TRANSITION OF THE PUBLIC SERVANT FROM ACTIVE TO PASSIVE DUE TO RETIREMENT FROM TRANSCOMPLEXITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56124/corporatum-360.v7i14.003

Keywords:

Police training, retirement, personnel management, entrepreneurship, private companies

Abstract

The purpose of this research was the analysis of the transition of National Police officers from active to passive status, when they retire, since they have integral competency training, since it involves professional competencies based on hard skills of attention and citizen service and soft skills of critical thinking, teamwork, order and discipline. Due to the degree of complexity and specificity of their professional capacities of public order to which they devote a large part of their lives; when they reach retirement, they have problems in starting a new lifestyle. For this reason, the present research was approached from the epistemological orientation of the Theory of Transcomplexity, with a qualitative approach. The subjects of the study were 10 police officers who were interviewed by means of saturation, description, contrast and triangulation techniques, thus supporting the content analysis in the so-called generative context. The results revealed that the process of disengagement of the subjects of study is not friendly and that the human talent does not carry out actions to break the stereotype of active to passive, for a new scheme of active to active. Since when they leave, they are productive and highly experienced people who are capable of generating new sources of employment, the aforementioned department should assume the responsibility of developing in them entrepreneurial skills in private companies, business accounting, taxation and leadership for the creation of businesses.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asamblea Constituyente. (30 de 03 de 2009). Ley de Seguridad Social de la Policia Nacional. https://www.ministeriodegobierno.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2014/03/LEY-DE-SEGURIDAD-SOCIAL-DE-LA-POLICIA-NACIONAL.pdf

Asamblea Constituyente. (06 de 10 de 2010). Ley Orgánica del Servidor Público https://www.ecuadorencifras.gob.ec/LOTAIP/2017/DIJU/octubre/LA2_OCT_DIJU_LOSEP.pdf.

Asamblea Constituyente. (s.f.). Constitución de la República del Ecuador. https://www.asambleanacional.gob.ec/sites/default/files/documents/old/constitucion_de_bolsillo.pdf.

Andrade, J. A. (2023). Transdisciplinariedad: un enfoque innovador para la investigación y el conocimiento de los transmétodos. Revista Multidisciplinaria de Investigación, 2(1), 73-93. https://revistas.ues.edu.sv/index.php/remi/article/view/2749/2737

Balza, A. (2011). Complejidad, Transdisciplinariedad y Transcomplejidad. Los Caminos de la Nueva Ciencia. Universidad Nacional Experimental “Simón Rodríguez”. Venezuela: APUNERS.

Chiavenato, I. (2009) Gestión de Talento Humano. Editorial Mc Graw Hill Companies, Inc. México D.F.

Herrera, M. (2008). La jubilación patronal (Bachelor's Thesis). Retrieved from. http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/9001consultado 10/05/2021

Meza, D. (2009). Manual para el Fortalecimiento de la Actividad Académica del Personal Docente de la Escuela de Bioanálisis. Sede Aragua: Universidad de Carabobo. Facultad de Ciencias de la Salud. Escuela de Bioanálisis. Departamento Socio epidemiológico. (Trabajo de Ascenso para optar a la Categoría de Profesora Agregada). Mención Publicación. Maracay. Aragua

Meza, D (2020). Reconfiguraciones Conceptuales para un Modelo de Educación Universitaria desde la Visión Transcompleja en Tiempos de Crisis Mundial y Planetaria. Signos Ediciones. Venezuela.

Ministro de Gobierno, (2020) Reglamento de carrera profesional para Servidores Policiales. https://documentacion.ministeriodegobierno.gob.ec/Juridico/Reglamento-Carrera-Profesional-Servidores-Policiales.pdf

Rodríguez. L, y Casper. W. (2015). Tesis Doctoral Estudio cualitativo fenomenológico, sobre los aspectos subjetivos del Proceso de la jubilación, en algunos oficiales de la policía de puerto rico: retorno o no retorno al mundo policial. Universidad Del Turabo. https://search.proquest.com/openview/0c2f908256ea490034b600f488021acb/1?cbl=18750&diss&loginDisplay=true&pq-origsite=gscholar consultado 10/05/2021

Sotolongo, P. y Delgado, C. (2016). La complejidad y el diálogo transdisciplinario de los saberes. Trans-Pasando Fronteras, 10(11).

Schavino, N. y. (2010). De la teoría a la praxis en el enfoque integrador transcomplejo. Proc. del Congreso Iberoamericano de Educación Metas 2021, Buenos Aires, Argentina, 13-15 de septiembre 2010.

Taylor, S. y Bogdan, R. (1992). Introducción a los métodos cualitativos. Ediciones Paidos. 1ra reimpresión España. pp 16–20,108–110.

Urrias Murieta, M. Cabrera García, M.J. y Orduño Acosta, E. (2019) Ediciones ITSON Instituto Tecnológico de Sonora. Ciudad Obregón, Sonora, México.

Published

2024-12-30

How to Cite

Pozo Enríquez, L. P. (2024). TRANSITION OF THE PUBLIC SERVANT FROM ACTIVE TO PASSIVE DUE TO RETIREMENT FROM TRANSCOMPLEXITY. Revista Científica Arbitrada Multidisciplinaria De Ciencias Contables, Auditoría Y Tributación: CORPORATUM 360 - ISSN: 2737-6443., 7(14), 46–66. https://doi.org/10.56124/corporatum-360.v7i14.003