Modelo de negocios para impulsar la comercialización en emprendimientos artesanales
DOI:
https://doi.org/10.56124/sapientiae.v7i13.0003Keywords:
marketing, , strategies, cottage industryAbstract
The management of marketing processes in artisan ventures is essential to grow sales, increase satisfaction, build brand loyalty, adjust supply and prices, enabling positioning and competitiveness in the market. For this, the study proposes a strategic marketing model for the Pomavilla artisan furniture store, following a mixed approach methodology, with a descriptive scope, related with a field study in a population that includes three strata: potential market, local owners’ commercials and directors of the company, which survey technique and interview was applied, respectively. Factors such as strategic and operational marketing management, as well as the activities that are carried out within the framework of the commercialization of the product in a total of 410 reporting agents. The results identify deficient business management that affects profitability and puts the investment of the artisanal microenterprise at risk. Based on the findings, strategic actions are considered to improve market positioning and implement concrete actions using the marketing mix and the benefits that it provides to increase demand and strengthen product distribution activities.
Keywords: marketing, strategies, cottage industry.
Downloads
References
Álvarez, S. (2015). Plan de marketing para la empresa muebleria Moderna de la ciudad de Jipijapa [Tesis de grado. Universidad Católica de Santiago de Guayaquil]. Repositorio institucional de la UCSG. http://repositorio.ucsg.edu.ec/bitstream/3317/3622/1/T-UCSG-PRE-ESP-MD-CM-24.pdf
Álvarez, T., Chávez, M., y Moreno, S. (2016). El balanced scorecard, una herramienta para la planeación estratégica. https://www.itson.mx/publicaciones/pacioli/documents/no66/17a-el_bsc_una_herramienta_para_la_planeacion_estrategicax.pdf
Andrade, C., y Ordóñez, A. (2023). Diagnóstico de emprendimientos de economía popular y solidaria del cantón Cañar. Revista Enfoques, 7(25), 65–81. https://doi.org/10.33996/revistaenfoques.v7i25.155
Benavides, L., y Redondo, A. (2021). Estrategias de comercialización para el sector artesanal colombiano en mercados internacionales. Revista Habitus: Semilleros de Investigación, 1(1), e11899. https://doi.org/10.19053/22158391.11899
Campos, B., y Buitrago, L. (2022). Estrategias del marketing digital implementadas por las PYMES en tiempos de pandemia en Latinoamérica. Red de Repositorios Latinoamericanos, 1(1), 1–26. https://repository.usta.edu.co/handle/11634/43017
Chávez, M., y Torre, O. (2013). Impacto de la producción y consumo de muebles para el hogar en las familias del cantón Quito para el periodo 2006-2011 [Tesis de grado, Universidad Politécnica Salesiana, Ecuador]. Repositorio institucional de la UPS. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/4749/1/UPS-QT03657.pdf
Cisneros, A., y Lucero, N. (2022). “Acuerdo Multipartes Ecuador - Unión Europea como mecanismo para la comercialización Internacional de artesanías de madera de la Provincia de Imbabura” [Tesis de grado. Universidad Politécnica Estatal de Carchi]. Repositorio institucional de la UPEC. http://repositorio.upec.edu.ec/bitstream/123456789/1613/1/579-%20CISNEROS%20ARACELY%20-%20NARV%c3%81EZ%20LUCERO.pdf
Díaz, S., y Rodríguez, C. (2021). Propuesta idea de negocio para la fabricación y comercialización de artículos artesanales autóctonos en la ciudad de Bogotá localidad Santafé-Candelar [Tesis para Especialización de Proyectos, Corporación Universitaria Minuto de Dios]. Uniminuto.
