Teaching strategies for the development of mathematical logical thinking in Basic General Education
DOI:
https://doi.org/10.56124/sapientiae.v8i16.024Keywords:
teaching strategies, teaching resources, development of logical thinkingAbstract
Teaching strategies are of utmost importance for the teaching and learning process and more so in the area of mathematics, because the student performance evidenced in the subject has been low in Ecuador according to international standards, as well as academic inequality, being This is one of the main problems, from this it was proposed to determine the theoretical findings of different authors on the use of methods to improve mathematical logical skills. In this particular, a documentary review of 24 research works was carried out, among which published articles stand out. in journals indexed in catalogs Scopus, Scielo, latindex 2.0, as well as other free access available in Google Academic, for this the historical-logical, synthetic analytical methods were used, on the other hand it is supported by the post-positivist paradigm with a qualitative approach of interpretive type, within the methodological process the archaeological process of sources, the review, the comparison, the interpretation and the conclusions were proposed, among the most important results the problem of implementing didactic strategies stands out due to the difficulty of managing digital resources by On the other hand, the strategies most applied by teachers are the use of gamification, game-based teaching and information technologies because they adapt the experiential, argumentative and meaningful learning processes, the use of new strategies in neuroeducation benefits the teaching and will achieve better results.
Downloads
References
Casis, M. (2021). Dominio Afectivo: un
enfoque desde la didáctica de las
matemáticas. Universidad Finís
Terrae.
https://www.youtube.com/watch?v=1
SDP4_sK5Vk&t=2618s.
Delgado, M. & Ponce, K. (2024) La
neuroeducación y la enseñanza de
matemática en el subnivel elemental
de la Educación Básica del Ecuador.
Revista Invecom “Estudios
transdisciplinarios en comunicación y
sociedad” Vol.
, # 1. www.revistainvecom.org.
Flores Carrillo, J. C., Sampedro
Mackliff, S. M., Chavarría Barberán, J.
V., Campana Deca, M. L. (2024). La
gamificación y su incidencia en la
enseñanza-aprendizaje de
matemáticas, Unidad Educativa
Nicolás Infante Díaz. Maestro y
Sociedad, 21(3), 1260-1269.
https://maestroysociedad.uo.edu.cu
García-Andrés, J, Gómez-Muñiz, V.
(2022). ¿Aprendizaje basado en
juegos? “Catedral 1221” como
ejemplo práctico. Clío. History and
History Teaching, 48. 70-91
https://doi.org/10.26754/ojs_clio/cli
o.2022487292
https://papiro.unizar.es/ojs/index.php/c
lio
Gironda, M., González-Silva, J.,
Conejero, M., & FernándezEcheverría, C. (2024). An educational
proposal in 4th grade based on
collaboration-opposition games under
the cooperative learning model to
promote group cohesion. ESHPA -
Education, Sport, Health and Physical
Activity, 8(1), 368-387.
https://doi.org/10.5281/zenodo.1064
González, W. (2024). La estrategia de
gamificación en una niña con
dificultades de aprendizaje en las
matemáticas. La Libertad. [Tesis de
maestría, Universidad Estatal
Península de Santa Elena, Ecuador].
Repositorio de la upse.
https://repositorio.upse.edu.ec/handl
e/46000/10949
Hurtado, J. (2015). El proyecto de
investigación. Comprensión holística
de la metodología y la investigación.
Sexta Edición. Ediciones Quirón.
Bogotá. Colombia
López, G. (2024) Planificación de
rutas para el aprendizaje de las
matemáticas en estudiantes de una
institución educativa Yamango, 2023.
Trabajo de grado para optar al título
de Magister en administración
educativa. Universidad Cesar Vallejo.
Piura-Perú
Mainato, E. & Rodríguez, V. (2024).
