PERCEPTION OF LINKAGE PROGRAMS: PERSPECTIVES OF ECUADORIAN UNIVERSITIES FOR THEIR INTERNATIONALIZATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56124/corporatum-360.v7i14.006

Keywords:

internationalization, rankings, universities, mobility, connection

Abstract

The objective of this research was to analyze the linkage programs from the perspective of the universities of Ecuador for their internationalization, for this, a bibliographic research accompanied by analytical and descriptive methods was carried out, using the QS World University Rankings, THE Times Higher Education World University Rankings, Web Ranking of World Universities and CWUR World University Ranking to identify those Ecuadorian universities recognized for their internationalization. The Sierra region hosts the majority, with 57.14% of the total, followed by the Coast region with 39.68%, the Amazon region has the least representation, with only 3.17%. Due to the limited previous research in Ecuador on this topic, an exploratory approach was adopted, it was identified that, according to the QS, the universities with a notable international presence are the Universidad Espíritu Santo, Universidad Ecotec, Universidad Regional Autónoma de los Andes and Universidad UTE. The importance of internationalization is highlighted as a key objective for Ecuadorian universities, this gives them the opportunity to expand their influence in the academic field and enrich the educational experience of their students by exposing them to diverse cultures and experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abreu, O., Rhea, S., Arciniegas, G., y Guevara, S. (2020). Competencia para el diseño y la ejecución del proceso de enseñanza-aprendizaje en la Facultad de Ciencias Administrativas y Económicas, Universidad Técnica del Norte de Ecuador. Formación universitaria, 13(4). doi:10.4067/S0718-50062020000400153

Ayala, M., y Valencia, L. (2019). La internacionalización, una perspectiva para mejorar la calidad de la educación superior en Ecuador. Revista Ciencias Pedagógicas e Innovación, VI(2). Obtenido de https://incyt.upse.edu.ec/pedagogia/revistas/index.php/rcpi/article/view/254/365

García, A., Mariz, R., y Mourelle, E. (2018). Más allá de la movilidad. La internacionalización en la Universidade da Coruña. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXIV(1). Obtenido de https://www.redalyc.org/journal/280/28059578004/28059578004.pdf

Beltán, P. (2022). La educación superior ecuatoriana, una mirada desde la politica pública previo a la ley orgánica de educación superior. Universidad Espíritu Santo. Obtenido de https://uees.edu.ec/wp-content/uploads/2022/04/Libro-Educacion-Superior-Ecuatoriana-CIN-UEES_compressed.pdf

Bernate, J., y Vargas, J. (2020). Desafíos y tendencias del siglo XXI en la educación superior. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 26. Obtenido de https://www.redalyc.org/journal/280/28064146010/html/

Dip, J. (2019). La internacionalización de las universidades iberoamericanas desde la mirada del ranking u-multirank. Universidad de Misiones (Argentina).

Dirección General de Evaluación Institucional. (16 de Junio de 2014). Nota sobre metodología de principales rankings de universidades. Obtenido de https://www.dgei.unam.mx/metodologia_rankings_2014.pdf

Rios, C., Barreiro, D., Flores, L., Muñoz, K., Anchundia, O., Concha, N., . . . Aguirre, I. (2022). Internacionalización de las universidades latinoamericanas. South Florida Journal of Development, 3(1), 811-830.

Rios, C., Orozco, G., Robles, L., Serrano , O., Dávila, D., Cachay, R., . . . Diaz, D. (2024). Internacionalización de las universidades ecuatorianas y peruanas. South Florida Journal of Development,, 5(7). doi:10.46932/sfjdv5n7-026

Rueda, I., y Acosta, B. (2020). Las universidades y sus prácticas de vinculación con la sociedad. Educação y Sociedade, 41(2). doi:10.1590/es.218154

Sacoto, V., Viña, N., y Landívar, J. (2020). El aporte de la internacionalización en el desarrollo de competencias profesionales en las Universidades ecuatorianas. Revista Ciencia UNEMI, 33(13).

Zorrilla, A. (2021). Investigación documental o bibliográfica. Identidad y desarrollo el valor de ser: https://identidadydesarrollo.com/tecnica-de-investigacion-documental-o-bibliografica.

Published

2024-12-30

How to Cite

Ormaza Hidalgo, T. F., Verzola Zambrano , V. B., Vera Montenegro , B. I., & Piloso Chávez , K. J. (2024). PERCEPTION OF LINKAGE PROGRAMS: PERSPECTIVES OF ECUADORIAN UNIVERSITIES FOR THEIR INTERNATIONALIZATION. Revista Científica Arbitrada Multidisciplinaria De Ciencias Contables, Auditoría Y Tributación: CORPORATUM 360 - ISSN: 2737-6443., 7(14), 107–124. https://doi.org/10.56124/corporatum-360.v7i14.006