RSE PETFRIENDLY AND ITS IMPACT ON PURCHASING BEHAVIOR, BARS AND RESTAURANTS BARBASQUILLO, MANTA
DOI:
https://doi.org/10.56124/corporatum-360.v8i15.002Keywords:
CSR, Buying behavior, Marketing incentivesAbstract
This research aims to analyze how CSR Petfriendly activities contribute to the purchasing behavior in bars and restaurants in the Barbasquillo, Manta. The methodology applied is descriptive, field and bibliographic, with a mixed approach (qualitative-quantitative), under the inductive method. The results were processed in the statistical system IBM SPSS 27.0, performing the correlation between variables and hypothesis tests. As part of the data collection, a Likert scale survey was applied to 383 people, previously validating the instrument, which displayed a reliability of 0.996 using the Cronbach Alpha coefficient. The demonstration of the general hypothesis of 1.000 (perfect high degree), under the Spearman Rho correlation, exposes as a finding that in the bars and restaurants of Barbasquillo in Manta, the CSR Petfriendly variable does influence the purchasing behavior of consumers.
Downloads
References
Acuña, J., & Toledo, M. (2023). La responsabilidad social empresarial y el comportamiento de compra de los consumidores de los Olivos en el 2021. Obtenido de https://repositorio.upn.edu.pe/bitstream/handle/11537/35991/Acu%c3%b1a%20Javier%2c%20Yuli%20Soledad%20-%20Toledo%20Lopez%2c%20Maria%20Aurora%20Alejandra.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Alarcón Galeano, K. C. (2017). Los efectos de la responsabilidad social y la reputación corporativa sobre el rendimiento de la marca. Caso reflexión Coca-cola Femsa. Obtenido de file:///C:/Users/komen/Downloads/Dialnet-LosEfectosDeLaResponsabilidadSocialYLaReputacionCo-6090459.pdf
Animals, M. F. (29 de Junio de 2022). Linkedin. Obtenido de https://es.linkedin.com/pulse/el-bienestar-animal-como-elemento-estrat%C3%A9gico-
Areiza, J. A., & Cervantes Aldana, J. (2017). El marketing sensorial en el proceso de toma de decisiones de compra: análisis exploratorio. Obtenido de https://investigacion.fca.unam.mx/docs/memorias/2017/13.05.pdf
Armstrong, G., & Kotler, P. (2013). Fundamentos del Marketing. México. Obtenido de https://frrq.cvg.utn.edu.ar/pluginfile.php/14584/mod_resource/content/1/Fundamentos%20del%20Marketing-Kotler.pdf
Bach, A., & Carlos, M. (2018). Plan de Marketing social y su contribución a la imagen corportativa de la Clínica del Pacífico S.A. Obtenido de https://repositorio.uss.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12802/6128/Montenegro%20Chuquimarca%20Carlos%20Alfredo.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Castilla, P. A., & Toro, V. (2017). Percepción de marcas sobre el formato PETFRIENDLY en los restaurantes ubicados en puntos gastronómicos de la zona Norte de Bogotá (Zona G, parque de la 93, zona Rosa y Usaquén). Obtenido de https://repository.cesa.edu.co/bitstream/handle/10726/1842/MDM2017-773.pdf?sequence=7&isAllowed=y
Censo, E. (2022). Obtenido de https://censoecuador.ecudatanalytics.com/
Comisión de las Comunidades Europeas. (2001). LIBRO VERDE. 8. Obtenido de https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:52001DC0366&from=ES
Espinoza Arias, M. L. (2021). Responsabilidad social empresarial y el comportamiento de compra de los clientes de Export Luwytex S.A.C., La Victoria 2021. Obtenido de https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/80783/Espinoza_AML-SD.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Flores Carrillo, A. (2015). Población y muestra. Obtenido de http://ri.uaemex.mx/bitstream/handle/20.500.11799/35134/secme-21544.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Flores, A. S., Reyes López, J. G., & García Bencomo , M. (2023). Factores culturales, sociales, personales y psicológicos asociados al comportamiento del consumidor final. Obtenido de https://investigacion.fca.unam.mx/docs/revistas/2023/13.01.pdf
Flórez, A. K. (2020). Responsabilidad social empresarial: evolución e importancia dentro de las organizaciones. Obtenido de file:///C:/Users/komen/Downloads/Dialnet-ResponsabilidadSocialEmpresarial-7830994%20(1).pdf
Forbes, R. (2010). Bienestar animal y responsabilidad social: conceptos generales. CEGESTI. Obtenido de https://www.cegesti.org/exitoempresarial/publicaciones/publicacion_124_200910_es.pdf
García, J. I., & Veliz, M. N. (2018). Marketing de responsabilidad social: experiencias en empresas del territorio de Manabí. Obtenido de file:///C:/Users/komen/Downloads/Dialnet-MarketingDeResponsabilidadSocial-6770862.pdf
Golovina, N. S., & Mosher Valle, E. L. (2013). Teorías motivacionales desde la perspectiva de comportamiento del consumidor. Negotium. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/782/78228464001.pdf
González, M. d., & Martínez, C. (2003). Responsabilidad social de la empresa. BOLETIN ECONOMICO DE ICE.
