Value chain and competitiveness of the Zambrano de Manta commercial

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56124/corporatum-360.v8i15.006

Keywords:

Value creation, Manta, strategic marketing, customer service

Abstract

Ignorance of the value chain in a business does not allow us to create value for customers, sell products or services that are different from the competition, innovate or reduce costs, among other advantages. Therefore, the objective of this research was to analyze how the management of the value chain influences the competitiveness of Comercial Zambrano in the Manta-Manabí canton. With a descriptive-correlational, cross-sectional design and mixed approach, information was collected through surveys administered to workers and clients and, interviewing the owner, information validated with the normality test (Shapiro-Wilk) and correlation (Spearman). The findings highlighted a positive correlation between value chain management and competitiveness, with a coefficient of 0.863 and a significance of 0.001. The areas of greatest impact were logistics and customer service, while the lack of technology and internal coordination emerged as relevant limitations. Likewise, 76% of customers rated service as efficient, highlighting it as a key strength. Based on this research, it is argued that the value chain is a strategic axis to enhance business competitiveness, highlighting the need to innovate and optimize internal processes to guarantee sustainable positioning and image.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Apolinario Quintana, R. E., Rodríguez Donoso, M. G., & Zambrano Mejía, L. M. (2021). La cadena de valor del mango ecuatoriano y su competitividad internacional. Revista Científica Compendium, 24(47), 2. Obtenido de Recuperado a partir de https://revistas.uclave.org/index.php/Compendium/article/view/3854

Caballero Núñez, A., & Michelena, E. (2024). Competitividad del sector cañero-azucarero cubano: aporte potencial de la normalización a su perfeccionamiento. Ingeniería Industrial, 44(3), 77-93. Obtenido de Epub 01 de febrero de 2024. Recuperado en 09 de noviembre de 2024, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-59362023000300077&lng=es&tlng=en.

Hoyos Olivares, A. M. (2023). Gestión estratégica de costos y su relacion con la competitividad del Centro Residencial Geriátricos Amigos de Jesus. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2), 4473-4494. doi:https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.5663

López, C. F., & Huamán, L. A. (2024). Cadena de valor: modelo de gestión para la formación inicial del profesorado. Formación universitaria, 17(2), 47-60. doi:https://dx.doi.org/10.4067/s0718-50062024000200047

Macías Castelán, M., & Córdova Martínez, L. A. (2024). La Cadena de Valor y su Importancia como Generador de Valor en las MIPyMEs mexicanas. CaleidoscoPI, 1(2),11-24. doi:https://doi.org/10.29057/caleidoscopi.v1i2.11814

Miranda Cordova, R. (2024). Competitividad de la cadena de valor del sector minero sonorense en el contexto del TLCAN y T-MEC.[Tesis-Universidad de Sonora]. Obtenido de https://integracioneconomica.unison.mx/wp-content/uploads/2024/06/Competitividad-de-la-cadena-de-valor-del-sector-minero-sonorense-en-el-contexto-del-TLCAN-y-T-MEC.pdf

Parrales Poveda, M. L., Basurto Vinces, C. E., Cruz Vidaurre, M. I., & Ponce Prado, J. A. (2021). Asociatividad, cadena de valor e impacto de ambas. Revista Publicando, 8(31), 392-413. doi:https://doi.org/10.51528/rp.vol8.id2259

Pincay Mendoza, Y. A., Solis Barreto, Y. L., & Arteaga Velepucha, G. S. (2023). Posicionamiento estratégico de la microempresa ISSOF & Gelatería Italiana: Strategic positioning of the micro-enterprise ISSOF & Gelateria Italiana. Journal Business Science - ISSN: 2737-615X, 4(2). doi:https://doi.org/10.56124/jbs.v4i2.0001

Pineta Cuéllar, A. L. (2024). Propuesta de estrategias para fomentar la competitividad de la cadena de valor de los aceites esenciales naturales de Guatemala, a partir del análisis de países con mayor exportación y los cinco motores de desarrollo de la Organización Internacional de T. Universidad del Valle de Guatemala. Obtenido de https://repositorio.uvg.edu.gt/xmlui/handle/123456789/5653

Ramírez Molina , R. I., Ríos Pérez, J. D., Lay Raby, N. D., & Ramírez Molina, R. J. (2021). Estrategias empresariales y cadena de valor en mercados sostenibles: Una revisión teórica. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVII(Especial 4), 147-161. Obtenido de https://repositorio.cuc.edu.co/server/api/core/bitstreams/60df95af-d56a-4fc1-8f08-0f2a65351d31/content

Rios Rios, R., & Quispe Vigo, G. A. (2024). Factores determinantes de la competitividad del sub sector cacaotero en la región San Martin 2013. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(4), 13607-13618. doi:https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i5.13777

Romero, D., Sánchez, S., Rincón, Y., & Romero, M. (2020). Estrategia y ventaja competitiva: Binomio fundamental para el éxito de pequeñas y medianas empresas. Revista de ciencias sociales, 26(4), 465-475. doi:https://doi.org/10.31876/rcs.v26i4.34674

Solórzano, J. C., & Parrales , M. L. (2021). Branding: posicionamiento de marca en el mercado ecuatoriano. Revista Espacios, 42(12), 27-39. doi:10.48082/espacios-a21v42n12p03

Sornoza Parrales, D. R., Parrales Poveda, M. L., Sornoza Parrales, G. I., Cañarte Rodríguez, T. C., Castillo Merino, M. A., Guaranda Sornoza, V. F. y Delgado Lucas, H. B. (2018). Fundamentos de emprendimiento. Editorial 3Ciencias. Área de Innovación y Desarrollo,S.L. https://www.3ciencias.com/wpcontent/ uploads/2018/05/Fundamentos-de-emprendimiento.pdf

Vaca, S. (2020). La Filosofía Lean en la cadena de valor: Un componente esencial para crear ventajas competitivas. Revista De Investigación Enlace Universitario, 19(1), 125-139. doi:https://doi.org/10.33789/enlace.19.1.65

Vivar Astudillo , A. Y., Erazo Álvarez , J. C., & Narváez Zurita , C. I. (2020). La cadena de valor como herramienta generadora de ventajas competitivas para la Industria Acuícola. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(10), 4-33. Obtenido de https://www.redalyc.org/journal/5768/576869215002/html/

Published

2025-06-30

How to Cite

Pilligua Chóez, D. L., Arteaga Velepucha, G. S., Fienco Parrales, J. V., & Parrales Poveda, M. L. (2025). Value chain and competitiveness of the Zambrano de Manta commercial. Revista Científica Arbitrada Multidisciplinaria De Ciencias Contables, Auditoría Y Tributación: CORPORATUM 360 - ISSN: 2737-6443., 8(15), 99–123. https://doi.org/10.56124/corporatum-360.v8i15.006