Prevalence of Depression among Nursing Students at a University
DOI:
https://doi.org/10.56124/nuna-yachay.v7i14.016Keywords:
depression, nursing students, prevalence, mental health, university studentsAbstract
Depression is a mental health issue recognized as the leading cause of disability worldwide. In recent years, cases of depression among university students have increased, prompting this study to evaluate the prevalence of depression among seventh-level nursing students during the PII-2024 academic period at a public university in the canton of Jipijapa. A non-experimental, cross-sectional methodological design with a quantitative approach was employed, selecting a sample of 149 seventh-level students through stratified sampling. To ensure the representativeness of the participants, various inclusion and exclusion criteria were applied. The Beck Depression Inventory and a sociodemographic survey were administered to assess the prevalence of depressive symptoms and determine the sociodemographic profile of this group of students. Results indicate that 19.46% of students exhibit mild symptoms of depression, 18.12% experience moderate symptoms, and 8.05% present severe depression levels, with a notable trend of women showing higher tendencies toward moderate and severe depressive symptoms. Additionally, sociodemographic factors may be influencing the mental well-being of the students. These findings emphasize the importance of implementing psychological and academic support strategies for nursing students.
Downloads
References
Arbeláez, G., Lascano, G., Chasiguasin, A., Erazo, J., Bilbao, K., y González, M. (2022). Trascendencia de los Comités de Ética de Investigación en Seres Humanos en el Ecuador. Revista Médica Científica CAMbios, 21(1), 1-7. https://revistahcam.iess.gob.ec/index.php/cambios/article/view/746
Arntz, J., Trunce, S., Villaroel, G., Werner, K., y Muñoz, S. (2022). Relación de variables sociodemográficas con niveles de depresión, ansiedad y estrés en estudiantes universitarios. Revista chilena de neuropsiquiatría, 60(2), 156-166. https://doi.org/10.4067/S0717-92272022000200156
Backer, E., Kox, J., Francke, A., y Beek, A. (2020). Improving mental health of student and novice nurses to prevent dropout: A systematic review. Journal of Advanced Nursing, 76(10), 2447-2780. https://doi.org/10.1111/jan.14453
Bakker, E., Verhaegh, K., Kox, J., Beek, A., Boot, C., Roeloft, P., y Francke, A. (2019). Late dropout from nursing education: An interview study of nursing student’s experiences and reasons. Nurse Education in Practice, 39, 1725. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2019.07.005
Barrera, J., Franco, J., y Quispe, A. (2021). Nivel de depresión en estudiantes de enfermería de una universidad privada de Lima Norte. Revista Cient. Cuidado y Salud Pública, 1(2), 40-45. https://doi.org/10.53684/csp.v1i2.24
Beck, A., Steer, R., y Brown, G. (2011). Inventario de Depresión de Beck-II. (Trad. J. Sanz, C. Vásquez). Pearson.
Bellón, J., Conejo, S., Rodríguez, A., Ballesta, M., Mendive, J., y Peral, P. M. (2020). Enfermedades mentales comunes en atención primaria: dificultades diagnósticas y terapéuticas, y nuevos retos en predicción y prevención. Revista Gaceta Sanitaria, 34(1), 20-26. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2020.05.013
Carranza, R. (2013). Propiedades psicométricas del Inventario de Depresión de Beck en universitarios de Lima. Revista Psicológica Trujillo, 15(2), 1-14.
Espinoza, T., Quispe, C., Vivas, T., Soto, J., y Abarca, Y. (2022). Prevalencia de depresión y condiciones de riesgo personales, familiares, académicos y sociales en futuras enfermeras. Revista Universidad y Sociedad, 14(1), 258-266. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v14n1/2218-3620-rus-14-01-258.pdf
Granados, G., y Janampa, J. (2024). Niveles de ansiedad y depresión en estudiantes de enfermería de una universidad nacional post pandemia COVID-19, Huancayo 2023 [Tesis de grado]. Universidad Nacional del Centro de Perú. http://hdl.handle.net/20.500.12894/10513
Grasso, J., Babieri, M., y Etchevers, M. (2021). La terapia dinámica interpersonal y los constructos en los que se basa. Anuario de Investigaciones, 29, 31-38. https://www.psi.uba.ar/investigaciones/revistas/anuario/trabajos_completos/29/grasso.pdf
Hernández-Palomo, E., Salazar-García, M., y Rivera-Heredia, E. (2024). Factores emocionales y económicos presentes en la experiencia de migrar para estudiar. Enseñanza e Investigación en Psicología, 6(1), 1-13. https://doi.org/10.62364/cneip.6.1.2024.236
Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., y Baptista-Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. Sexta edición. Mc Graw Hill.
