De lima Umeoka, E. ( 2018). A comprehensive overviem on stress neurobiology: basic concepts and clinical implications. Frontiers in Behavioral Neuroscience, 12, 127. https://doi.org/10.3389/fnbeh.2018.00127
Gutiérrez Santander, P., Moran Suarez, S., & Sanz Vázquez, I. (2005). El estrés docente: elaboración de la escala ED-6 para su evaluación. Revista electrónica de investigación y evaluación educativa. 11(1),47-61. https://www.redalyc.org/pdf/916/91611103.pdf
Heckendorf, H., & Lehr, D. (2025). Efficacy of a web-based stress management intervention for beginning teachers on reducing stress and mechanisms of change: Randomized controlled trial. Journal of Medical Internet Research, 27, e58475. https://doi.org/10.2196/58475
Hernández Sampieri, R. (2014). Metodología de la investigación, sexta edición. McGraw-Hill / Interamericana Editores. https://apiperiodico.jalisco.gob.mx/api/sites/periodicooficial.jalisco.gob.mx/files/metodologia_de_la_investigacion_-_roberto_hernandez_sampieri.pdf
Herrera, R., Través, G., Cangui, S., & Jiménez, B. (2024). Estrés laboral en docentes ecuatorianos: Factores, síntomas y estrategias de mitigación. Explorador Digital, 8 (3), 83- 100. https://doi.org/10.33262/exploradordigital.v8i3.3081
Leka, S., Griffiths, A., & Cox, T. (2003). Work organisation and stress: Systematic problema approaches for employers, magers and trade unión representativez. World Health Organization. https://www.who.int/es/publications/i/item/9241590475
Luchman, J. & Gonzales, M. (2013). Demandas, control y apoyo: Una revisión metaanalítica de las interrelaciones entre las características del trabajo. Revista de Psicología de la Salud Ocupacional, 18 (1), 37-52. https://doi.org/10.1037/a0030541
Lukan, J., Bolliger, L., Pauwels, N. S., Luštrek, M., De Bacquer, D., & Clays, E. (2022). Work environment risk factors causing day-to-day stress in occupational settings: A systematic review. BMC Public Health, 22, 240. https://doi.org/10.1186/s12889-021-12354-8
Maldonado González, L. N., Noroña Salcedo, D. R., & Vega Falcón, V. (2023). Análisis del estrés laboral en docentes de la Unidad Educativa 11 de Noviembre en Ecuador. Metanoia: Revista de Ciencia, Tecnología e Innovación, 10(1), 23–34. https://doi.org/10.61154/metanoia.v10i1.3191
Melgosa, J. (2006). Sin estrés. Editorial Safeliz. https://books.google.com.pe/books?id=eFQraki_7boC&printsec=frontcover#v=onepage&q&f=false
Mingote, J., Antón, A., & Pérez, S. (2003). Estrés en la enfermería: El cuidado del cuidador. Díaz de Santos. https://www.editdiazdesantos.com/wwwdat/pdf/9788479785185.pdf
Naranjo Pereira, M. (2009). Una revisión teórica sobre estrés y algunos aspectos relevantes de este en el ámbito educativo. Revista Educación, 33 (2), 171-190. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44012058011
Organización Mundial de la Salud (OMS). (2023). ¿Qué es el estrés y cómo manejarlo? https://www.who.int/es/news-room/questions-and-answers/item/stress
Pérez Martínez, J. (s.f). ¿Qué es el estrés?, trata el estrés con PNL. Editorial Universitaria Ramón Areces. https://www.cerasa.es/media/areces/files/book-attachment-1677.pdf
Quick, J. C., & Henderson, D. F. (2016). Occupational stress: Preventing suffering, enhancing wellbeing. International Journal of Environmental Research and Public Health, 13(5), 459. https://doi.org/10.3390/ijerph13050459
Ramos Galarza, C. (2020). Los alcances de una investigación. CienciAmerica,9 (3), 1-6. doi: 10.33210/ca.v9i3.336.
Sánchez Florez, F. (2019). Fundamentos epistemológicos de la investigación cualitativa y cuantitativa: Consensos y disensos. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 13(1).102-122. https://doi.org/10.19083/ridu.201p9.644
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Científica y Arbitrada de Psicología NUNA YACHAY - ISSN: 2697-3588.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.





3.jpg)







