El aula invertida como propuesta metodológica en el estudio del cálculo diferencial e integral
DOI:
https://doi.org/10.56124/sapientiae.v7i15.001Keywords:
Aprendizaje invertido, cálculo diferencial e integral, unidad didáctica, constructivismo, autonomía del estudiante.Abstract
This article proposes the use of the flipped learning methodology in teaching differential and integral calculus at the high school level, designing a complete didactic unit for eight 40-minute sessions. The proposal focuses on combining classroom activities with collaborative work to strengthen both theoretical understanding and the practice of key concepts. The aim is to develop problem-solving skills to promote meaningful learning. Consistent with constructivist principles, the active role of the student in their own learning process is emphasized, fostering autonomy and creativity. This proposal, based on the innovative methodology of flipped learning, aims to facilitate the teaching process and promote the development of self-learning skills in students. As a result of this article, the design of the didactic unit is presented so that it can be a valuable tool for teaching differential calculus.
Downloads
References
Asens-Munté, M. (2015). El modelo de aprendizaje invertido como herramienta innovadora en la asignatura de Empresa e Iniciativa Emprendedora de Formación Profesional [Universidad Internacional UNIR]. https://reunir.unir.net/handle/123456789/2971
Berenguer-Albaladejo, C. (2016). Acerca de la utilidad del aula invertida o flipped classroom. [Universidad Internacional UNIR]. Acerca de la utilidad del aula invertida o flipped classroom - Dialnet (unirioja.es)
Calle. (2012). Teorema del VALOR MEDIO - Lagrange BACHILLERATO unicoos - YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=q6jhJEX9lug&t=137s&ab_channel=unicoos
Cattaneo, M. (2017). Teorías educativas contemporáneas y modelos de aprendizaje. https://www.palermo.edu/ingenieria/downloads/Investigacion/211105MCattaneo.pdf
Fidalgo-Blanco, Á., Sein-Echaluce, M. L., & García-Peñalvo, F. J. (2018). Del método de aula invertida al aprendizaje invertido. https://doi.org/10.5281/ZENODO.2081943
Flores, N. (2018). Estudio de preferencias declaradas sobre metodologías de enseñanzas constructivistas. Revista Educación En Ingeniería, 14(27),83–88. https://doi.org/10.26507/rei.v14n27.952
Gómez. (2018). Integración por sustitución | Introducción - YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=UZyG4jCBMgU&ab_channel=Matem%C3%A1ticasprofeAlex
Hernández, E. (2013). Cálculo Diferencial e Integral con aplicaciones (1st ed., Vol. 1). Revista digital Matemática Educación e Internet. https://galois.azc.uam.mx/mate/LIBROS/matematicas3.pdf
Maol. (2019). Demostración usando Teorema de Rolle, y teorema de valor intermedio - YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=3IOH86jhrpc&t=2s&ab_channel=MateFacil
Martínez-Olvera, W., Esquivel-Gámez, I., & Martínez, J. (2014). Aula invertida o modelo invertido de aprendizaje: Origen, sustento e implicaciones. http://tebaevmartinez.com/documentos/Aula_Invertida_o_Modelo_Invertido_de_Aprend izaje.pdf
Ministerio de Educación. 2016). Currículo de EGB y BGU.MATEMÁTICA. MATE_COMPLETO.pdf (educacion.gob.ec)
Morales. (2017). Cálculo Integral. Aplicación en crecimiento de plantas. 2a versión - YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=gmho0yC73HM&ab_channel=ProfeV%C3%ADctorMorales
Ocaña, A. O. (2017). Modelos Pedagógicos y Teorías del Aprendizaje: ¿Como elaborar el modelo pedagógico de la institución educativa? https://edicionesdelau.com/producto/modelos-pedagogicos-y-teorias-del-aprendizaje/
Ríos. (2010). Problema 1 de OPTIMIZACIÓN. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=_exKGOyFZ50&t=47s&ab_channel=julioprofe
Ríos. (2016). Problema 3 de OPTIMIZACIÓN - YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=GkH56yhH66A&t=5s&ab_channel=julioprofe
Salas-Rueda, R.-A., & Lugo-García, J.-L. (2019). Impacto del aula invertida durante el proceso educativo sobre las derivadas. EDMETIC, 8(1), 147–170. https://doi.org/10.21071/EDMETIC.V8I1.9542
Solís, F. (2015). (3) Teoremas de derivación. Reglas básicas para derivadas. Cálculo diferencial - YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=06QNxG0W_to&t=2s&ab_channel=Matem%C3%A1ticassencillas
Tortosa Ybáñez, M. T., & Álvarez Teruel, J. D. (2016). XIV Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria. Investigación, innovación y enseñanza universitaria: enfoques pluridisciplinares. RUA: XIV Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria. Investigación, innovación y enseñanza universitaria: enfoques pluridisciplinares
Vargas. (2015). Integrales desde cero, Tabla de fórmulas de integración. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=a3EPiFH72pM&t=889s&ab_channel=AcademiaInternet
Viñoles, M. A. (2013). Conductismo y constructivismo: modelos pedagógicos con argumentos en la educación comparada. HumanArtes. Revista Electrónica de Ciencias Sociales y Educación, 2(3), 7–20. Revista HumanArtes :: Revista HumanArtes (webnode.es)
Yesyd, E., & Buitrago, P. (2021). ¿Por qué a muchos estudiantes se les dificulta aprender matemáticas, en el nivel de secundaria? http://repository.pedagogica.edu.co/handle/20500.12209/17079
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Científica Multidisciplinaria SAPIENTIAE. ISSN: 2600-6030.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.