RSE PETFRIENDLY AND ITS IMPACT ON PURCHASING BEHAVIOR, BARS AND RESTAURANTS BARBASQUILLO, MANTA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56124/corporatum-360.v8i15.002

Keywords:

CSR, Buying behavior, Marketing incentives

Abstract

This research aims to analyze how CSR Petfriendly activities contribute to the purchasing behavior in bars and restaurants in the Barbasquillo, Manta. The methodology applied is descriptive, field and bibliographic, with a mixed approach (qualitative-quantitative), under the inductive method. The results were processed in the statistical system IBM SPSS 27.0, performing the correlation between variables and hypothesis tests. As part of the data collection, a Likert scale survey was applied to 383 people, previously validating the instrument, which displayed a reliability of 0.996 using the Cronbach Alpha coefficient. The demonstration of the general hypothesis of 1.000 (perfect high degree), under the Spearman Rho correlation, exposes as a finding that in the bars and restaurants of Barbasquillo in Manta, the CSR Petfriendly variable does influence the purchasing behavior of consumers. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acuña, J., & Toledo, M. (2023). La responsabilidad social empresarial y el comportamiento de compra de los consumidores de los Olivos en el 2021. Obtenido de https://repositorio.upn.edu.pe/bitstream/handle/11537/35991/Acu%c3%b1a%20Javier%2c%20Yuli%20Soledad%20-%20Toledo%20Lopez%2c%20Maria%20Aurora%20Alejandra.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Alarcón Galeano, K. C. (2017). Los efectos de la responsabilidad social y la reputación corporativa sobre el rendimiento de la marca. Caso reflexión Coca-cola Femsa. Obtenido de file:///C:/Users/komen/Downloads/Dialnet-LosEfectosDeLaResponsabilidadSocialYLaReputacionCo-6090459.pdf

Animals, M. F. (29 de Junio de 2022). Linkedin. Obtenido de https://es.linkedin.com/pulse/el-bienestar-animal-como-elemento-estrat%C3%A9gico-

Areiza, J. A., & Cervantes Aldana, J. (2017). El marketing sensorial en el proceso de toma de decisiones de compra: análisis exploratorio. Obtenido de https://investigacion.fca.unam.mx/docs/memorias/2017/13.05.pdf

Armstrong, G., & Kotler, P. (2013). Fundamentos del Marketing. México. Obtenido de https://frrq.cvg.utn.edu.ar/pluginfile.php/14584/mod_resource/content/1/Fundamentos%20del%20Marketing-Kotler.pdf

Bach, A., & Carlos, M. (2018). Plan de Marketing social y su contribución a la imagen corportativa de la Clínica del Pacífico S.A. Obtenido de https://repositorio.uss.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12802/6128/Montenegro%20Chuquimarca%20Carlos%20Alfredo.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Castilla, P. A., & Toro, V. (2017). Percepción de marcas sobre el formato PETFRIENDLY en los restaurantes ubicados en puntos gastronómicos de la zona Norte de Bogotá (Zona G, parque de la 93, zona Rosa y Usaquén). Obtenido de https://repository.cesa.edu.co/bitstream/handle/10726/1842/MDM2017-773.pdf?sequence=7&isAllowed=y

Censo, E. (2022). Obtenido de https://censoecuador.ecudatanalytics.com/

Comisión de las Comunidades Europeas. (2001). LIBRO VERDE. 8. Obtenido de https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:52001DC0366&from=ES

Espinoza Arias, M. L. (2021). Responsabilidad social empresarial y el comportamiento de compra de los clientes de Export Luwytex S.A.C., La Victoria 2021. Obtenido de https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/80783/Espinoza_AML-SD.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Flores Carrillo, A. (2015). Población y muestra. Obtenido de http://ri.uaemex.mx/bitstream/handle/20.500.11799/35134/secme-21544.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Flores, A. S., Reyes López, J. G., & García Bencomo , M. (2023). Factores culturales, sociales, personales y psicológicos asociados al comportamiento del consumidor final. Obtenido de https://investigacion.fca.unam.mx/docs/revistas/2023/13.01.pdf

Flórez, A. K. (2020). Responsabilidad social empresarial: evolución e importancia dentro de las organizaciones. Obtenido de file:///C:/Users/komen/Downloads/Dialnet-ResponsabilidadSocialEmpresarial-7830994%20(1).pdf

Forbes, R. (2010). Bienestar animal y responsabilidad social: conceptos generales. CEGESTI. Obtenido de https://www.cegesti.org/exitoempresarial/publicaciones/publicacion_124_200910_es.pdf

García, J. I., & Veliz, M. N. (2018). Marketing de responsabilidad social: experiencias en empresas del territorio de Manabí. Obtenido de file:///C:/Users/komen/Downloads/Dialnet-MarketingDeResponsabilidadSocial-6770862.pdf

Golovina, N. S., & Mosher Valle, E. L. (2013). Teorías motivacionales desde la perspectiva de comportamiento del consumidor. Negotium. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/782/78228464001.pdf

González, M. d., & Martínez, C. (2003). Responsabilidad social de la empresa. BOLETIN ECONOMICO DE ICE.

