herramientas tecnológicas innovadoras aplicadas a las empresas del sector turístico en contexto del covid 19.
Caso Guayaquil
DOI:
https://doi.org/10.56124/sapientiae.v6i12.0003Keywords:
tecnological tools, tourism innovation, covid-19, tourism sectorAbstract
Covid-19 has affected tourism in a drastic way, due to the security measures that companies in the tourism sector had to stop their operations. It has not only affected the tourism sector, it has also transformed technology in different aspects. Due to the importance of keeping companies updated on technological tools, the present quantitative research arises, using the descriptive research method, with an exploratory scope, non-experimental in nature and making inquiries of bibliographic sources, in order to show the panorama of this topic in different types of companies within the tourism sector. The survey technique was also used with non-probabilistic random sampling that allowed defining the results in a way of accessibility and availability of people. The results showed that tourism companies showed interest in implementing some of these innovative technologies and some have already adopted them in order to provide a better service to their customers and safeguard health in case of any health crisis; however, some companies have not implemented them due to lack of money, knowledge and innovation.
Downloads
References
Achard, I. (2020). ¿Nuevo rol o nueva identidad docente en la era digital? Educación y Tecnología. https://digitalfamily.mx/innovandojuntos/el-nuevo-rol-del-docente-en-la-era-digital/
Aguilar Gordón, F. D. R. (2020). Del aprendizaje en escenarios presenciales al aprendizaje virtual en tiempos de pandemia. Estudios pedagógicos (Valdivia), 46(3), 213-223. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=s0718-07052020000300213yscript=sci_arttext
Almerich, G., Suarez J. M., Orellana, N., y Díaz, M. I. (2010). La relación entre la integración de las tecnologías de la información y la comunicación y su conocimiento. Revista de Investigación Educativa, 28(1). 31 – 50.https://revistas.um.es/rie/article/view/97861
Álvarez, O. D. J. J. (2021). Las Tecnologías Emergentes en la Sociedad del Aprendizaje. Revista Científica Hallazgos 21, 6(1), 101-110. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8276846
Aparicio-Gómez, W. O., Aparicio-Gómez, C. A., y Niño, J. F. H. (2021). El aprendizaje móvil (m-learning) como herramienta formativa para la empresa. Revista Internacional de Pedagogía E Innovación Educativa, 1(1), 69-102. https://editic.net/ripie/index.php/ripie/article/view/27
Atiaja, L., y García-Martínez, A. (2021). Reflexiones en torno a los MOOC apoyados por tecnologías emergentes desde la visión ciencia, tecnología y sociedad. Revista Innova Educación, 3(3), 73-84. https://www.revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/354
Bernate, J., y Guativa, J. A. V. (2020). Desafíos y tendencias del siglo XXI en la educación superior. Revista de Ciencias Sociales, 26(2), 141-154. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7599937
Cantero, C. L., Oviedo, G. B., Balboza, W. F., y Feria, M. V. (2020). Tecnologías emergentes en el proceso de enseñanza-aprendizaje: hacia el desarrollo del pensamiento crítico. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 23(3). https://revistas.um.es/reifop/article/view/435611
Cappadona, A. (2021). Desafíos de la educación media contemporánea en torno a la incorporación de nuevas tecnologías en los procesos de enseñanza y de aprendizaje. Saez, V. e Iglesias, A. Educación de la mirada II: Debates y experiencias sobre la educación en medios, comunicación y tecnologías digitales en la escuela argentina postpandemia, 145-153. http://educaciondelamirada.com/investigacion/nuevo-e-book-educacion-de-la-mirada-ii-debates-y-experiencias-sobre-la-educacion-en-medios-comunicacion-y-tecnologias
Casillas, M. G. A. (2019). Desigualdad en el acceso a internet en México y la afectación en el ejercicio del derecho humano a la información. Nuevo derecho, 15(24), 55-70. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7027303
Castro Villalobos, S., Casar Espino, L., y García Martínez, A. (2019). Reflexiones sobre la enseñanza inclusiva del inglés apoyada por tecnologías emergentes. Revista Cubana de Educación Superior, 38(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0257-43142019000100012yscript=sci_arttext
Chero Mercado, J. C. (2023). Acompañamiento pedagógico para mejorar la práctica docente del área de matemática en una institución educativa del distrito de Ventanilla Callao. [Tesis de grado. Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú]. Repositorio Institucional de la USIL. https://hdl.handle.net/20.500.14005/13390
Chimborazo, M. C. O., Herrera, D. G. G., Álvarez, J. C. E., y Zurita, I. N. (2020). Tecnologías emergentes: Una experiencia de formación docente. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(1), 161-183. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7610745
Coronel, T. (2021). De las pizarras a las pantallas, un reto docente en Ecuador. Mamakuna: Revista de divulgación de experiencias pedagógicas, (16), 48-55. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8380488
Díaz, C. J. A., Flores, J. L. F., Sarmiento, I. K. S., y Robalino, D. F. A. (2020). Aprendizaje móvil (m-learning) como método educativo en Educación Superior. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(1), 867-879. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7610700
González, H. T. (2023). Análisis de recursos digitales para la integración de la realidad aumentada en la educación. Sincronía, (83), 282-319. DOI: 10.32870/sincronia
González-Sanmamed, M., Sangrà, A., Souto-Seijo, A., y Blanco, I. E. (2018). Ecologías de aprendizaje en la Era Digital: desafíos para la Educación Superior. 48(1), 25-45. https://revistaseug.ugr.es/index.php/publicaciones/article/view/7329
