La gramática generativa de Chomsky como marco fundamental en la adquisición del lenguaje
DOI:
https://doi.org/10.56124/sapientiae.v8i16.010Keywords:
Generative grammar, universal grammar, linguistics, languageAbstract
Generative grammar brings us closer to a set of rules or principles that fully predict the combinations that appear in grammatically correct sentences for a given language. Chomsky is one of the universal linguists who has transformed the most essential concepts of general grammar; his effort has paid off by making school with his exposition of generative grammar. One of the factors that may have caused and accelerated the considerable development of language acquisition studies in recent years is his ability to reflect on its own basic assumptions by combining through them, both the objections and the new relevant problems that appeared in the bosom of linguistic science. This article provides a brief overview of those determining approaches that characterize generative grammar as a radical theory of language acquisition.
Downloads
References
Aguilar, M. (2004). Chomsky la
gramática
generativa. Revista
digital, 7(3), 15-22.
Aracil, L. V. (1970). Language and
mind, de Noam
Chomsky. Revista de estudios
políticos, (169), 246-253.
Artal, A. G. (1972). [Review of El
lenguaje y el entendimiento,
by N. Chomsky]. Teorema:
Revista Internacional de
Filosofía, 2(6), 139–141.
e/43047631
Barón Birchenall, L., Müller, O., &
Labos, E. (2013). Los
conceptos innatos en la obra
de Chomsky: definición y
propuesta de un método
empírico para su
estudio. Avances en
Psicología
Latinoamericana, 31(2), 324-
Baker, M. C. (2008). The atoms of
language: The mind's hidden
rules of grammar. Basic
books.
Bernardo, J. M. (1995). La
construcción de la
lingüística. Un debate
epistemológico (Vol. 9).
Universitat de València.
Birchenall, L. B., & Müller, O.
(2014). La teoría lingüística
de Noam Chomsky: del inicio
a la
actualidad. Lenguaje, 42(2),
-442.
ielo.php?pid=S0120-
&script=s
ci_arttext
Brown, R. (1973). A first language:
The early stages. Harvard
University Press.
Chomsky, N. (2004). Estructuras
sintácticas. Siglo xxi.
Chomsky, N. (2014). Aspects of the
Theory of Syntax.
Massachusetts: The M.I.T.
Press.
Chomsky, N., Steinberg, D., &
Jakobovits, L. (1971). Deep
structure, surface structure,
and semantic
interpretation. 1971, 183-
Chomsky, N., & Gallego, Á. J.
(2020). La facultad humana
del lenguaje. Un objeto
biológico, una Ventana hacia
la mente y un puente entre
disciplinas. Revista Española
de Lingüística, 50(1), 7-34.
Chomsky, N.: El lenguaje y el
entendimiento. Traduc. de J.
Ferraté. Seix Barral,
Barcelona, 1971.
Fleitas-Guirland, C. C., & GriffinMcNeil, K. (2020). Un
recorrido con los Principales
Lingüistas y sus Aportes más
significativos. Revista
Internacional de
Investigación en Ciencias
Sociales, 16(1), 143-166.
García, L., Pascual, R. y Romero, D.
(2013). Biolingüística
(Gramática Generativa). En
R. Pascual, y D. Romero
(Eds.), Lenguaje y
comunicación: Introducción a
los principales problemas y
perspectivas teóricas. (pp.
-182). Buenos Aires:
Nueva Librería.
andle/10915/91121
Gelormini, C. (2022). Análisis
contrastivo y gramática
mental en la adquisición de
segundas
lenguas. Lingüística, 38(2),
-148.
Jenkins, L. (2002). Biolingüística.
Ediciones AKAL
Lasnik, H. (2000). Syntactic
structures revisited:
Contemporary lectures on
classic transformational
theory. MIT Press.
Lenneberg, E. (1975). Fundamentos
Biológicos del Lenguaje.
Madrid: Alianza Editorial.
López Serena, A. (2015). La tensión
entre teoría y norma en la"
Nueva gramática de la lengua
española": una falsa
disyuntiva
epistemológica. Boletín de la
Real Academia Española, 95
(311), 143-166.
López Serena, A. (2003). Algunos
aspectos epistemológicos de
la lingüística
contemporánea. Res
Diachronicae, 2, 212-220.
Matthews PH. N. Chomsky Aspects of
the Theory of Syntax.
Cambridge, Mass.: M.I.T.
Press, 1965. Pp. x + 251.
Journal of Linguistics.
;3(1):119-152.
doi:10.1017/S0022226700012
Mier, R. (2019). Condillac y el niño
de Aveyron (1800): sensación
y silencio. Ludus
Vitalis, 8(13), 71-90.
Morales, B. (1992). Hacia una visión
generativista de la semántica
lexical. Forma y Función, (6),
-69.
Newby, D. (2011). Competence and
performance in learning and
teaching: theories and
practices. Selected papers on
theoretical and applied
linguistics, 19, 15-32.
/thal/article/view/5476
Papalia, D. E., Duskin, R., &
Martorell, G. (2012).
Desarrollo Humano. Mexico:
Mc Graw Hill.
Parker, F. (2001). Syntactic
Structures Revisited:
Contemporary Lectures on
Classic Transformational
Theory. Journal of English
Linguistics, 29(2), 179-182.
Peris-Viñé, L. M. (1996).
Caracterización de las
nociones básicas de la
Gramática de
Chomsky. Ágora, 15(2), 105-
Rodríguez, J. J., & Santana, A. M. M.
(2010). Adquisición y
desarrollo del
lenguaje. Psicología del
desarrollo en la etapa de
educación infantil, 2(5), 105-
Smith Watts, A. K., Patel, D.,
Corley, R. P., Friedman, N.
P., Hewitt, J. K., Robinson, J.
L., & Rhee, S. H. (2014).
Testing alternative
hypotheses regarding the
association between
behavioral inhibition and
language development in
toddlerhood. Child
development, 85(4), 1569-
Tapias, J. C., & Ruiz, L. F. N. (2007).
Un vistazo a los pilares de la
lingüística moderna:
Saussure, Chomsky y Van
Dijk. Del estructuralismo a la
lingüística
textual. Cuadernos de
Lingüística Hispánica, (9), 83-
Varela Ortega, S. (2003). Léxico,
morfología y gramática en la
enseñanza de español como
lengua extranjera. ELUA.
Estudios de Lingüística, N. 17
(2003); pp. 571-588.
Villegas, R. J. S. Chomsky, N.
(1999). Aspectos de la teoría
de la sintaxis. Editorial
Gedisa: España
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Científica Multidisciplinaria SAPIENTIAE. ISSN: 2600-6030.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.