DIGITAL ENTREPRENEURIAL SKILLS IN TEACHING AND LEARNING OF UNIVERSITY TEACHERS AND STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56124/corporatum-360.v7i13.009

Keywords:

green marketing, buying behavior, innovation, millennials

Abstract

Digital entrepreneurial skills, marked by rapid technological evolution, have become essential elements for success in both the academic and professional fields. The present study explores the influence of technological entrepreneurial skills in students and teachers of the Escuela Superior Politécnica Agropecuaria de Manabí Manuel Félix López (ESPAM MFL). A quantitative approach was used, with a correlational and transversal scope. The research was carried out through a digital questionnaire applied to a stratified sample of 435 individuals, considering 384 students and 51 teachers. Among the results obtained, a reliability of the instrument of 0.91 was observed, identifying it in the excellent range. Furthermore, these data reveal that the means of the digital entrepreneurial skills of the students and teachers do not present significant differences, as is the case in the dimension of Identification of opportunities, where a variation of 0.02 is observed. This finding suggests that, in the context of the ESPAM MFL, both students and teachers have a similar level of digital entrepreneurial skills. In conclusion, students and teachers at ESPAM MFL consider that they have the ability to generate innovative business ideas appropriate to the demands of the current environment. Certain dimensions are especially strengthened, such as the identification of opportunities, initiative and collaboration, as well as management and security.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alastor, E., Rubio, G., Sánchez, E. y Martínez, I. (2023). TIC en educación en la era digital: propuestas de investigación e intervención. ISBN: 978-84-1335-282-4. Universidad de Málaga: UMA Editorial. Recuperado de: https://www.riuma.uma.es/xmlui/handle/10630/30762

Álvarez Botello, J., Chaparro Salinas, E.M y Pelegrín Naranjo, L. (2020). Estudio de la capacidad emprendedora de innovación en estudiantes de instituciones de educación superior del sur del estado de México. Revista de Investigación Latinoamericana en Competitividad Organizacional, 3(8), 1, e-ISSN: 2659-5494.Recuperado de: https://www.eumed.net/rev/rilco/08/capacidad-emprendedora-innovacion.html

Calle Olemar, J.C., y Chávarry Ysla, P. del R. (2022). Programa de competencias docentes y cultura de emprendimiento en educación básica postpandemia. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(3), 56-75, e-ISSN: 2707-2215. Recuperado de: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i3.2198

Cantillo Campo, N., Pedraza Reyes, C.J. y Suarez Barros, H. (2021). Formación del emprendimiento social: Compromiso de la Universidad de la Guajira en Colombia. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVII (1), 216-227, e-ISSN: 1315-9518. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28065533017

Fernández Scagliusi, M. V. (2023). Competencias digitales clave en el emprendimiento juvenil: una revisión sistemática de los últimos 6 años. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, (14), 28–44, e-ISSN: 2529-9638. Recuperado de: https://doi.org/10.6018/riite.565401

González Calatayud, V., Prendes Espinosa, M. y Solano Fernández, I. (2022). Instrumento de análisis de la competencia de emprendimiento digital en educación superior. Revista RELIEVE, 28(1), 2-19, e-ISSN: 1134-4032. Recuperado de: https://doi.org/10.30827/relieve.v28i1.22831

Guisasola, J. y Garmendia, M. (2014). Aprendizaje basado en problemas, proyectos y casos: diseño e implementación de experiencias en la universidad. ISBN: 978-84-9860-959-2. Universidad del País Vasco. Recuperado de: https://www.ehu.eus/documents/1870360/2202435/Eragin+Liburua+%282%29.pdf

Jordá, T., García, V. y Agustí, A. (2022). La importancia de la creación de recursos digitales de calidad destinados a docentes. Una propuesta para su evaluación y mejora. Praxis educativa, 27(1), 1-18, e ISSN: 2313-934X. Recuperado de: https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2023-270117

Lasio, V., Amaya, A., Zambrano, J. y Ordeñana, X. (2020). Global Entrepreneurship Monitor. Ecuador 2019-2020. ESPAE, Escuela de Negocios de la ESPOL, e-ISSN: 13903047. Recuperado de: https://www.espae.edu.ec/wp-content/uploads/2021/02/GEM_Ecuador_2019.pdf

Navarro, G., Bayona, J. y Pacheco, C. (2020). Competencias emprendedoras y formación para el emprendimiento en instituciones de educación media. Revista Espacios, 41(11), 3, e-ISSN: 0798-1015. Recuperado de: https://www.revistaespacios.com/a20v41n11/a20v41n11p03.pdf

Nedumaran, G. y Saroja, R. (2020). A Study on Support Digital Entrepreneurship. Dogo Rangsang Research Journal, 10(6), 261-272, e-ISSN: 2347-7180. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/347145847

Noboa, F. (2022). Fuerza de carácter y continuidad emprendedora: evidencia de Ecuador. Ciencias Administrativas, (19), 1-11, e-ISSN: 2314-3738. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=511667706012