Henao, L. (15 de Octubre de 2020). Optima. Obtenido de https://optima.com.co/el-boom-del-dog-friendly/
Kotler, P., & Keller, K. (2012). Dirección de Marketing. PEARSON EDUCACIÓN, 808. Obtenido de https://www.montartuempresa.com/wp-content/uploads/2016/01/direccion-de-marketing-14edi-kotler1.pdf
León, F. (2008). La percepción de la responsabilidad social empresarial por parte del consumidor. Visión Gerencial. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/4655/465545878013.pdf
Loja, J., Vargas, E., Sánchez, I., & Villavicencio, M. (2022). La RSE como ventaja competitiva: estudio sobre su influencia en el comportamiento de los consumidores. Obtenido de file:///C:/Users/komen/Downloads/Dialnet-LaRSEComoVentajaCompetitiva-8385777.pdf
López, M. L., & Cajas, E. V. (2020). ANÁLISIS DE LA OFERTA HOTELERA PET FRIENDLY EN GUAYAQUIL PARA UNA PÁGINA WEB. Obtenido de https://repositorio.ug.edu.ec/server/api/core/bitstreams/d0668218-be8d-4538-908c-699861124439/content
López, N., & Murillo, E. (2018). Influencia de la responsabilidad social corportativa sobre las actitudes del consumidor hacia la marca en el sector financiero en Colombia. Obtenido de https://repository.cesa.edu.co/bitstream/handle/10726/1885/MDM2018-836.pdf?sequence=7&isAllowed=y
Mayorga Salamanca, P. I., Sánchez Gutiérrez, J., & González Uribe, E. G. (2019). Responsabilidad Social y Mercadotecnia. Obtenido de https://www.cucea.udg.mx/sites/default/files/documentos/adjuntos_pagina/responsabilidad_social_y_mercadotecnia_motores_del_desarrollo_de_la_cmpetitividad_en_el_sector_economico_2019-comprimido.pdf
Medina, L. L. (2002). La empresa, el medio ambiente y la responsabilidad social. Revista Galega de Economía. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/391/39111223.pdf
Nuugi. (17 de Noviembre de 2010). Obtenido de https://nuugi.rwdesarrollos.es/qu-significa-pet-friendly/
Pérez, M. A. (2019). Responsabilidad Social Empresarial, Comunicación y Mercadotecnia: factor esencial de posicionamiento efectivo. Obtenido de http://www.spentamexico.org/v14-n2/A4.14(2)53-74.pdf
Raiteri, M. (2016). El comportamiento del consumidor actual. Obtenido de https://bdigital.uncu.edu.ar/objetos_digitales/8046/raiteri-melisa-daniela.pdf
Ríos, M., Guevara, N., & Álvarez, J. (2020). Pilares fundamentales de la Responsabilidad Social Empresarial en la industria textil en Cuenca – Ecuador. Espacios. Obtenido de https://www.revistaespacios.com/a20v41n01/a20v41n01p08.pdf
Rizo, E. Q. (2012). Responsabilidad Ambiental Empresarial. Ediciones de la U. Obtenido de https://elibro.net/es/ereader/uleam/85316?as_all=RESPONSABILIDAD__AMBIENTAL&as_all_op=unaccent__icontains&prev=as
Rojas, E. S. (2022). La responsabilidad social empresarial y el comportamiento de compra de los consumidores de las empresas de Tingo María, Huánuco. Obtenido de https://repositorio.unas.edu.pe/server/api/core/bitstreams/7109f33e-ab14-48d4-9ea5-dfac7012d687/content
Rubio, R. S., & Casado Díaz, A. B. (s.f.). Introducción al Marketing . San Vicente: Editorial Club Universitario. Obtenido de https://elibro.net/es/ereader/uleam/62288?as_all=marketing&as_all_op=unaccent__icontains&prev=as&as_title_type=BOOK&as_title_type_op=in
Ruiz, B. L.-P., Mas Machuca, M., & Viscarri Colomer, J. (2015). Los pilares del marketing. Barcelona: Universitat Politècnica de Catalunya.
Salazar, G. L. (2013). La influencia de la responsabilidad social empresarial en la decision de compra del cliente. Pistas Educativas Año XXXIII. Obtenido de file:///C:/Users/komen/Downloads/1353-4194-1-PB%20(2).pdf
Salcedo, K. C. (2023). La Responsabilidad social empresarial y su impacto en la decisión de compra en una empresa de servicios, distrito el Rímac, Lima Metropolitana, 2023. Obtenido de https://repositorio.upn.edu.pe/bitstream/handle/11537/35267/Alarcon%20Salcedo%2c%20Keymatt%20Carol.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Schiffman, L. G., & Lazar Kanuk, L. (2010). Comportamiento del consumidor. PEARSON EDUCACIÓN, 592. Obtenido de https://psicologadelconsumidor.wordpress.com/wp-content/uploads/2016/04/comportamiento-del-consumidor-schiffman-10edi.pdf
Tirado, D. M. (2013). Fundamentos de marketing. Obtenido de https://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/49394/s74.pdf
Torreblanca, F. (Junio de 2021). ESIC. Obtenido de https://www.esic.edu/rethink/marketing-y-comunicacion/pet-friendly
Vega, G. C. (2018). Responsabilidad Social Empresarial y Proceso de Decisión de Compra de los Estudiantes de los últimos ciclos de la Facultad de Ciencias Económicas, Administrativas y Contables de la Universidad Andina del Cusco. Obtenido de https://repositorio.uandina.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12557/1701/Gonzalo_Tesis_bachiller_2018.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Científica Arbitrada Multidisciplinaria de Ciencias Contables, Auditoría y Tributación: CORPORATUM 360 - ISSN: 2737-6443.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.