Teaching strategies for the development of mathematical logical thinking in Basic General Education

Authors

  • Josefa Estrella Espinal Carrillo Docente investigador. Universidad Estatal de Milagro. Ecuador.
  • Jorge Antonio Córdova Morán Docente investigador. Universidad Estatal de Milagro. Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.56124/sapientiae.v8i16.024

Keywords:

teaching strategies, teaching resources, development of logical thinking

Abstract

Teaching strategies are of utmost importance for the teaching and learning process and more so in the area of ​​mathematics, because the student performance evidenced in the subject has been low in Ecuador according to international standards, as well as academic inequality, being This is one of the main problems, from this it was proposed to determine the theoretical findings of different authors on the use of methods to improve mathematical logical skills. In this particular, a documentary review of 24 research works was carried out, among which published articles stand out. in journals indexed in catalogs Scopus, Scielo, latindex 2.0, as well as other free access available in Google Academic, for this the historical-logical, synthetic analytical methods were used, on the other hand it is supported by the post-positivist paradigm with a qualitative approach of interpretive type, within the methodological process the archaeological process of sources, the review, the comparison, the interpretation and the conclusions were proposed, among the most important results the problem of implementing didactic strategies stands out due to the difficulty of managing digital resources by On the other hand, the strategies most applied by teachers are the use of gamification, game-based teaching and information technologies because they adapt the experiential, argumentative and meaningful learning processes, the use of new strategies in neuroeducation benefits the teaching and will achieve better results.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jorge Antonio Córdova Morán, Docente investigador. Universidad Estatal de Milagro. Ecuador

Docente investigador de la Universidad Estatal de Milagro. Ecuador.

References

Casis, M. (2021). Dominio Afectivo: un enfoque desde la didáctica de las matemáticas.UniversidadFinísTerrae. https://www.youtube.com/watch?v=1SDP4_sK5Vk&t=2618s.

Delgado,M.&Ponce,K. (2024)Laneuroeducaciónylaenseñanzade matemática en el subnivel elemental de la Educación Básica del Ecuador. Revista Invecom “Estudios transdisciplinarios en comunicación y sociedad” Vol.4,#1.www.revistainvecom.org.

Flores Carrillo, J. C., Sampedro Mackliff, S. M., Chavarría Barberán, J. V., Campana Deca, M. L. (2024). La gamificación y su incidencia en la enseñanza-aprendizaje de matemáticas, Unidad Educativa Nicolás Infante Díaz.MaestroySociedad,21(3),1260-1269.https://maestroysociedad.uo.edu.cu

García-Andrés,J,Gómez-Muñiz,V.(2022).¿Aprendizajebasadoenjuegos?“Catedral1221”comoejemplopráctico.Clío.HistoryandHistoryTeaching,48.70-91https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.2022487292https://papiro.unizar.es/ojs/index.php/clio

Gironda,M.,González-Silva,J.,Conejero,M.,&Fernández-Echeverría,C.(2024). An educational proposal in 4th grade based on collaboration-opposition games under the cooperative learning model to promote group cohesion. ESHPA -Education, Sport, Health and Physical Activity, 8(1), 368-387. https://doi.org/10.5281/zenodo.10640029

González, W. (2024). La estrategia de gamificación en una niña con dificultades de aprendizaje en las matemáticas. La Libertad. [Tesis de maestría, Universidad Estatal Península de Santa Elena, Ecuador]. Repositorio de la upse.https://repositorio.upse.edu.ec/handle/46000/10949

Hurtado,J.(2015).Elproyectodeinvestigación.Comprensiónholísticadelametodología y la investigación. Sexta Edición. Ediciones Quirón. Bogotá.Colombia

López,G.(2024)Planificaciónderutasparaelaprendizajedelasmatemáticasen estudiantesdeunainstitucióneducativaYamango,2023.Trabajodegrado para optar al título de Magister en administración educativa.Universidad Cesar Vallejo. Piura-Perú

Mainato,E.&Rodríguez,V.(2024).EstrategiasdidácticasapoyadasenlaTICpara la enseñanza de las matemáticas. Mamakuna, (22), 48–59. https://revistas.unae.edu.ec/index.php/mamakuna/article/view/911

