Comprehensive sexuality education for adolescents with a gender approach
DOI:
https://doi.org/10.56124/nuna-yachay.v6i12.004Keywords:
gender focus, permanent training, educational guidance, sexualityAbstract
Education faces challenges in building more equitable and inclusive societies, which explores the importance of comprehensive adolescent sexuality education with a gender approach. This research responds to the limitations in the permanent training of teachers for the comprehensive sexuality education of adolescents with a gender approach in 10th grade students of the Prevocational Institute of Exact Sciences (IPVCE) "José Martí". A descriptive-explanatory study was carried out from a qualitative approach. Different theoretical and empirical methods were used, such as: historical-logical, analysis-synthesis, induction-deduction, modeling, observation, interview, survey, review of documents, criteria of specialists and statistical and mathematical methods. The objective of this article is to socialize the results of an educational guidance program for teachers that prepares them by establishing a process of help for the comprehensive sexuality education of adolescents with a gender approach. The most significant results are recognized in the awareness and preparation achieved by teachers for comprehensive sexuality education for adolescents with a gender approach. Además de la orientación brindada a adolescentes, el programa favoreció la existencia de cambios en la percepción de los docentes sobre la temática, así como conocimientos y actitudes hacia la sexualidad y el género
Downloads
References
Barrientos, P., Montenegro, C. y Andrade, D. (2022). Perspectiva de género en prácticas educativas del profesorado en formación: Una aproximación etnográfica. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 11(1). https://revistas.uam.es/riejs/article/view/15640.
Bisquerra, R. (2011). Acción tutorial y educación emocional. Ponencia al Congreso de orientación Educativa. Guadalajara, México.
Borda, L. A. (2021). La educación sexual y el embarazo adolescente. Análisis de la política pública desde un enfoque de género. https://repositorio.uniandes.edu.co/items/eadd3db1-3b74-4778-8946-c77daa66ca42.
Del Pino, J. L. (2013). Orientación educativa y profesional en el contexto cubano: concepciones, experiencias y retos. Alternativas cubanas en Psicología, 1(2), 48-54. https://www.academia.edu/download/31516632/Alternativas_cubanas_en_Psicologia_V1N2.pdf#page=50.
Garcia, D. M. (2021). Diseño de un programa de capacitación de trabajo en alturas (Doctoral dissertation, Corporación Universitaria Minuto de Dios). https://repository.uniminuto.edu/handle/10656/13945.
Jiménez, M. y Galeano Barbosa, D. J. (2020). La necesidad de educar en perspectiva de género. Revista educación, 44(1), 490-508. https://www.scielo.sa.cr/pdf/edu/v44n1/2215-2644-edu-44-01-00490.pdf.
Morán, E. R., Suarez, F. C., Atiencia, M. J., y Martínez, M. E. (2021). Desarrollo de competencias emocionales en los futuros profesionales de la salud en contexto de pandemia. Roca: Revista Científico-Educacional de La Provincia de Granma, 17(3). https://acortar.link/pCj2mH
Padrón, L. M., Cantillo, C. D., Martínez, L. R. y Avila, Y. J. R. (2022). Educación de la sexualidad con enfoque integral: aportes a la formación del psicopedagogo en Cuba. In Libro de Actas del 2. º Congreso Caribeño de Investigación Educativa: Nuevos paradigmas y experiencias emergentes (p. 113-118). Instituto Superior de Formación Docente Salomé Ureña (ISFODOSU). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8498354.
UNESCO. (2018). Orientaciones técnicas internacionales sobre educación en sexualidad. https://es.unesco.org/themes/educacion-salud-y-bienestar
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Científica y Arbitrada de Psicología NUNA YACHAY - ISSN: 2697-3588.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.