Teaching strategies for cases of Inclusion of Autism Spectrum Disorder
DOI:
https://doi.org/10.56124/sapientiae.v8i16.022Keywords:
Inclusion, education, pedagogical strategies, TEAAbstract
The present research work was carried out with the purpose of identifying and knowing the didactic strategies, to contribute to the educational inclusion of people who suffer from ASD. He is associated with the research line “Pedagogy of Care” and the subline Educational needs and educational inclusion of the Santa Elena Peninsula State University Graduate Institute. The investigation was framed in the qualitative approach, immersed in the interpretive paradigm. The type of research was documentary and the interpretation was carried out through the analysis and discussion of the collected data. The criteria used were based on: inclusion, ASD, pedagogical strategies and legal foundation. The technique of triangulation of sources allowed the following categories to emerge: Importance of pedagogical strategies for the inclusion of children with ASD, Limitations regarding the educational inclusion of children with ASD, Teacher actions regarding the inclusion of infants with ASD, Legal Faces for ASD Support. According to the results obtained, it was concluded that there are a series of evident aspects, linked to the laws and articles, teaching strategies, teacher training and updating, the support of parents and representatives, among others, that must be considered and applied. to make the educational inclusion of people with ASD in regular classrooms a reality. That is to say, it is essential to put these aforementioned topics into practice in order to achieve an increase in the number of subjects with ASD in the educational field.
Downloads
References
Bermeo Malla, CF., Castillejo-Olán, R. y Rojas Valdés, GR. (2024). Estrategia metodológica para la inclusión de estudiantes con Trastorno de Espectro Autista en la clase de Educación Física Revista Mapa5(34), 81-101. http://revistamapa.org/index,php/es
Bonilla, M. y Chaskel, R. (2018). Introduction of theory and methods. London. Trastorno del Espectro Autista. CCAP, volumen15
Bonilla, M.(2012). La atención educativa al alumnado con trastorno del espectro autista. Consejería de Educación. España
Codina, L. (2020). Cómo hacer revisionesbibliográficastradicionales o sistemáticas utilizando bases de datos académicas.Ediciones Universidad de Salamanca, 11(2), 13 153.https://scielo.isciii.es/pdf/orl/v 11n2/2444-7986-orl-11-02-139.pdf
Carranza, D. (2021). La ONU pide más inclusión para las personas con autismo Anadolu Ajansı. https://www.aa.com.tr › mundo › la-onu-pide-más-inclus...
Cesuma (2024). ¿Qué es la inclusión educativa? https://www.cesuma.mx › Inicio › Educación
Echeita, G. (2013). Inclusión y Exclusión Educativa. De Nuevo, “Voz y Quebranto”. REICE. Revista ElectrónicaIberoamericana sobre Calidad,Eficacia y Cambio en Educación, 11(2), 99-122.
Escobar-Villacrés, L., Sánchez-López, C., Andrade-Albán, J., & Saltos-Salazar, L., (2023). El trastorno del espectro autista (TEA) y los métodos de enseñanza para niños en el aula de clases. 593 digital PublisherCEIT, 9(1-1), 82 -98, https://doi.org/10.33386/593dp.2024.1-1.2263.
Fernández, P. (2023). Metanálisissobre la importancia de las habilidades sociales del alumnado TEA en centros ordinarios y específicos. Valladolid, España: Repositorio de la Universidad de Valladolid, Facultad de Educación y Trabajo Social. Trabajo de fin de Grado.
Fortuny G., R y Sanahuja J. (2020). Comparativa de las estrategias metodológicas utilizadas en dos escuelas inclusivas con alumnado con Trastorno del Espectro Autista (TEA). Revista Educación,vol. 44, núm. 1, 2020 Universidad de Costa Rica, Costa Rica http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44060092011DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.36889
Freire P. (1980) Educación y acción cultural.Madrid: Zero ZYX,
Cevallos G. Fernández I. (2021). Estrategia Didáctica para fortalecer la inclusión de los niños con autismo del Centro de Educación inicial Agripina Murillo de Guillem del cantón Portoviejo en el año 2021. Universidad Técnica de Manabí.