Pérez López, E. y Alzás García, T. (2023). La competencia digital y el uso de herramientas tecnológicas en el profesorado universitario. Revista De Estilos De Aprendizaje, 16(31), 69–81, e-ISSN: 2332-8533. Recuperado de: https://doi.org/10.55777/rea.v16i31.5364

Pérez Márquez, J.A. y Mercado Silva, J.D. (2021). Mentalidad emprendedora como estrategia de preparación en cursos de capacitación virtual para el desarrollo de ideas de negocio. Revista Científica Qualitas, 21(21), 57-78, e-ISSN: 2661-6610. Recuperado de: https://revistas.unibe.edu.ec/index.php/qualitas/article/view/85

Pineda Hurtado, M.I. y Saldarriaga Salazar, M.E. (2024). Competencias emprendedoras en la institución universitaria Colegio Mayor del Cauca. Revista ECA Sinergia, 15(1), 143-153, e-ISSN: 2528-7869. Recuperado de: https://doi.org/10.33936/ecasinergia.v15i1.6224

Prendes Espinosa, M. P. (2022). Formar para el emprendimiento digital: construyendo los ciudadanos del siglo XXI. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, (12), 1–19, e-ISSN: 2529-9638. Recuperado de: https://doi.org/10.6018/riite.525101

Quispe, G., Delgado Ronald., Ayaviri, D. y Maldonado, A. (2022). Competencias emprendedoras para generar una cultura de emprendimiento en la educación superior. Revista de Ciencias Sociales, 28(6), 297-313, e-ISSN: 2477-9431. Recuperado de: https://doi.org/10.31876/rcs.v28i.38847

Rivadeneira, M. y Cruz, K. (2020). Análisis de las actitudes emprendedoras de los estudiantes de la Universidad Técnica de Manabí. Polo del conocimiento, 43(5), 465-493, e-ISSN: 2550-682X. Recuperado de: 10.23857/pc.v5i3.1346

Román García, M. del M., y González Calatayud, V. (2022). La competencia de emprendimiento digital en función del género: el proyecto EmDigital. Revista científica de Educación y Comunicación, (24), 1-13, e-ISSN: 2172-7910. Recuperado de: https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2022.i24.1205

Toro, R., Peña Sarmiento, M., Avendaño Prieto, B.L., Mejía Vélez, S. y Bernal Torres, A. (2022). Análisis Empírico del Coeficiente Alfa de Cronbach según Opciones de Respuesta, Muestra y Observaciones Atípicas. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación, 2(63),17-30, e-ISSN: 2183-6051. Recuperado de: https://doi.org/10.21865/RIDEP63.2.02

Vicente Caicedo, P.L., Durán Vasco, M.E., Becerra, J.V. y Montilla Pacheco, A de J. (2021). Los desafíos de la universidad pública ecuatoriana ante el escenario post covid-19. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 6(3), 39-39, e-ISSN: 2550-6587. Recuperado de: https://doi.org/10.5281/zenodo.5512822

Vizueta Tomalá, V. H. (2020). Los factores que afectan a los emprendimientos en el Ecuador. INNOVA Research Journal, 5(3.2), 122–133, e-ISSN: 2477-9024. Recuperado de: https://doi.org/10.33890/innova.v5.n3.2.2020.1563

Zambrano, V., Freire, P. y Andrade, F. (2023). Iniciativa emprendedora de los estudiantes universitarios de comunicación social. Polo del Conocimiento, 8(7), 1117-1136, e-ISSN: 2550-682X. Recuperado de: 10.23857/pc.v8i7

Zamora, D. (2021). Potencial emprendedor de los estudiantes de la Universidad técnica estatal de Quevedo. Revista pedagógica de la Universidad de Cienfuegos, 17(78), 260-265, e-ISSN: 1990-8644. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/5830

Valencia, E., Becerra, M., y Revelo, R. (2021). Principales competencias de los emprendedores, caso Ecuador. 593 Digital Publisher CEIT, 6(5), 346-353. https://www.593dp.com/index.php/593_Digital_Publisher/article/view/683

Morocho Amaguaya, M., & Flores Rivera, L. D. (2023). Competencias que fomentan el emprendimiento en la Educación Superior. Revista Enfoques, 7(26), 128–142. https://revistaenfoques.org/index.php/revistaenfoques/article/view/180.

Published

2024-07-01

How to Cite

Peralta Zambrano, J. R. ., Zambrano Ramírez, M. E., & Zambrano Farías, J. I. (2024). DIGITAL ENTREPRENEURIAL SKILLS IN TEACHING AND LEARNING OF UNIVERSITY TEACHERS AND STUDENTS. Revista Científica Arbitrada Multidisciplinaria De Ciencias Contables, Auditoría Y Tributación: CORPORATUM 360 - ISSN: 2737-6443., 7(13), 164–179. https://doi.org/10.56124/corporatum-360.v7i13.009