Merino, I. López, G. (2024) Planificación de rutas para el aprendizaje de las matemáticas en estudiantes de una institución educativa Yamango, 2023 trabajo para optar al título de magister en administración de la educación disponibleenrepositoriodigitalUniversidadCesarVallejo https://hdl.handle.net/20.500.12692/132819

Moncayo Redin, J., Jiménez Contreras, J. & Llerena-Izquierdo, J. (2024). Innovación pedagógica en el proceso de enseñanza-aprendizaje de matemáticas para estudiantes de bachillerato general unificado considerando tecnologías de información y comunicación. Revista InGenio, 7(2), 70–84. https://doi.org/10.18779/ingenio.v7i2.807

Ordóñez-Barberán, P.S., & Sánchez-Godoy, D. D. (2024). Estrategias metacognitivas para la enseñanza de las matemáticas en educación secundaria.MultiversoJournal,4(6),19-28.https://doi.org/10.46502/issn.2792-3681/2024.6.2

OrtizAlonso,M.(2024).Elámbitoafectivoenelprocesodeenseñanza-aprendizaje de las matemáticas. Scientia Agricolis Vita, 1(1), 41–45. https://doi.org/10.29105/agricolis.v1i1.8.

MinisteriodeEducacióndeEcuador(2020):CurrículoEducativopriorizadode Ecuador https://educacion.gob.ec/

MonroyAndrade,J.(2024).Elusodelasnuevastecnologíasenlaenseñanzadelas matemáticas:unarevisiónsistemática.Tecnología,CienciayEducación,28, 115-140. https://doi.org/10.51302/

Nizama, Y. (2023) Juego motor para mejorar el aprendizaje de las matemáticas enlosniñosyniñasde5añosdelaIEPSanPabloCalleMorante,distritode Catacaos, Piura 2023.

Ordóñez, P. & Sánchez, D. (2024). Estrategias metacognitivas para la enseñanza de las matemáticas en educación secundaria. MultiversoJournal,4(6), 19–28.https://doi.org/10.46502/issn.2792-3681/2024.6.2

Ortiz, M. (2024) «El ámbito afectivo en el proceso de enseñanza-aprendizaje de las matemáticas», Scientia Agricolis Vita, 1(1), pp. 39–43. doi:10.29105/agricolis.v1i1.8.

Parra,M.(2024).ModelopedagógicoMULTI-CREA,paralaenseñanzayaprendizaje delasmatemáticasenelaulamultigradodeprimariacontextualizadoalos oficios.

Pinargote-Zambrano,J.J.,Lino-Calle,V.A.,&Vera-Almeida,B.J.(2024).Python en la enseñanza de las Matemáticas para estudiantes de nivelación en Educaciónuperior.MQRInvestigar,8(3),3966-3989.https://doi.org/10.56048/MQR20225.8.3.2024.3966-3989

Reyes-Ruiz,L.&CarmonaAlvarado,F.A.(2020).Lainvestigacióndocumentalpara lacomprensiónontológicadelobjetodeestudio.UniversidadSimónBolívar.

Rodríguez, G. & Rubí, Y. (2024) Gamificación como estrategia para la enseñanza de la matemática. Revista de historia, geografía, arte y cultura vol.12 num.23 pagina 63-79.

Ruiz, A. Estrada, A. & Ortega, M. (2024). Gamificación en el aprendizaje de las matemáticas.Matemáticas,IngenieríayCienciasAmbientales,7(12),57–65.https://revistamica.com/index.php/mica/article/view/79

Salcedo-de-la-Fuente, R., Herrera-Carrasco, L., Illanes-Aguilar, L., Poblete-Valderrama,F.,&Rodas-Kürten,V.(2024).Lasemocionesenelprocesode aprendizaje: revisión sistemática. Revista de estudios y experiencias en educación, 23(51), 253-271.

Published

2025-01-25 — Updated on 2025-04-24

How to Cite

Espinal Carrillo, J. E. ., & Córdova Morán, J. A. (2025). Teaching strategies for the development of mathematical logical thinking in Basic General Education. Revista Científica Multidisciplinaria SAPIENTIAE. ISSN: 2600-6030., 8(16), 439–453. https://doi.org/10.56124/sapientiae.v8i16.024