Fajardo, E., Conde, R., y Carbonell, L. (2018). Estrategia de comercialización para los servicios científico técnicos y ambientales del laboratorio de caracterizaciones magnéticas del centro nacional de electromagnetismo aplicado. Centro de Información y Gestión Tecnológica de Santiago de Cuba Cuba, 1(3), 50–62. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=181358468004
García, M. (2022). Plan de marketing digital para el posicionamiento comercial de ARTECUA en la provincia de Imbabura. [Tesis de Maestría. Universidad de Otavalo]. Repositorio institucional de la UO. https://repositorio.uotavalo.edu.ec/bitstream/52000/648/1/PP-ADM-2022-008.pdf
Gladson, M. (2021). Mercado de muebles: crecimiento, tendencias, impacto de covid-19 y pronósticos (2023 - 2028). Https://Mordorintelligence.Com. https://mordorintelligence.com/es/industry-reports/furniture-market
Ilbay, J. (2019). Plan de comercialización de ropa infantil [Tesis de grado. Pontificia Universidad Católica del Ecuador]. Repositorio institucional de la PUCE. https://repositorio.pucesa.edu.ec/bitstream/123456789/2810/1/76975.pdf
Instituto Nacional de Estadísticas y Censos (INEC). (2023). Registro Estadístico de Empresas 2022: Principales Resultados. https://www.ecuadorencifras.gob.ec/documentos/web-inec/Estadisticas_Economicas/Registro_Empresas_Establecimientos/2022/Principales_Resultados_REEM%202022.pdf
Kotler, P., y Armstrong, G. (2013). Fundamentos del marketing (PEARSON, Ed.). https://frrq.cvg.utn.edu.ar/pluginfile.php/14584/mod_resource/content/1/Fundamentos%20del%20Marketing-Kotler.pdf
Lasio, V., Amaya, V., Ordeñana, X., y Zambrano, J. (2020). Global Entrepreneurship Monitor Ecuador 2019/2020. https://www.espae.edu.ec/wp-content/uploads/2021/02/GEM_Ecuador_2019.pdf
Lituma, M., Andrade, R., y Andrade, D. (2020). Caracterización de los emprendimientos artesanales de la ciudad de Cuenca. Caso: adornos para el hogar. 593 digital Publisher CEIT, 5(5), 195–205. https://doi.org/10.33386/593dp.2020.5.299
López, J., y Ordoñez, M. (2022). Estrategias de sostenibilidad para emprendimientos. CIENCIAMATRIA, 8(3), 2374–2391. https://doi.org/10.35381/cm.v8i3.989
Maldonado, M. (2016). Análisis del comportamiento del consumidor de muebles de madera para el hogar en el segmento B-A del sector norte de Guayaquil. [Tesis de grado. Universidad Católica de Santiago de Guayaquil]. Repositorio institucional de la UCG.
http://repositorio.ucsg.edu.ec/bitstream/3317/5675/1/T-UCSG-POS-MGM-13.pdf
Mendoza, H., Castro, J., y Loayza, J. (2022). Modelo de comercialización de los derivados de bambú y su potencialidad exportable bajo la manufactura esbelta. Revista Universidad y Sociedad, 14(3). http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v14n3/2218-3620-rus-14-03-689.pdf
Ministerio de Inclusión Económica y Social [MIES]. (2023). Tasa de pobreza extrema por ingresos. Información Estadística Del MIES. https://info.inclusion.gob.ec/index.php/caracterizacion-poblacion-objetivo-ancusrext/pobreza-y-desigualdad-ancusrext/tasa-de-pobreza-extrema-ancusrext
Olivares, F. (2019). Tendencias de consumo de la industria alimentaria. https://www.ey.com/es_ec/consumer-products-retail/tendencias-de-la-industria-de-alimentos
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE). (2019). Perspectivas económicas de América Latina 2019: Desarrollo en transición. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/44525/4/S1900182_es.pdf
Pavón, H. (2020). Estrategias competitivas de los micro, pequeños y medianos talleres que elaboran artesanías en madera, de San Antonio de Ibarra. Revista Observatorio de La Economía Latinoamericana, 1(1), 1–9. https://ojs.observatoriolatinoamericano.com/ojs/index.php/olel/article/view/114/104
Pérez- Narváez, M. V., y Tufiño, A. (2020). Teleeducación y COVID-19. CienciAmérica, 9(2), 58–64. https://doi.org/10.33210/ca.v9i2.296
Ríos, C. (2016). Plan de marketing para mueblería Rila de la ciudad de Ambato [Tesis de grado. Universidad Internacional del Ecuador]. https://repositorio.uide.edu.ec/bitstream/37000/1464/1/T-UIDE-1143.pdf
Rodríguez, R., Jiménez, R., y Rebollo, Á. (2016). Gestión y liderazgo empresarial con perspectiva de género. Voces y experiencias. Cuestiones de Género: De La Igualdad y La Diferencia, 1(11), 329. https://doi.org/10.18002/cg.v0i11.3186
Sánchez, A., Vayas, T., Mayorga, F., y Freire, C. (2021). Industria del Mueble en Ecuador. https://obest.uta.edu.ec/wp-content/uploads/2021/09/Industria-de-muebles-en-Ecuador.pdf
Yagual, H. (2021). Costo y ventas aplicados al sector artesanal en Ecuador [Tesis de grado. Universidad Estatal Península de Santa Elena]. Repositorio institucional de la UEPSE. https://repositorio.upse.edu.ec/bitstream/46000/5848/1/UPSE-TCA-2021-0057.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Científica Multidisciplinaria SAPIENTIAE. ISSN: 2600-6030.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.