Design of the service experience for customer satisfaction, case study hotel Balandra, Manta, Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.56124/sapientiae.v8i16.013Keywords:
Customer experience, Tourism services, Perceived quality, Customer satisfaction, Service innovationAbstract
This study focuses on the creation of a package of tourist services aimed at improving the customer experience at the Balandra hotel. Its main objective was to integrate both tangible and intangible aspects in order to optimize perceived quality and guest satisfaction. To do so, a methodology was used that combines qualitative and quantitative approaches. Structured surveys were used to measure customer satisfaction and assess their perception of quality. In addition, in-depth interviews were conducted with those in charge of key areas of the hotel, in order to obtain a more detailed view of the services. Direct observation allowed recording the behavior and attitudes of customers in real time, while netnographic analysis allowed identifying trends, opinions and suggestions related to the establishment. These tools provide a comprehensive view of the customer experience, which facilitates the design of a service package tailored to their needs and expectations. The results revealed that the aspects with the greatest influence on guests are the cleanliness and comfort of the rooms, the quality and variety of the gastronomic offer, the friendliness and efficiency of the staff, and the availability of recreational activities. Based on these findings, a service package is proposed that addresses these key areas to increase the competitiveness of the Balandra hotel, encourage positive recommendations and generate loyalty among visitors, guaranteeing a comprehensive and memorable experience.
Downloads
References
Alves, C. A., Barcellos Marques, R. (2019). Hospitalidad, emociones y experiencias en los servicios turísticos. Estudios y perspectivas en turismo, 28(2), p290-311 http://dx.doi.org/10.14210/rtva.v21n3.p373-398
Barrueta Gómez, N., Peña Martínez, S. L. y Fernández Sánchez, E. (2023). El estadígrafo Kendall y su aplicación. Un ejemplo práctico. A3manos, 9(16), p17-22. http://portal.amelica.org/ameli/journal/784/7843889004/7843889004.pdf
Blanco González, G. Ulacia Oviedo, Z. (2018). Gestión operativa de establecimientos de alojamientos turístico. Humus.http://repositorio.espam.edu.ec/handle/42000/1508
Borrero M, (2023). Relación del clima organizacional y la satisfacción del cliente en una empresa de televisión por cable. Revista Investigación y Negocios, 16(27), p19-24 https://doi.org/10.38147/invneg.v16i27.208
Cordón-Benito, D., Maestro-Espínola, L. (2022). Las marcas y su concienciación con el desarrollo sostenible para conquistar a un consumidor joven y responsable con su entorno. ADResearch ESIC Revista Internacional de Investigación en Comunicación.27(27), 2013. https://doi.org/10.7263/adresic-27-213
Eslava Zapata, R. A., Chacón-Guerrero, E. J., Mogrovejo-Andrade, J. M. y Valero-Valencia, A. (2024). Calidad del servicio: un estudio en hoteles con el modelo Serqvual. Aibi revista de investigación, administración e ingeniería. 12(1), 1-10. https://doi.org/10.15649/2346030X.3286
Fischer R, E. (2011). El Desafío del Servicio. Universidad de Hostelería y Servicios https://www.universidadhsu.com/wp-content/uploads/2021/01/el-desafío-del-servicio.pdf
Hernández, D. y Galván Vela, E. (2022). Análisis y propuestas para la mejora de la calidad del servicio percibida y la satisfacción del cliente del sector hotelero de Tamaulipas. El Periplo Sustentable, (42), p 35 –55https://doi.org/10.36677/elperiplo.v0i42.14860
Herrera Masó, J. R., Calero Ricardo, J. L., González Rangel, M.Á., Collazo Ramos, M.I.yTravieso González, Y. (2022). Method for expert consultation at three levels of validation.Revista Habanera de Ciencias Médicas,21(1), 1-11. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2022000100014&lng=es&tlng=en.
