Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD): A review of psychological trends

Authors

  • Nikole Mercedes Andrade Tubay Universidad Técnica de Manabí

DOI:

https://doi.org/10.56124/nuna-yachay.v6i12.008

Keywords:

Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), psychological trends, therapeutic approaches, personalized treatment

Abstract

Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is one of the most studied and discussed neurobiological disorders in the field of psychology. Characterized by symptoms of inattention, hyperactivity, and impulsivity, it affects both children and adults, significantly impacting their academic, social, and work life. As scientific understanding of this condition has advanced, so have therapeutic approaches and management strategies, seeking not only to reduce behavioral symptoms but also to improve the quality of life of those affected through personalized and adaptive interventions. This article explores current psychological trends in the treatment of ADHD, highlighting the importance of integrative approaches that consider both biological and psychosocial aspects from different psychological trends that address the disorder such as Cognitive-Behavioral, Psychoanalytic, Gestalt, Systemic, Humanistic approaches, and other innovative practices that complement these perspectives with their multiple techniques to offer effective and sustainable long-term solutions. In addition, the importance of personalized treatment for better results in the daily performance of individuals is described.

Downloads

References

Barzallo, P. (2019). Trastorno de Déficit de Atención e Hiperactividad. Ateneo, 19(1), 77-86. https://colegiomedicosazuay.ec/ojs/index.php/ateneo/article/view/40

Caviglia, F. (2022). TDAH y familia: el rol del entrenamiento a padres en un abordaje sistémico. In XIV Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología. XXIX Jornadas de Investigación. XVIII Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. IV Encuentro de Investigación de Terapia Ocupacional. IV Encuentro de Musicoterapia. Facultad de Psicología-Universidad de Buenos Aires. https://www.aacademica.org/000-084/203

Eraud, A. (2020). Una propuesta de intervención de equinoterapia para niños con TDAH desde una perspectiva de protección animal. In Derecho Animal. Forum of Animal Law Studies, 11(2),107-125. https://doi.org/10.5565/rev/da.495

Escofet Soteras, C. E., Fernández Fernández, M. A., Torrents Fenoy, C., del Valle, F. M., Cervera, R.G., & Machado Casas, I. S. (2022). Trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH). Protoc diagn ter pediatr, 1, 85-92. https://www.aeped.es/sites/default/files/documentos/09.pdf

González, L. M. T., Arango, J. M. T., Torres, M. Y. B., Gómez, S. S. B., & Sampayo, S. D. S. H. (2024). TDAH en Niños y Adultos: Actualización. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(4), 679-693. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i4.12314

Guzmán-Cortés, J. A., C. Calvillo, H., Bernal, J., & Villalva-Sánchez, Ángel F. (2019). Beneficios de la práctica de Mindfulness y el proceso atencional: una revisión teórica sobre su relación. DIVULGARE Boletín Científico De La Escuela Superior De Actopan, 6(11). https://doi.org/10.29057/esa.v6i11.3758

Hernández, F., Plaza, J., & Kreither, J. (2021). Trastorno por Déficit Atencional e Hiperactividad en adultos: Una revisión sistemática de abordajes terapéuticos. Psicoperspectivas, 20(1), 44-55. https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol20-Issue1-fulltext-2095

Linares Castellanos, R., & Linares Castellanos, S. (2024). Nuevos enfoques terapéuticos en el tratamiento de trastornos del neurodesarrollo como el TDAH y el TEA. Compartir, 17, 8. https://plazamayormadrid4c.es/nuevos-enfoques-terapeuticos-en-el-tratamiento-de-trastornos-del-neurodesarrollo-como-el-tdah-y-el-tea/

López, C. F. M., Castro, M. J. C., Ponluisa, B. A. P., Sangotuña, J. J. C., Campaña, M. J. A., & Poveda, N. W. O. (2023). Esfera familiar, escolar y social del TDAH: una revisión teórica. Etic@ net. Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 23(1). http://doi.org/10.30827/eticanet.v23i1.27051

Orozco, E. I. L., Márquez, G. A. P., & Morillo, J. D. R. J. (2021). Principales dificultades para el diagnóstico del TDAH en niños en Ecuador. Revista Scientific, 6(22), 96-116. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2021.6.22.5.96-116

Pacheco, J. F. G., Blanco, K. D. J., Gómez, Y. M. R., & Rodríguez, E. A. P. (2023). El TDAH en Niños y las Técnicas de Intervención en la Terapia Cognitivo Conductual: Revisión Documental entre 2014 y 2021. Análisis y modificación de conducta, 49(181), 103-114. https://doi.org/10.33776/amc.v49i181.7752

Pawaskar, M., Fridman, M., Grebla, R., & Madhoo, M. (2020). Comparación de calidad de vida, productividad, funcionamiento y autoestima en adultos diagnosticados de TDAH y con TDAH sintomático. Revista de trastornos de la atención, 24(1), 136- 144. https://doi.org/10.1177/1087054719841129

Perdomo Quiñonez, X. Y., Gómez Giraldo, C. E., Arango Giraldo, A., Restrepo Botero, J. C., & Arturo Bastidas, J. C. (2021). Efectos de la intervención terapéutica de orientación psicoanalítica en niños con TDAH. Affectio Societatis, 18(35). https://doi.org/10.17533/udea.affs.v18n35a03

Quintero-Olivas, D. K., Pérez, E. M. R., & Hernández-Murúa, J. A. (2021). Calidad de vida familiar y TDAH infantil. Perspectiva multidisciplinar desde la educación física y el trabajo social. Revista Ciencias de la Actividad Física, 22(1). http://doi.org/10.29035/rcaf.22.1.1

Santos Tessaro, L. G. S., & Veiga Lima, A. M. (2020). TDAH en el campo de la asistencia social: posibilidades para una clínica extendida. Revista da Abordagem Gestáltica, 26(spe), 438-448. https://pepsic.bvsalud.org/pdf/rag/v26nspe/v26nspea09.pdf

Zambrano Sánchez, E., Del Rí¬o-Carlos, Y., Vázquez, F., Alfaro, A. (2014, 24 de agosto). Terapia familiar sistémica en el tratamiento del trastorno por déficit de atención. Revista PsicologiaCientifica.com, 16(7). https://psicologiacientifica.com/terapia-familiar-sistemica-tdah/

Published

2024-12-17

How to Cite

Andrade Tubay, N. M. . (2024). Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD): A review of psychological trends. Revista Científica Y Arbitrada De Psicología NUNA YACHAY - ISSN: 2697-3588., 6(12), 91–106. https://doi.org/10.56124/nuna-yachay.v6i12.008