Jacob, E., Twigg, D., y Nattabi, B. (2020). Contemporary nursing graduates’ transition to practice: A critical review of transition models. Journal of Clinical Nursing, 29(15-16), 3097-3107. https://doi.org/10.1111/jocn.15234
Martínez, M., Cajilema, A., y Garzón, A. (2023). Prevalencia y factores asociados a la depresión en jóvenes universitarios en Macas, Ecuador. Revista Ecuatoriana de Psicología, 6(16), 256-263. https://doi.org/10.33996/repsi.v6i16.103
Masaquiza, J., y Guarate, C. (2024). Actitudes y afrontamiento ante la muerte de estudiantes de enfermería. Revista Enfermería Investiga, 9(2), 64-72. https://doi.org/10.31243/ei.uta.v9i2.2417.2024
Maza, E., y Carrión, M. (2023). Niveles de estrés, ansiedad y depresión en estudiantes de enfermería de la Universidad Nacional de Loja. Revista Enfermería Investiga, 8(3), 11-16. https://doi.org/10.31243/ei.uta.v8i3.2107.2023
Monterrosa-Castro, A., Ordosgoitia-Parra, E., y Beltrán-Barrios, T. (2020). Ansiedad y depresión identificadas con la Escala de Golberg en estudiantes universitarios del área de la salud. Revista MedUNAB, 23(3), 372-388. https://www.redalyc.org/journal/719/71965090003/71965090003.pdf
OMS. (17 de Junio de 2023). Annual Report 2022. World Health organization. https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/366704/WHO-EURO-2023-7228-46994-68661-eng.pdf
Páez, M., y Peña, F. (2018). Depresión en universitarios. Diversas conceptualizaciones y necesidad de intervenir desde una perspectiva compleja. Archivos de Medicina, 18(2), 339-351. https://doi.org/10.30554/archmed.18.2.2747.2018
Parra, L., y Vásquez, M. (2017). Muestreo probabilístico y no probabilístico. Universidad del ISTMO. https://www.gestiopolis.com/wp-content/uploads/2017/02/muestreo-probabilistico-no-probabilistico-guadalupe.pdf
Pisco, M. (2021). Estrés, ansiedad y depresión en estudiantes de pregrado de la carrera de enfermería de la Universidad Católica Santiago de Guayaquil del año 2021 en tiempos de confinamiento [Tesis de grado]. Universidad Católica Santiago de Guayaquil. http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/17228
Puchaicela, S., Loza, J., Fiallo, I., Benítez, A., y Amaya, A. (2022). Evaluación de estrés, ansiedad y depresión en Ecuador durante la pandemia de COVID-19. La Ciencia al servicio de la salud y la nutrición, 13(1), 13-25. https://doi.org/10.47244/cssn.Vol13.Iss1.667
Quijije, S. (2020). Percepción de riesgo del COVID-19 en estudiante de enfermería. Revista Científica Higía de la Salud, 2(1). https://doi.org/10.37117/higia.v1i2.528
Siavichay, R. J., Navia, L. C., Cueva, K. C., Sanmartín, A. C., y Velázquez, M. H. (2022). Experiencias en el internado hospitalario Enfermería. UNESUM-CIENCIAS. Revista Científica Multidisciplinaria, 6(4), 76-82. https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v6.n4.2022.524
Tung, Y.-J., Lo, K., Ho, R., y Wilson, W. (2018). Prevalence of depression among nursing students: A systematic review and meta-analysis. Nurse Education Today, 63, 119-129. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2018.01.009
Vázquez, J., Cáceres, J., Ávalos Caballero, A., Martínez, I., M, G. A., y D., C. P. (2023). Percepción de los estudiantes de enfermería sobre su salud mental en una universidad pública, 2023. Revista SA ScientiAmericana, 10(2), 41-45. https://doi.org/10.30545/scientiamericana.2023.may-ago.2
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Científica y Arbitrada de Psicología NUNA YACHAY - ISSN: 2697-3588.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.





3.jpg)







