Behavioral and emotional manifestations in children with ADHD: descriptive study using BASC-3
DOI:
https://doi.org/10.56124/nuna-yachay.v7i14.015Keywords:
impulsivity, neurodevelopment, ADHD, emotional regulationAbstract
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is a neurodevelopmental condition that significantly affects children's behavior and emotionality. This descriptive, cross-sectional, and quantitative study aimed to analyze the behavioral and emotional characteristics of 10 children aged 6 to 9 years diagnosed with ADHD. Inclusion criteria included the absence of comorbidities, informed consent, and assessment using the BASC3 P-2 test. The instrument was administered to parents in a structured environment to measure children's internalizing symptoms, externalizing symptoms, and adaptive skills. The results revealed clinical levels in externalizing behaviors, with high scores in hyperactivity (90.6), aggressiveness (86.3), and behavioral problems (86.4). Significant internalizing symptoms were also found within a subgroup, with elevated scores in anxiety (49.4) and depression (49.4). Conversely, adaptive skills showed low levels in social skills (37.0) and adaptability (37.0), indicating difficulties in adapting to their environment. The study's conclusions reinforce the relationship between ADHD and the high prevalence of behavioral and emotional problems in children. Participants presented significantly high scores in the evaluated areas. These characteristics reflect a typical ADHD profile, where impulsivity and lack of control contribute to disruptive behaviors and difficulties in emotional regulation. This highlights the importance of implementing multidisciplinary psychotherapeutic interventions that focus on developing adaptive skills for the timely management of the disorder
Downloads
References
Carboni, A. (2011). El trastorno por déficit de atención con hiperactividad. Psicología, Conocimiento y Sociedad, 1(3), 95-131, E-ISSN: 1688- 7026. https://www.redalyc.org/pdf/4758/475847405007.pdf
Giménez-García, L. (2014). Tratamiento cognitivo-conductual de problemas de conducta en un caso de trastorno por déficit de atención con hiperactividad. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 1(1), 79-88, E-ISSN: 2340-8340. https://www.revistapcna.com/sites/default/files/14_09.pdf
González, L., Ortega, N., Guzmán, J., Valencia, A., García, R. (2022). Intervenciones cognitivo conductuales en adolescentes con TDAH: Revisión sistemática. Conrado, 19(90), 25-31, ISSN: 1990-8644. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000100025
Guzmán, J., Jiménez, K., Rueda, Y., y Prada-Rodríguez, E. (2023). El TDAH en niños y las técnicas de intervención en terapia cognitivo conductual: revisión documental entre 2014 y 2021. Análisis y Modificación de Conducta, 49(181), 103-114, ISNN: 0211-7339. Recuperado de: http://dx.doi.org/10.33776/amc.v49i181.7752
Hidalgo, M., y Sánchez, L. (2014). Trastorno por déficit de atención e hiperactividad. Manifestaciones clínicas y evolución. Diagnóstico desde la evidencia científica. Pediatría Integral, 18(9), 609-625. https://www.pediatriaintegral.es/publicacion-2014-11/trastorno-por-deficit-de-atencion-e-hiperactividad-manifestaciones-clinicas-y-evolucion-diagnostico-desde-la-evidencia-cientifica/
Lefa, E. (2020). Trastornos del comportamiento. ADOLESCERE-Revista de Formación Continuada de la Sociedad Española de Medicina de la Adolescencia, 8(1).
Llanos, L., García, D., González, H., y Puentes, P. (2019). Trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH) en niños escolarizados de 6 a 17 años. Revista Pediatría Atención Primaria, 21(83), ISSN: 1139-7632. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-76322019000300004
Molina-Torres, J., Orgilés, M., y Servera, M. (2022). El TDAH en la etapa preescolar: Una revisión narrativa. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 9(3), E-ISSN: 2340-8340. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8578478
Rodríguez, C., Álvarez, L., González-Castro, P., Núñez, J., González-Pienda, J., Álvarez, D., Bernardo, A., y Cerezo, R. (2009). El trastorno por déficit de atención e hiperactividad TDAH. Pasado y futuro educativo. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3(1), 81-88, ISSN: 0214-9877. https://www.redalyc.org/pdf/3498/349832322009.pdf
Rusca-Jordán, F., y Cortez-Vergara, C. (2020). Trastorno por déficit de atención con hiperactividad (TDAH) en niños y adolescentes. Una revisión clínica. Revista de Neuropsiquiatría, 83(3). https://doi.org/10.20453/rnp.v83i3.3794
Samaniego, N., Muñoz, Z., Samaniego, E. (2020). Terapia cognitivo conductual (TCC) en el trastorno de déficit de atención e hiperactividad (TDAH) en niños y adolescentes. Recimundo, 4(4), ISSN: 2588-073X. https://doi.org/10.26820/recimundo/4.(4).noviembre.2020.173-187
Sordo, S., y Álvaro, J. (2022). Intervención en trastorno por déficit de atención e hiperactividad y trastorno negativista desafiante: un estudio de caso. Psychology, 3(13). https://doi.org/10.5093/cc2022a17
Soteras, C., Fernández, M., Torrents, C., Del Valle, F., Ros, G., y Machado, I. (2022). Trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH). Protoc diagn ter pediatra, 1, 85-92, ISSN: 2171-B172.
Villavicencio, E., Armijos, R., y Castro, C. (2020). Conductas disruptivas infantiles y estilos de crianza. Revista Iberoamericana de Psicología: Ciencia y Tecnología, 13(1), 138-150. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7724130
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Científica y Arbitrada de Psicología NUNA YACHAY - ISSN: 2697-3588.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.





3.jpg)