Estrategias didácticas apoyadas en la
TIC para la enseñanza de las
matemáticas. Mamakuna, (22), 48–59.
https://revistas.unae.edu.ec/index.p
hp/mamakuna/article/view/911
Merino, I. López, G. (2024)
Planificación de rutas para el
aprendizaje de las matemáticas en
estudiantes de una institución
educativa Yamango, 2023 trabajo para
optar al título de magister en
administración de la educación
disponible en repositorio digital
Universidad Cesar Vallejo
Moncayo Redin, J., Jiménez
Contreras, J. & Llerena-Izquierdo, J.
(2024). Innovación pedagógica en el
proceso de enseñanza
aprendizaje de matemáticas para
estudiantes de bachillerato general
unificado considerando tecnologías de
información y comunicación. Revista
InGenio, 7(2), 70–84.
https://doi.org/10.18779/ingenio.v7i2
.807
Ordóñez-Barberán, P.S., & SánchezGodoy, D. D. (2024). Estrategias
metacognitivas para la enseñanza de
las matemáticas en educación
secundaria. Multiverso Journal, 4(6),
-28.
https://doi.org/10.46502/issn.2792-
/2024.6.2
Ortiz Alonso, M. (2024). El ámbito
afectivo en el proceso de enseñanzaaprendizaje de las matemáticas.
Scientia Agricolis Vita, 1(1), 41–45.
https://hdl.handle.net/20.500.1269
/132819
https://doi.org/10.29105/agricolis.v1i
8.
Ministerio de Educación de Ecuador
(2020): Currículo Educativo
priorizado de Ecuador
Monroy Andrade, J. (2024). El uso de
las nuevas tecnologías en la
enseñanza de las matemáticas: una
revisión sistemática. Tecnología,
Ciencia y Educación, 28, 115-140.
Nizama, Y. (2023) Juego motor para
mejorar el aprendizaje de las
matemáticas en los niños y niñas de 5
años de la IEP San Pablo Calle
Morante, distrito de Catacaos, Piura
Ordóñez, P. & Sánchez, D. (2024).
Estrategias metacognitivas para la
enseñanza de las matemáticas en
educación secundaria. Multiverso
Journal, 4(6), 19–28.
https://doi.org/10.46502/issn.2792-
/2024.6.2
Ortiz, M. (2024) «El ámbito afectivo
en el proceso de enseñanzaaprendizaje de las matemáticas»,
Scientia Agricolis Vita, 1(1), pp. 39–
doi:10.29105/agricolis. v1i1.8.
Parra, M. (2024). Modelo pedagógico
MULTI-CREA, para la enseñanza y
aprendizaje de las matemáticas en el
aula multigrado de primaria
contextualizado a los oficios.
Pinargote-Zambrano, J. J., Lino-Calle,
V. A., & Vera-Almeida, B. J.
(2024). Python en la enseñanza de las
Matemáticas para estudiantes de
nivelación en Educación superior.
MQRInvestigar, 8(3), 3966-3989.
https://doi.org/10.56048/MQR20225.
3.2024.3966-3989
Reyes-Ruiz, L. & Carmona Alvarado, F.
A. (2020). La investigación
documental para la comprensión
ontológica del objeto de estudio.
Universidad Simón Bolívar.
Rodríguez, G. & Rubí, Y. (2024)
Gamificación como estrategia para la
enseñanza de la matemática. Revista
de historia, geografía, arte y cultura
vol.12 num.23 pagina 63-79.
Ruiz, A. Estrada, A. & Ortega, M.
(2024). Gamificación en el
aprendizaje de las matemáticas.
Matemáticas, Ingeniería y Ciencias
Ambientales, 7(12), 57–65.
https://revistamica.com/index.php/
mica/article/view/79
Salcedo-de-la-Fuente, R., HerreraCarrasco, L., Illanes-Aguilar, L.,
Poblete-Valderrama, F., & RodasKürten, V. (2024). Las emociones en
el proceso de aprendizaje: revisión
sistemática. Revista de estudios y
experiencias en educación, 23(51),
-271.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Científica Multidisciplinaria SAPIENTIAE. ISSN: 2600-6030.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.