COMMERCIAL MANAGEMENT STRATEGIES IN CRAFT ASSOCIATIONS. ASOARCAQ CASE STUDY

Authors

  • Freddy Rodolfo Lalaleo-Analuisa Instituto Superior Tecnológico España - ISTE. Ambato – Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.56124/corporatum-360.v6i12.0001

Keywords:

strategies, business management, associations, artisans, strategic planning

Abstract

The objective of this research is to develop innovative commercial management strategies for the Leather and Related Artisanal Association of the Quisapincha parish (ASOARCAQ); given that, in recent years, this association has presented a series of problems related to commercial issues. To achieve this, the methodology used presents a mixed approach; that is, qualitative and quantitative, supported by bibliographic research that will allow the field and object of study to be theoretically supported. Additionally, an on-site study was developed where a survey was applied to sixty-five people to know the current state of the Association. Among the main findings, organizational shortcomings were evident that were increased by the health crisis that the world experienced, because the channel most used by associates was only the interaction between producer and consumer, which was affected during the period of confinement, which is why the need arose to look for new alternatives for the marketing of the product. The main conclusions mention that through strategic planning, appropriate strategies can be defined that allow improving the situation of the association and achieving the desired objectives.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bonilla, D., Salinas, D., Lalaleo, F., y Velastegui-Hernández, S. (2017). Marketing estratégico en redes sociales de las organizaciones. Un abordaje 360°. Revista Científica Ciencia y Tecnología, 18(17), 74-85. https://cienciaytecnologia.uteg.edu.ec/revista/index.php/cienciaytecnologia/article/view/154

Clarke Bloomfield, M., Cisneros Arias, Y., & Paneca González, Y. (2018). Gestión Comercial: diagnóstico del atractivo y rentabilidad del punto de ventas. Ciencias Holguín, 24(4), 1–10.

Comisión Económica para América Latina y El Caribe. (2016). La industria del cuero y productos de cuero en América Latina.

Corrêa Jannuzzi, C. A., Sugahara, C. R., & Rodrigues de Sousa, J. E. (2015). Estrategia empresarial e innovación tecnológica de las industrias brasileñas. Invenio: Revista de Investigación Académica, 18(35), 65–84.

De Lucas Molina, L. A. (2017). Modelo de gestión administrativa para la Cooperativa Juan Pío de Mora [Tesis de pregrado]. Universidad Regional Autónoma de Los Andes, Babahoyo, Ecuador.

Del Carpio Gallegos, J. F., & Miralles, F. (2020). Analizando la innovación comercial en las empresas peruanas de manufactura de menor intensidad tecnológica. RAE-Revista de Administração de Empresas, 60(3), 195–207. https://doi.org/DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0034-759020200303

Delfín Pozos, F. L., & Acosta Márquez, M. P. (2016). Importancia y análisis del desarrollo empresarial. Revista Científica Pensamiento y Gestión, 40, 184–202.

Ebitu, E. T. (2014). Marketing strategies and consumers´ satisfaction of cement productos in calabar, Nigeria. British Journal of Marketing Studies, 2(6), 52–67.

Lonescu, A., & Dumitru, N. R. (2015). The role of innovation in creating the company’s competitive advantage. EcoForum, 4(1), 99–104.

Ishaq, M. I., & Hussain, N. M. (2016). Creative marketing strategy and effective execution on performance in Pakistan. RAE Revista de Administracao de Empresas, 56(6), 668–679. https://doi.org/10.1590/S0034-759020160608

Lalaleo Analuisa, F. R. (2021). Estrategias de gestión comercial innovadoras para la Asociación Artesanal Cuero y Afines de Quisapincha [Tesis de posgrado no publicada]. Universidad Tecnológica Indoamérica.

Lalaleo-Analuisa, F.R., Bonilla-Jurado, D.M., & Robles-Salguero, R.E. (2021). Information and Communication Technologies exclusively for consumer behavior from a theoretical perspective. Retos Revista de Ciencias de la Administración y Economía,11(21), pp. 147-163. https://doi.org/10.17163/ret.n21.2021.09.

Lalaleo, F. & Martínez, A. (2022). Estrategias empresariales en el contexto de las medianas empresas manufactureras. Una búsqueda especializada de literatura. Revista Killkana Sociales, 6, 41-54. https://killkana.ucacue.edu.ec/index.php/killkana_social/article/view/1194/1363

Lalaleo-Analuisa, F., Chenet-Zuta, M., Martínez-Yacelga, A. y Bonilla-Jurado, D. (2023). Imagen corporativa desde la perspectiva de la comunicación empresarial: caso Asociación Artesanal Cuero y Afines de Quisapincha. Revista de Comunicación de la SEECI, 56, 265-281. http://doi.org/10.15198/seeci.2023.56.e829

Lendel, V., & Varmus, M. (2015). Creation and implementation of the innovation strategy in the enterprise. Economics and Management, 16, 819–825.

Martín Mayoral, F., Curiazi, R., & Castro Ruales, L. (2019). Una aproximación al estudio de la industria del cuero en el distrito de Cotacachi (Ecuador), bajo el esquema teórico marshalliano-becattiniano. Investigaciones Geográficas, 71, 179–207. https://doi.org/10.14198/INGEO2019.71.09

Perdigón Llanes, R. (2020). Estrategia digital para fortalecer la gestión comercial de las cooperativas agropecuarias cubanas. Revista Coodes, 8(1), 33–44.

Ramus, T., La Cara, B., Vaccaro, A., & Brusoni, S. (2018). Social or commercial? Innovation strategies in social enterprises at times of turbulence. Business Ethics Quarterly, 28(4), 463–492. https://doi.org/10.1017/beq.2017.55

Simonato, F. R. (2018). La innovación en el área comercial a través de la gestión de las experiencias. Revista Digital Ciencias Administrativas, 11, 1–31.

Slusarczyk Antosz, M., & Morales Merchán, N. H. (2016). Análisis de las estrategias empresariales y de las TIC. Revista 3 Ciencias Empresa, 5(1), 29–46. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.17993/3cemp.2016.050125.29-46

Teneda Llerena, W. F., Santamaría Freire, E., Ortiz Zurita, J. G., & Guamán Guevara, M. D. (2019). Caracterización de la producción en el sector cuero a través de estadística descriptiva: caso Quisapincha-Tungurahua. Pensamiento Empresarial, 133–150.

Published

2023-12-28

How to Cite

Lalaleo-Analuisa, F. R. (2023). COMMERCIAL MANAGEMENT STRATEGIES IN CRAFT ASSOCIATIONS. ASOARCAQ CASE STUDY. Revista Científica Arbitrada Multidisciplinaria De Ciencias Contables, Auditoría Y Tributación: CORPORATUM 360 - ISSN: 2737-6443., 6(12), 2–15. https://doi.org/10.56124/corporatum-360.v6i12.0001