Psychoeducational Strategies to Motivate Students for Learning Mathematics

Authors

  • Alexandra Narcisa Moreira Palma Universidad Técnica de Manabí, Posgrado
  • María de los Ángeles Mariño Sánchez Universidad de Holguín

DOI:

https://doi.org/10.56124/sapientiae.v8i16.011

Keywords:

learning; psychoeducational strategies; gamification; motivation.

Abstract

This article aims to: establish the importance of psychoeducational strategies to motivate the learning of Mathematics in tenth-grade students of the Uruguay Fiscal Education Unit, in Portoviejo, Manabí. Using a mixed-methods approach, which employs analytical and inductive methods, as well as interview and survey techniques, data was collected from 3 Mathematics teachers and 91 students in the target grade level through probabilistic sampling. The results indicate that there is dissatisfaction among students regarding teaching materials, the design of games and activities, the use of game elements, interactive teaching techniques, and the use of technological resources in Mathematics classes. Additionally, a negative perception of the teacher's role was observed, as well as a lack of motivation and enthusiasm on the part of the students. The study concludes with the design of the "Mathematics in Action" strategy, based on gamification, which is introduced for the learning of Mathematics. By incorporating playful and competitive elements, students are immersed in an interactive and fun learning experience, which increases their participation, motivation, and understanding of Mathematics. Furthermore, it fosters teamwork, collaboration, and critical thinking, fundamental skills for the academic and personal development of the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María de los Ángeles Mariño Sánchez, Universidad de Holguín

Docente investigador de la Universidad de Holguín, Holguín, Cuba

References

Acevedo, F. (2020). Liderazgo

pedagógico: pensar y construir

una mejor educación. Revista

Boletín Redipe, 9(11), 26-46.

https://revista.redipe.org/ind

ex.php/1/article/view/1105

Africano, A. (2021). Estudio de los

factores que influyen en el

desinterés y la apatía de los

estudiantes de básica primaria

hacia las Matemáticas [Tesis de

Licenciatura en Matemáticas].

Universidad Nacional Abierta y

a Distancia UNAD.

https://repository.unad.edu.c

o/bitstream/handle/10596/401

/baafricanom.pdf?sequence=

&isAllowed=y

Aldas, F., & Pinos, J. (2021).

Estudiantes de Educación

Básica con Bajo Rendimiento en

Matemática y su entorno

familiar. Polo de Conocimiento,

(6), 569-585.

https://doi.org/10.23857/pc.v

i6.2770

Alvarado, A., coronel, J., Vásquez, A.,

& Ortiz, W. (2024). Guía

didáctica para promover la

motivación en el proceso de

enseñanza-aprendizaje de

Matemáticas en estudiantes de

tercer grado. Sinergia

Académica, 7(2), 262-285.

https://doi.org/10.51736/sa.v

i2.247

Bernal, C. (2016). Metodología de la

investigación administración,

economía, humanidades y

ciencias sociales. Pearson.

Delgado, J., Espinoza, M., Vivanco, C.,

& Medina, N. (2023). La

gamificación como eje

motivador para el aprendizaje

de la matemática. LATAM

Revista Latinoamericana De

Ciencias Sociales Y

Humanidades, 4(1), 3928–3949.

https://doi.org/10.56712/lata

m.v4i1.538

Encalada, Á. (2021). Aprendizaje en

las Matemáticas. La

gamificación como nueva

herramienta pedagógica.

Horizontes Revista de

Investigación en Ciencias de la

Educación, 5(17), 311-326.

https://doi.org/10.33996/revis

tahorizontes.v5i17.172

Fondo de las Naciones Unidas para la

Infancia [Unicef]. (15 de

octubre de 2020). La Ciencia y

la Tecnología.

https://www.unesco.org/new/

es/natural-sciences/sciencetechnology/basicsciences/mathematics/

García, A., & Solano, A. (2020).

Enseñanza de la Matemática

mediada por la tecnología.

EduSol, 20(70), 84-99.

http://scielo.sld.cu/scielo.php

?pid=S1729-

&script=sci

_arttext&tlng=en

Hernández, R., Fernández, C., &

Baptista, P. (2014).

Metodología de la

investigación. Mc Graw Hill.

https://doi.org/https://www.

uca.ac.cr/wpcontent/uploads/2017/10/Inve

stigacion.pdf

Organización de las Naciones Unidas

para la Educación, la Ciencia y

la Cultura (Unesco). (2020).

Medición de los objetivos

mundiales de educación: La

contribución de TIMSS. IEA.

Timss Educación 2030.

https://www.iea.nl/sites/defa

ult/files/2020-

/IEA%20UNESCO%20Jointreport_TIMSS%202019-

spanish_0.pdf

Organización para la Cooperación y el

Desarrollo Económicos (Ocde).

(2022). Featured – Pisa 2022

Results. Ocde.

https://www.oecd.org/pisa/pu

blications/

Pionce, K., & Véliz, V. (2023). La

ludificación en el

fortalecimiento del proceso de

enseñanza-aprendizaje del

idioma inglés en el nivel de

básica superior. Revista Innova

Educación, 5(4), 1-10.

https://doi.org/10.35622/j.rie

.2023.05v.005

Quingalahua, M., Guanga, U.,

Villafuerte, K., Chafla, L.,

Huaraca, D., & Gallegos, Y.

(2023). Beneficios del modelo

educativo Flipped Classroom en

el aprendizaje de los

estudiantes. Ciencia Latina

Revista Científica

Multidisciplinar, 7(3), 9542-

https://doi.org/10.37811/cl_r

cm.v7i3.6836

Salcedo, F., Delgado, B., &

Villavicencio, L. (2023). La

interculturalidad como eje

transversal en el currículo

transformador del Ecuador.

Revista Cienciometría, 9(2),

-378.

https://doi.org/10.35381/cm.v

i2.1184

Sánchez, O. (2022). La gamificación

una técnica para motivar y

potencializar el aprendizaje.

Formación Estratégica, 4(1),

-140.

https://www.formacionestrate

gica.com/index.php/foes/artic

le/view/60

Solís, J., & Ramírez, A. (2024). La

intervención docente en el

aprendizaje de las Matemáticas

en la zona norte de Colegio de

Bachilleres del Estado de

Sinaloa. Revista

Iberoamericana para la

Investigación y el Desarrollo

Educativo, 14(28), 633.

https://doi.org/10.23913/ride.

v14i28.1839

Zambrano, M., & Cedeño, O. (2023). El

dominó como estrategia

didáctica para el desarrollo del

pensamiento lógicomatemático. Revista Científica

Arbitrada Multidisciplinaria

PENTACIENCIAS, 5(7), 424–441.

https://doi.org/10.59169/pent

aciencias.v5i7.981

Published

2025-01-25

How to Cite

Moreira Palma, A. N., & Mariño Sánchez, M. de los Ángeles. (2025). Psychoeducational Strategies to Motivate Students for Learning Mathematics. Revista Científica Multidisciplinaria SAPIENTIAE. ISSN: 2600-6030., 8(16), 188–202. https://doi.org/10.56124/sapientiae.v8i16.011