Gaona J., Sandoval H., Sandoval P. (2023). Proceso de Inclusión en Niños con TEA. Universidad Cooperativa de Colombia Facultad de Educación Licenciatura en Lengua Castellana e Inglés Bucaramanga.
Gómez, L. (2022). Las barreras "invisibles" de la escuela para los niños con autismo: "Sufren mucho más estrés y ansiedad" RTVE.es. https://www.rtve.es › inclusion-ninos-autismo-colegios
Hayes, M. Monibi, N. y Yeganyan, L. (2010). Interactive visual supports for children with autism. Pers Ubiquit Comput, 14, 663–680. DOI 10.1007/s00779-010-0294-8
Hernández, R. Fernández, C. y Baptista, M. (2014) metodología de la investigación. Editorial Mc Graw Hill. Valladolid España. Sexta ediciónLópez, M., Vidal Esteve, M. I. y
López Gómez, S. (2022). Tendencias actuales sobre estrategias para la inclusión educativa de alumnado con Trastorno del Espectro Autista (TEA). MLS Inclusion and Society Journal, 2(1), 91-106. https://doi.org/10.56047/mlsisj.v1i1.1318
Meaden, Ostrosky, Triplett, Michna y Fettig (2011). Using Visual Supports With Young Children With Autism Spectrum Disorder. TeachingExceptional Children, 43 (6), 28-35.
Naciones Unidas (2024). Día Mundial de Concienciación sobre el Autismo, 2 de abril. Welcome to the United Nations. https://www.un.org › observances › autism-day
Narváez , J. L., y Lara Lara, F. (2021). Formación del profesorado ecuatoriano en autismo y asperger. RIDE revista iberoamericana para la investigación y el desarrollo educativo, 11(22). https://doi.org/10.23913/ride.v11i22.8632020:
Organización de las Naciones Unidas. (2021, junio 16). Biblioguías: Discapacidad e inclusión social: ONU y tema Discapacidad. https://biblioguias.cepal.org/c.php?g=159510&p=1044308
Ricoy, C. (2006) Contribución sobre los paradigmas de investigación. Educação. Revista do Centro de Educaçãovol. 31, núm. 1, 2006, pp. 11-22 https://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=117117257002
Salgado N. (2024) Uso de las Tics para el desarrollo de la Lectoescritura en niños con trastorno del espectro autista(TEA). FIPCAEC (Edición 39) Vol. 9, No 1. Enero-Marzo 2024, pp. 1-17. FIPCAEC (Edición. 39) Vol. 9, No 1, Enero-Marzo 2024, pp. 1-17DOI: https://doi.org/10.23857/fipcaec.v9i1.926
Simons P. y Tupiño L. (2019). Propuesta de estrategias docentes basadas en disciplina positiva para la inclusión de niños con TEA en un aula del ciclo II de Educación Inicial. Tesis para optar el título de Licenciada en Educación con especialidad en educación inicial
UNESCO (2020a). Resumen del Informe de Seguimiento de la Educación en el
UNICEF. (2021). Nuestra opinión vale. https://www.unicef.org/lac/informes/nuestra-opini%C3%B3n-vale
UNESCO (2020b). La inclusión en la educación. https://www.unesco.org › education › inclusión
Universidad Internacional de Valencia. (2022). Características y buenas prácticas para la educación inclusiva. VIU. https://www.universidadviu.com/es/actualidad/nuestros-expertos/caracteristicas-y-buenas-practicas-para-la-educacion-inclusiva
Vázquez T., García D., Ochoa S. y Erazo J. (2020). Estrategias didácticas para trabajar con niños con Trastorno del Espectro Autista (TEA). koinonia. Vol V. N°1.
Valdez, G. Cartolin, R. (2019) Desafíos de la inclusión escolar del niño con autismo Rev Med Hered.30:60-61. DOI:https://doi.org/10.20453/rmh.v30i1.3477
Valdez, D (2019). Autismo: Claves para la intervención psicoeducativa. Lima: Libro amigo.

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Científica Multidisciplinaria SAPIENTIAE. ISSN: 2600-6030.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.