Guano-Merino, D. F., Herrera-Andrade, Z. V., Cazar-Costales, S. N., y Quinaluiza-Diaz, J. I. (2021). La inserción de herramientas tecnológicas en el proceso de enseñanza-aprendizaje de inglés en la modalidad de educación virtual. Polo del Conocimiento, 6(8), 418-433. https://www.polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/2948
Lantarón, B. S. (2018). Whatsapp: su uso educativo, ventajas y desventajas. Revista de investigación en educación, 16(2), 121-135. https://revistas.uvigo.es/index.php/reined/article/view/2132
Levicoy, D. D. (2014). TIC en Educación Superior: Ventajas y desventajas. Educación y tecnología, (4), 44-50. http://revistas.umce.cl/index.php/edytec/article/view/180
López, L. (2020). Educación remota de emergencia, virtualidad y desigualdades: pedagogía en tiempos de pandemia. Digital Publisher CEIT, 5(5), 98-107. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7898226
López-Fajardo, G. R., y Ávila-Mediavilla, C. M. (2021). Rol del docente de Educación Inicial en la era digital frente a la pandemia. Cienciamatria, 7(13), 85-102. https://www.cienciamatriarevista.org.ve/index.php/cm/article/view/473
Maldonado, F. J., Ramírez, J. L., y Andrade, M. I. B. (2020). Rutas inmersivas de Realidad Virtual como alternativa tecnológica en el proceso educativo. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 3(1), 48-56. http://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/230
Medina, G. M. R. (2018). Calidad educativa: engranaje entre la gestión del conocimiento, la gestión educativa, la innovación y los ambientes de aprendizaje. REXE. Revista de estudios y experiencias en educación, 17(35), 91-103. DOI: https://doi.org/10.21703/rexe.20181735romero6
Morales, P. R. (2020) ¿Políticas uniformes y universales de acceso a la tecnología revierten desigualdades educativas? Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3).
https://revistas.uam.es/riejs/article/download/12126/12020/30754
Ormaza, H. C., y Benavides, N. C. C. (2022). La educación en Ecuador, retos y perspectivas. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 7(8), 2030-2045. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9042819
Pinargote-Baque, K. Y., y Cevallos-Cedeño, A. M. (2020). El uso y abuso de las nuevas tecnologías en el área educativa. Domino de las Ciencias, 6(3), 517-532. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7539716.pdf
Plaza de la Hoz, J. (2018). Ventajas y desventajas del uso adolescente de las TIC: visión de los estudiantes. Revista complutense de educación. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/162208
Quiroga, L. P., Jaramillo, S., y Vanegas, O. L. (2019). Ventajas y desventajas de las TIC en la educación “Desde la primera infancia hasta la educación superior”. Revista educación y pensamiento, 26(26), 77-85. http://www.educacionypensamiento.colegiohispano.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/103
Rodríguez, M. N., Arredondo, A. G., y Arámbula, N. S. G. (2019). La integración tecnológica en el aula, significaciones desde estudiantes de educación secundaria. 3 c TIC.Cuadernos de desarrollo aplicados a las TIC, 8(2), 70-83. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7001110.pdf
Ruiz, H. A. C., Jiménez, F. Y. M., y Barón, M. J. S. (2018). Realidad aumentada (RA): aplicaciones y desafíos para su uso en el aula de clase. Educación y ciudad, (35), 137-148. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6702429
Sáez, M. R. (2019). La educación constructivista en la era digital. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, (12), 111-127. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6775566
Sánchez, C. C. S. C. (2019). La llegada de las nuevas tecnologías a la educación y sus implicaciones. International Journal of New Education, (4). https://www.revistas.uma.es/index.php/NEIJ/article/view/7449
Sousa Ferreira, R., Campanari Xavier, R. A., y Rodrigues Ancioto, A. S. (2021). La realidad virtual como herramienta para la educación básica y profesional. Revista Científica General José María Córdova, 19(33), 223-241. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S1900-65862021000100223yscript=sci_arttext
Valarezo-Guzmán, G. E., Sánchez-Castro, X. E., Bermúdez-Gallegos, C., y García-Alay, R. (2023). Simulación y realidad virtual aplicadas a la educación. Recimundo, 7(1), 432-444. https://www.recimundo.com/index.php/es/article/view/1967
Vázquez, M. Y. L., Ricardo, J. E., y Vega-Falcón, V. (2022). La inteligencia artificial y su aplicación en la enseñanza del Derecho. Estudios del desarrollo social: Cuba y América Latina, 10, 368-380. https://www.researchgate.net/publication/366091223
Vera, K. G. (2019). El desafío de las nuevas tecnologías: El uso del aula virtual y su influencia en el rendimiento académico. ReHuSo: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 4(3), 48-56. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7047174
Villena Muñoz, M., y Rivas Maldonado, N. (2019). Impacto del uso de la tecnología en el proceso de enseñanza-aprendizaje del cálculo integral. Conrado, 15(68), 297-307. http://conrado.ucf.edu.cu/index. php/conrado
Yapu, M., y Apaza, E. (2021). Jóvenes universitarios, nuevas tecnologías y desigualdad. Revista Ciencia y Cultura, 25(46), 11-38. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S2077-33232021000100002yscript=sci_abstractytlng=pt
Zeballos, M. (2020). Acompañamiento pedagógico digital para docentes. Revista Docentes 2.0, 9(2), 192-203. https://ojs.docentes20.com/index.php/revista-docentes20/article/view/164
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Científica Multidisciplinaria SAPIENTIAE. ISSN: 2600-6030.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.