Evaluation of the levels of separation anxiety in children of the Jerome Bruner Educational Unit

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56124/nuna-yachay.v7i14.003

Keywords:

separation anxiety, psychotherapeutic intervention, 4- to 5-year-old children

Abstract

The main objective was to evaluate the levels of separation anxiety in a school and family context. The research, carried out at the Jerome Bruner Educational Unit in Manta, used a quantitative approach, with a non-experimental, sectional and cross-sectional design. 30 children with separation anxiety were selected, evaluated through the Early Start Separation Anxiety Questionnaire (CASIT). The results indicated a significant prevalence of separation anxiety, manifested in emotional, physical, and dependency behaviors toward caregivers. Early intervention, emotional and behavioral support were presented as key strategies to improve children's emotional well-being and reduce dependency. The findings highlight the importance of personalizing interventions for each child and of involving parents and educators in the therapeutic process. In conclusion, the need for intervention programs aimed at reducing separation anxiety and promoting the emotional autonomy of children in the preschool stage is underlined

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abril, D., & Morales, M. (2022). Prevalencia de Ansiedad por separación en adolescentes del cantón Nabón [Tesis licenciatura, Universidad del Azuay]. https://dspace.uazuay.edu.ec/bitstream/datos/12403/1/17930.pdf

Álvarez, L. S. (2019). Ansiedad por separación: infancia y familia [Tesis licenciatura, Universidad de La Laguna]. https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/915/16216/Ansiedad%20por%20separacioninfancia%20y%20familia.pdf?sequence=1

Asociación Americana de Psiquiatría. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition (DSM-5). APA.

Arbol, P. (2020). Factores de riesgo del Trastorno de Ansiedad por Separación en la infancia [Tesis licenciatura, Universidad de las Islas Baleares]. https://dspace.uib.es/xmlui/handle/11201/155273

Bilich, K. (2023). Consejos para el primer día de preescolar: cómo superar la ansiedad por separación y más. Parents. https://www.parents.com/toddlers-preschoolers/starting-preschool/separation-anxiety/overcoming-separation-anxiety/

Castillo, M. (2023). Desarrollo de trastornos de ansiedad en niños y su relación con los estilos de crianza [Tesis licenciatura, UAH]. https://ebuah.uah.es/dspace/bitstream/handle/10017/58590/TFGM_Alonso_Castillo_2023.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Centro para el control y la prevención de enfermedades. (2021). Trastornos mentales en niñas, niños y adolescentes. Centro para el control y la prevención de enfermedades. https://www.cdc.gov/spanish/

Delgado, P. (2020). ¿Cómo evitar el trastorno de ansiedad por separación en los niños este regreso a clases?. Instituto para el futuro de la educación Tecnológico Monterrey. https://observatorio.tec.mx/edu-news/trastorno-de-ansiedad-por-separacion-cuarentena/

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. (2023). Salud mental para todos los niños y niñas. UNICEF. https://www.unicef.org/colombia/historias/salud-mental-para-todos-los-ninos-y-ninas

González M., & Méndez C., (2003). Elaboración y validación del cuestionario de ansiedad por separación de inicio temprano. Dialnet. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=217109

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación. McGRAW-HILL.

Hoz, C. d. (2023). Ansiedad por separación: seis estrategias para gestionarla desde el inicio de curso. El país.

Idrobo, M.(2022). Adaptación y Evaluación del Programa FEAR para Reducir la Ansiedad por Separación en un Caso de Trastorno de Espectro Autista. Green World Journal, 5(2), 021. https://doi.org/10.53313/gwj52021

Lamus, J., González, T., Silva, D., & Vásquez, F. (2023). Protocolo de intervención psicológica para el abordaje de la ansiedad por separación en población infantil [Tesis licenciatura, Universidad Autónoma de Bucaramanga]. https://repository.unab.edu.co/bitstream/handle/20.500.12749/23021/2023Tesis.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Pérez, P. (2022). Ansiedad en la Infancia y la Adolescencia. Rev. Pediatría Integral, 01, 40-47.

Smith, M. J. (2024). Ansiedad por separación y trastorno de ansiedad por separación. HelpGuide.rg. https://www.helpguide.org/es/ansiedad/ansiedad-por-separacion-y-trastorno-de-ansiedad-por-separacion

Published

2025-12-08

How to Cite

López López , A. D. ., & Cedeño Cedeño, H. A. . (2025). Evaluation of the levels of separation anxiety in children of the Jerome Bruner Educational Unit. Revista Científica Y Arbitrada De Psicología NUNA YACHAY - ISSN: 2697-3588., 7(14), 38–49. https://doi.org/10.56124/nuna-yachay.v7i14.003

Issue

Section

articulos de investigacion