Henao, L. (15 de Octubre de 2020). Optima. Obtenido de https://optima.com.co/el-boom-del-dog-friendly/

Kotler, P., & Keller, K. (2012). Dirección de Marketing. PEARSON EDUCACIÓN, 808. Obtenido de https://www.montartuempresa.com/wp-content/uploads/2016/01/direccion-de-marketing-14edi-kotler1.pdf

León, F. (2008). La percepción de la responsabilidad social empresarial por parte del consumidor. Visión Gerencial. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/4655/465545878013.pdf

Loja, J., Vargas, E., Sánchez, I., & Villavicencio, M. (2022). La RSE como ventaja competitiva: estudio sobre su influencia en el comportamiento de los consumidores. Obtenido de file:///C:/Users/komen/Downloads/Dialnet-LaRSEComoVentajaCompetitiva-8385777.pdf

López, M. L., & Cajas, E. V. (2020). ANÁLISIS DE LA OFERTA HOTELERA PET FRIENDLY EN GUAYAQUIL PARA UNA PÁGINA WEB. Obtenido de https://repositorio.ug.edu.ec/server/api/core/bitstreams/d0668218-be8d-4538-908c-699861124439/content

López, N., & Murillo, E. (2018). Influencia de la responsabilidad social corportativa sobre las actitudes del consumidor hacia la marca en el sector financiero en Colombia. Obtenido de https://repository.cesa.edu.co/bitstream/handle/10726/1885/MDM2018-836.pdf?sequence=7&isAllowed=y

Mayorga Salamanca, P. I., Sánchez Gutiérrez, J., & González Uribe, E. G. (2019). Responsabilidad Social y Mercadotecnia. Obtenido de https://www.cucea.udg.mx/sites/default/files/documentos/adjuntos_pagina/responsabilidad_social_y_mercadotecnia_motores_del_desarrollo_de_la_cmpetitividad_en_el_sector_economico_2019-comprimido.pdf

Medina, L. L. (2002). La empresa, el medio ambiente y la responsabilidad social. Revista Galega de Economía. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/391/39111223.pdf

Nuugi. (17 de Noviembre de 2010). Obtenido de https://nuugi.rwdesarrollos.es/qu-significa-pet-friendly/

Pérez, M. A. (2019). Responsabilidad Social Empresarial, Comunicación y Mercadotecnia: factor esencial de posicionamiento efectivo. Obtenido de http://www.spentamexico.org/v14-n2/A4.14(2)53-74.pdf

Raiteri, M. (2016). El comportamiento del consumidor actual. Obtenido de https://bdigital.uncu.edu.ar/objetos_digitales/8046/raiteri-melisa-daniela.pdf

Ríos, M., Guevara, N., & Álvarez, J. (2020). Pilares fundamentales de la Responsabilidad Social Empresarial en la industria textil en Cuenca – Ecuador. Espacios. Obtenido de https://www.revistaespacios.com/a20v41n01/a20v41n01p08.pdf

Rizo, E. Q. (2012). Responsabilidad Ambiental Empresarial. Ediciones de la U. Obtenido de https://elibro.net/es/ereader/uleam/85316?as_all=RESPONSABILIDAD__AMBIENTAL&as_all_op=unaccent__icontains&prev=as

Rojas, E. S. (2022). La responsabilidad social empresarial y el comportamiento de compra de los consumidores de las empresas de Tingo María, Huánuco. Obtenido de https://repositorio.unas.edu.pe/server/api/core/bitstreams/7109f33e-ab14-48d4-9ea5-dfac7012d687/content

Rubio, R. S., & Casado Díaz, A. B. (s.f.). Introducción al Marketing . San Vicente: Editorial Club Universitario. Obtenido de https://elibro.net/es/ereader/uleam/62288?as_all=marketing&as_all_op=unaccent__icontains&prev=as&as_title_type=BOOK&as_title_type_op=in

Ruiz, B. L.-P., Mas Machuca, M., & Viscarri Colomer, J. (2015). Los pilares del marketing. Barcelona: Universitat Politècnica de Catalunya.

Salazar, G. L. (2013). La influencia de la responsabilidad social empresarial en la decision de compra del cliente. Pistas Educativas Año XXXIII. Obtenido de file:///C:/Users/komen/Downloads/1353-4194-1-PB%20(2).pdf

Salcedo, K. C. (2023). La Responsabilidad social empresarial y su impacto en la decisión de compra en una empresa de servicios, distrito el Rímac, Lima Metropolitana, 2023. Obtenido de https://repositorio.upn.edu.pe/bitstream/handle/11537/35267/Alarcon%20Salcedo%2c%20Keymatt%20Carol.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Schiffman, L. G., & Lazar Kanuk, L. (2010). Comportamiento del consumidor. PEARSON EDUCACIÓN, 592. Obtenido de https://psicologadelconsumidor.wordpress.com/wp-content/uploads/2016/04/comportamiento-del-consumidor-schiffman-10edi.pdf

Tirado, D. M. (2013). Fundamentos de marketing. Obtenido de https://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/49394/s74.pdf

Torreblanca, F. (Junio de 2021). ESIC. Obtenido de https://www.esic.edu/rethink/marketing-y-comunicacion/pet-friendly

Vega, G. C. (2018). Responsabilidad Social Empresarial y Proceso de Decisión de Compra de los Estudiantes de los últimos ciclos de la Facultad de Ciencias Económicas, Administrativas y Contables de la Universidad Andina del Cusco. Obtenido de https://repositorio.uandina.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12557/1701/Gonzalo_Tesis_bachiller_2018.pdf?sequence=3&isAllowed=y

Published

2025-06-30

How to Cite

Chávez López, T. A., Loor Moreira, A. J. ., & Ponce Andrade, J. E. (2025). RSE PETFRIENDLY AND ITS IMPACT ON PURCHASING BEHAVIOR, BARS AND RESTAURANTS BARBASQUILLO, MANTA. Revista Científica Arbitrada Multidisciplinaria De Ciencias Contables, Auditoría Y Tributación: CORPORATUM 360 - ISSN: 2737-6443., 8(15), 21–55. https://doi.org/10.56124/corporatum-360.v8i15.002