Psychological Guidance Manual for Families of Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)
DOI:
https://doi.org/10.56124/nuna-yachay.v7i14.004Keywords:
psychological intervention manual, attention deficit hyperactivity disorder, family strategies, psychoeducationAbstract
This paper addresses the problems associated with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) in children between 5 and 7 years of age and their care at home. The research aimed to design a psychological guidance manual for families of children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHA). The methodology employed was a mixed-method, non-experimental design with a descriptive cross-sectional approach. The study involved a sample of ten parents of children with ADHD, using techniques such as document review, the perceived needs inventory, and life history. The results revealed that the main difficulties faced by parents centered on managing their children's impulsivity and lack of patience in the parenting process, with a score of 1.8, making them an urgent priority. Likewise, the need for training in behavior modification, establishing effective routines, and strategies to improve concentration was identified. These results underscore the need to include strategies and practical actions that provide parents with the right tools for home care. A Psychological Guidance Manual was designed as an accessible and useful tool for improving family dynamics and the overall development of children with ADHD. The study highlights the importance of providing psychological support to families, promoting education and mentoring as fundamental pillars for addressing the challenges of ADHD from an integrative and humanistic perspective.
Downloads
References
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596
Asociación Médica Mundial. (2013). Declaración de Helsinki de la AMM – Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos. https://www.wma.net/es/policies-post/declaracion-de-helsinki-de-la-amm-principios-eticos-para-las-investigaciones-medicas-en-seres-humanos/
Biederman, J. (2005). Attention-deficit/hyperactivity disorder: A review of the literature on the diagnosis and treatment of ADHD. American Journal of Psychiatry, 162(4), 713-718. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16023516/
Bullard, J.A. (1997). Parent perceptions of the effect of ADHA child behaviour on the family: The impact and coping strategies. Disertation Abstratcts International: Section B: Tthe Sciences and Engineering, 57(12B), 7755. https://scholarworks.montana.edu/server/api/core/bitstreams/a797410e-5f32-4f73-a2fc-3da0ea1a56b0/content
Escofet, C., Fernández, M., Torrents, C. del Valle, F., Ros, G., & Machado, I. (2022). Trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH). Protoc diagn ter pediatr, 1(1), 85-92. https://centrohumanista.edu.mx/biblioteca/files/original/97b6f44eec1487b809dd82533942c212.pdf
Fernández, S. (2012). Eficacia de las intervenciones con niños y adolescentes con Trastorno por Déficit de Atención con Hiperactividad (TDAH). Anuario de psicología/The UB Journal of psychology, 19-33. https://www.redalyc.org/pdf/970/97024524002.pdf
Gómez, C., Osorio, L., Yepes, C., Palacio, J. (2024). Testimonios de padres con hijos diagnosticados con trastorno por déficit de atención e hiperactividad, el reto de re-significar vivencias. Revista Colombiana de Psiquiatría, 53(4), 546-554. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0034745022001196
Hasan, S. (2020). La crianza y la educación de un niño con TDAH en la familia. Nemours Children's Health. https://kidshealth.org/es/parents/parenting-kid-adhd.html
Machado, M., Sampayo, M., Hernández Carballé, M., & Luis Suazo, M. (2022). Orientación a las familias de niños hiperactivos para potenciar su desarrollo individual. Humanidades Médicas, 22(2), 301-310. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1727-81202022000200301&script=sci_arttext
Miller, M., & Hinshaw, S. (2012). TDAH y Tratamiento. Tremblay RE, Boivin M, Peters RDeV, eds. Schachar R, ed. tema. Enciclopedia sobre el Desarrollo de la Primera Infancia [Internet]. Canadá. http://ceril.net/index.php/articulos?id=318
Molina, T., Quintero, G., Mendoza, A., Infante M. (2024). El alcance de los resultados en el Método de Historias de Vida: ¿Son transferibles a otros contextos?. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. 2(50), 1-20. https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/4059/3969
Muso, C., & Toala, M. (2023). Orientación Familiar sobre TDA a padres de familia. RECIMUNDO: Revista Científica de la Investigación y el Conocimiento, 7(1), 237-245. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8882707
Olaya D., Sierra, E., Pinto, K., Pérez, J. & Meza, G. (2024). El acompañamiento educativo y familiar de niños con Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad: algunas reflexiones y orientaciones pedagógicas. Revista Latinoamericana Ogmios, 4(10), 12-21. https://idicap.com/ojs/index.php/ogmios/article/view/322/367
Pérez, L. (2021). Propuesta de orientación a padres para el desarrollo de la inteligencia emocional en niños con trastorno con déficit de atención e hiperactividad TDAH. [Tesis de Posgrado, Universidad Autónoma Del Estado De Morelos] Repositorio RIAA UAEM. http://www.riaa.uaem.mx/xmlui/bitstream/handle/20.500.12055/1993/LIBEPA00T.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Palacios, L., Peña, F., Valderrama, A., Patiño, R., Calle, S., & Ulloa, R. (2011). Conocimientos, creencias y actitudes en padres mexicanos acerca del trastorno por déficit de atención con hiperactividad (TDAH). Salud mental, 34(2), 149-155. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=58220799008
Rodríguez, Y., Díaz, Y., & Rodríguez, D. (2023). La preparación a la familia de niños con trastornos por déficit de atención e hiperactividad. Revista Conrado, 19(90), 165-171. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2879
Rusca, F., & Cortez, C. (2020). Trastorno por déficit de atención con hiperactividad (TDAH) en niños y adolescentes. Una revisión clínica. Revista de Neuro-Psiquiatría, 83(3), 148-156. http://www.scielo.org.pe/pdf/rnp/v83n3/0034-8597-rnp-83-03-148.pdf
Saldarriaga, L., & Cardona, P. (2020). Desarrollo de estrategias pedagógicas para padres y cuidadores de niños y niñas que presentan Trastorno por Déficit de Atención con Hiperactividad en los grados tercero a quinto de la institución educativa las palmas de envigado. [Tesis de Especialización, Universidad CES, Colombia] Repositorio CES. http://hdl.handle.net/10946/5097
Toapanta, D. (2024). Conducta diagnóstica y terapéutica en el trastorno de déficit de atención e hiperactividad: una actualización [Tesis de Pregrado, Universidad Nacional de Chimborazo] Repositorio UNACH. http://dspace.unach.edu.ec/bitstream/51000/12321/1/Toapanta%20Chimba%2C%20D.%20%282024%29%20Conducta%20diagn%C3%B3stica%20y%20terap%C3%A9utica%20en%20el%20trastorno%20de%20d%C3%A9ficit%20de%20atenci%C3%B3n%20e%20hiperactividad%3B%20una%20actualizaci%C3%B3n..pdf
Wymbs, F., Cunningham, C., Chen, Y., Rimas, H., Deal, K., Waschbusch, D., Pelham, W. (2016). Análisis de las preferencias de los padres respecto a la formación parental grupal e individual para niños con síntomas de TDAH. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 45(5), 614-631. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/15374416.2015.1004678
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Científica y Arbitrada de Psicología NUNA YACHAY - ISSN: 2697-3588.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.





3.jpg)







