He SENSORY MARKETING: CUSTOMER LOYALTY IN TOQUILLA STRAW HATS. “MODESTO HATS” STORE IN MONTECRISTI

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56124/corporatum-360.v8i15.011

Keywords:

Sensory marketing, Customer loyalty, Satisfaction, Producto quality, Consumer experience.

Abstract

The purpose of this research is to determine how Sensory Marketing influences Customer Loyalty in Toquilla Straw Hats. “Modesto Hats” store in Montecristi, through a qualitative-quantitative approach, in which theoretical and relevant information was collected, opting for a survey directed at a population of 382 inhabitants of the canton, structured on a 5-point Likert scale on the indicators. sensory marketing and customer loyalty. The data obtained were analyzed using the SPSS version-21 program, using correlation coefficients such as Kendall and Spearman, resulting in an approximate range of 0.853 - 0.884, demonstrating that there is a high positive relationship respectively in the research variables. Sensory marketing has a significant impact on customer loyalty, since it appeals directly to the senses, creating memorable and satisfactory experiences with consumers, in order to strengthen their loyalty and obtain greater brand recognition.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arcentales Pincay, M. K. (2020). Estrategias de Posicionamiento y Competitividad en el mercado del sombrero de la paja toquilla, cantón Montecristi. [Tesis de licenciatura, Universidad César Vallejo]. http://repositorio.unesum.edu.ec/handle/53000/5973

Arbaiza, R. F., & Rodríguez, A. L. (2019). La experiencia de consumo en Piura: Análisis de los recursos de Marketing Experiencial en las tiendas de retail moderno de ropa y calzado.

Corona Lisboa, J. (2016). Apuntes sobre métodos de investigación. Scielo, 2. vol.14, n.1, pp. 81-83. ISSN 1727-897X

Dubuc Piña, A. d. (2022). Marketing sensorial como estrategia persuasiva para la fidelización del cliente en el sector de servicios. Revista Arbitrada Koinonía, 7(13), 5. https://doi.org/10.35381/r.k.v7i13.1642

INEC. (2023). Instituto Nacional de Estadisticas y Censos.

Jiménez Marín, G., Bellido Pérez, E., & López Cortés, A. (2020). Marketing sensorial: El concepto, sus técnicas y su aplicación en el punto de venta. Vivat Academia, 148, 121–147. https://doi.org/10.15178/va.2019.148.121-147

Ortegón Cortázar, L., & Gómez Rodríguez, A. (2016). Gestión del marketing sensorial sobre la experiencia del consumidor. Revista Universidad & Empresa, 22(3), 5. https://www.redalyc.org/journal/280/28049146006/html/

Pozo Neyra, M., & Saavedra Camacho, J. N. (2020). Estrategia del marketing sensorial para la fidelización de clientes [Tesis de licenciatura]. https://hdl.handle.net/20.500.12692/105462

Ramos Tello, Á. L., González Rodríguez, R. O., Espinoza Tigre, R. M., & Torres Palacios, M. M. (2020). Competitividad de los productores del sombrero de paja toquilla del cantón Sígsig, provincia del Azuay. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(3), 3. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i3.907

Rivera León, L. M., & Vásquez Rivera, C. V. (2018). Marketing sensorial en FC Barcelona Megastore Oficial Camp Nou. UCV - Scientia 10(2).

Rivera, S. (2019). La calidad de servicio y la satisfacción de los clientes de la empresa Greenandes Ecuador [Tesis de licenciatura, Universidad Técnica Particular de Loja].

Sulla, A. (2021). Comportamiento del consumidor y su proceso de decisión de compra. Gestión en el Tercer Milenio, 24(48), 101–111.

Silva, R., Julca, F., Luján, P., & Trelles, L. (2021). Calidad del servicio y su relación con la satisfacción del cliente: Empresas turísticas de Canchaque-Perú. Redalyc, 27(3), 4.

Valero Pastor, J. (2021). Plataformas, consumo mediático y nuevas realidades digitales. Hacia una perspectiva integradora. Redalyc.

Villamil, F., & Olga, L. (2003). Investigación cualitativa, como propuesta metodológica para el abordaje de investigaciones de terapia ocupacional en comunidad. Revista Terapia Ocupacional Universidad del Rosario. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=30400207

Yactayo Moreno, A. G., & Vargas Merino, J. A. (2021). Distinción conceptual y teórica de marketing sensorial: Tendencias y perspectivas. Investigación y Ciencia de la Universidad Autónoma de Aguascalientes, 29(83), 2. https://doi.org/10.33064/iycuaa2021832750

Published

2025-06-30

How to Cite

Baque Véliz, G. G., & Jácome Santos, X. I. . (2025). He SENSORY MARKETING: CUSTOMER LOYALTY IN TOQUILLA STRAW HATS. “MODESTO HATS” STORE IN MONTECRISTI. Revista Científica Arbitrada Multidisciplinaria De Ciencias Contables, Auditoría Y Tributación: CORPORATUM 360 - ISSN: 2737-6443., 8(15), 200–218. https://doi.org/10.56124/corporatum-360.v8i15.011