Cognitive behavioral psychotherapy plan to improve social skills in children with autism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56124/nuna-yachay.v7i14.017

Keywords:

Social skills, autism, psychotherapy, cognitive behavioral therapy

Abstract

Social skills in children are a fundamental parameter for their social development. In the case of children with autism spectrum disorder, due to the condition they generally show, they have difficulties in the normal development of their social skills, which intervene and limit the social interaction they face daily in the different areas in which they develop. The study was carried out with the objective of identifying the main effects presented in children with ASD in terms of their social skills, in order to develop a cognitive behavioral psychotherapy plan through the results that allows improving these skills. For this purpose, the "Goldstein social skills test" and a survey of parents were used, which allowed the results of the scale to be evidenced. Its methodology was non-experimental, cross-sectional, with a descriptive scope and deductive method, and the sample was chosen by the non-probabilistic method of convenience. The scale showed that children have greater difficulty maintaining conversational skills, so the intervention plan, using dynamic strategies, is expected to improve the interaction and social development of children with autism

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almaraz Fermoso, D., Coeto Cruzes, G., & Camacho Ruiz, E. J. (2019). Habilidades sociales en niños de primaria. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 10(19), 191-206. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v10i19.706

Autismo La Garriga. (2019). El autismo https://www.autisme.com/es/el-autismo/

Autismo Sevilla. (2021). Trastornos del espectro del autismo (TEA). https://www.autismosevilla.org/sobre-los-tea.php

Bermúdez, K., Aviña, V., Chiquet, R., Olivas, S., & Sánchez, F. (2020). Efecto del entrenamiento en habilidades conductuales sobre el establecimiento de habilidades sociales en niños con autismo. Acta Comportamentalia: Revista Latina de Análisis de Comportamiento, 28(1). Universidad Veracruzana. https://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=274566258002

Lozano Martínez, J., & Alcaraz García, S. (2010). Enseñar emociones para beneficiar las habilidades sociales de alumnado con trastornos del espectro autista. Educatio Siglo XXI, 28(2), 261–287. https://revistas.um.es/educatio/article/view/112061

March-Miguez, I., Montagut-Asunción, M., Pastor-Cerezuela, G., & Fernández-Andrés, M. I. (2018). Intervención en habilidades sociales de los niños con trastorno de espectro autista: Una revisión bibliográfica. Papeles del Psicólogo / Psychologist Papers, 39(2), 140-149. https://www.papelesdelpsicologo.es/pdf/2859.pdf

Merchán Zamora, J. J., & Holguín Cabezas, N. G. (2024). Manejo de habilidades sociales en niños con trastorno del espectro autista en una institución educativa de Guayaquil [Trabajo de titulación, Universidad Politécnica Salesiana]. Universidad Politécnica Salesiana. https://doi.org/10.23923/pap.psicol2018.2859

Mendoza-Medina, C. H. (2021). Las habilidades sociales, factor clave para una interacción efectiva. Política y Conocimiento, 6(2), 3-16. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/2233

Rosas-Castro, A. R. (2021). Habilidades sociales: Instrumentos de evaluación. Política y Conocimiento, 6(4), 337-357. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/2565

Vega Herreria, M. S., & Beltrán Arcos, M. T. (2024). Propuestas de actividades grupales para mejorar las competencias sociales a los niños con Trastorno de Espectro Autista (TEA). Revista Científica De Salud Y Desarrollo Humano, 5(1), 346–366. https://revistavitalia.org/index.php/vitalia/article/view/98

Villegas Castrillo, E., Suriá Martínez, R., Escartín Caparros, M. J., & Lillo Beneyto, M. A. (2018). Las habilidades sociales y su implicación en la formación de las y los futuros profesionales del Trabajo Social. Redes de Investigación en Docencia Universitaria. http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/84862

Published

2025-12-08

How to Cite

Chinga Pico , M. J. ., & Macias Hidalgo , K. E. . (2025). Cognitive behavioral psychotherapy plan to improve social skills in children with autism. Revista Científica Y Arbitrada De Psicología NUNA YACHAY - ISSN: 2697-3588., 7(14), 272–286. https://doi.org/10.56124/nuna-yachay.v7i14.017

Issue

Section

articulos de investigacion