Herrero, Á., San Martín, H., García de los Salmones, M. (2019). Servicios “Smart” y valor de los destinos turísticos inteligentes: análisis desde la perspectiva de los residentes. Investigaciones Regionales -Revista de investigación regional, 2019/3 (45), 77-91. https://www.redalyc.org/journal/289/28962049029/html/
Loor Moreira, A. J., Zambrano Barcia, A. V., Peña Vélez, I. V. y Once Andrade, J. E. (2020). Medición de la calidad de servicios hoteleros de Manta, Ecuador a través del modelo Hotelqual. Eca Sinergia, 11(2), 155-165. https://www.redalyc.org/journal/5885/588563773011/html/
López Cruz, M., Rodríguez Veiguela, Y., Pons García, R.C. y Tanda Díaz, J. (2020). Calidad percibida en hoteles de ciudad: un instrumento para su evaluación.Cooperativismo y Desarrollo,8(3), 552-568. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2310-340X2020000300552&lng=es&tlng=es.
López, Y., López, N. (2023). Plan de negocio Wind App. AREANDINA. https://digitk.areandina.edu.co/handle/areandina/5168
Martínez Luis, D., Pérez Fernández, A., Caamal Cauich, I. (2020). Calidad y demanda del servicio de hoteles de tres estrellas en la región petrolera de Ciudad del Carmen, Campeche. Región y Sociedad, p 32. https://doi.org/10.22198/rys2020/32/1259
Matos Murcia, D. A. (2020). Diagnóstico de los costos de no calidad en el área de Regiduría de Pisos del hotel Iberostar Grand Packard. Alfa Publicaciones, 3(1), p33–50https://doi.org/10.33262/ap.v3i1.38
Méndez Díaz, M., Fernández Muños, J. y Martín Duque, C. (2021). Medición de la satisfacción a través de los atributos de la calidad percibida en una muestra de clientes de hoteles. Rotur, 15(1), 78-97. https://doi.org/10.17979/rotur.2021.15.1.5985
Michalus, J. C. y Sarache Castro, W. A. y Hernández Pérez, G. (2015). Método de expertos para la evaluación ex-ante de una solución organizativa. Visión de futuro, 19(1), p1-17. http://www.scielo.org.ar/pdf/vf/v19n1/v19n2a01.pdf
Morales-Morales Jaime, J., González-Rosales Virginia, M., Arango-Ramírez Paola, M. (2023). Análisis de validez de contenido y constructo para un instrumento que mide la calidad en el servicio y satisfacción del cliente en el sector hotelero. Contaduría y AdministraciónVol.68, Núm.2, 122-155. http://dx.doi.org/10.22201/fca.24488410e.2023.4522
Rossi Valverde, R. y Rossi Cortizos, R. (2023). Logros y lecciones de las experiencias en la gestión moderna durante la última década: una revisión sistemática. Revista de Universidad y Empresa. Vol.25, Num.45. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/empresa/a.12996
Segarra Sancho, J. (2022). Análisis netnográfico de la imagen y posicionamiento de los hoteles de la Playa de Gandia. [Tesis de grado, Universidad Politécnica de Valencia]. https://riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/189267/Segarra%20-%20Analisis%20netnografico%20de%20la%20imagen%20y%20posicionamiento%20de%20los%20hoteles%20de%20la%20Playa%20de%20Gandia.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Tobar Ruiz, G. J., Romero Fernández, A. J. y Suarez Torres, C. E. (2022). Evaluación de la calidad de servicio en el sector hotelero ecuatoriano. Cienciamatria, 8(15), 145-153. https://cienciamatriarevista.org.ve/index.php/cm/article/view/828/1352
Valencia Pánchez, F. y Vidal-Fernández, P. (2023). Tour virtual 360° en el Hotel emperador de la ciudad de Ambato, como estrategia de diferenciación digital a nivel local. Digital Publisher CEIT, 8(3-1), p 499-511.https://doi.org/10.33386/593dp.2023.3-1.1890
Yoza Rodríguez, N. R. y Meza Cedeño, J. L. (2023). Análisis situacional de la calidad de los servicios en el cumplimiento de los objetivos del Hotel Balandra.Ediciones futuro, 1(10), 95-105.

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Científica Multidisciplinaria SAPIENTIAE. ISSN: 2600-6030.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.