Improvement of the basic motor capabilities of children for the increase of their physical activities through the donation of sports implements

Investigation article

Authors

  • Juvencio Enrique Bravo-Delgado Universidad Técnica de Manabí. Portoviejo – Ecuador.
  • Eduardo Luis García-Briones Universidad Técnica de Manabí. Portoviejo – Ecuador.
  • Juan Gabriel Macías-De la Cruz Universidad Técnica de Manabí. Portoviejo – Ecuador.
  • Óscar Limber Pincay-Cedeño Universidad Técnica de Manabí. Portoviejo – Ecuador.

Keywords:

physical activity, motor abilities, children, sports equipment

Abstract

This investigation consisted in the improvement of the basic motor capacities of the students through the donation of sports equipment. Starting with the definition of basic motor qualities, the donation of sports implements and their basic definitions, as well as pedagogical criteria, their importance in the development of the children to whom different methodologies were applied within the teaching-learning process based on the use of technical aspects with the use of sports implementation; Seen in this way, this work focused on the development of students' abilities and skills; This thesis had as a general objective to determine what is the incidence of the use of sports implements in the development of the boys and girls of the Tranquilino Montesdeoca Dueñas school in the Los Sauces campus, in Calceta, an approach was also made to the applied method which was of the exploratory type where a diagnosis of the specific topic was proposed; Likewise, the statistical results were presented according to the surveys that were applied to the teachers, parents and students, with these data it was possible to verify the scope of the objectives, in addition to the conclusions that were reached. At the end of this investigation, not without first taking the necessary actions to provide sustainability and prolong the useful life of donated sports equipment.

Keywords: physical activity, motor abilities, children, sports equipment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ausubel, D., Novak, J., y Hanesian, H. (1990). Psicología Educativa: un punto de vista cognoscitivo. México: Editorial Trillas.
Blázquez, D. (1986). Iniciación a los deportes de equipo. Barcelona: Martínez Roca.
Blázquez, D., Delgado Noguera, M. y cols. (1995). Fundamentos de educación física para enseñanza en primaria: Vol. I y II. Madrid: INDE.
Castejón, F. J. (2004a). Una aproximación a la utilización del deporte en la educación. Lecturas: educación física y deportes. Revista digital, 10(73). http://www.efdeportes.com/efd73/deporte.htm
Correa, J. (2010). Documento marco que sustenta la relación del grupo de investigación en actividad física y desarrollo humano con los currículos de programas de pregrado de rehabilitación de la escuela de Medicina y Ciencias de la Salud, Documentos de investigación, 2.
Dapena, J. (1982). «Biomechanical Analysis of High jump». Report for Elite athlete project (USOC/TAC). University of Massachusetts.
Delgado-Floody, P., et al. (2017). Imagen corporal y autoestima en niños según su estado nutricional y frecuencia de actividad física, Revista chilena de nutrición, 44(1), 12-18.
Devis, J. (1998). Actividad física, deporte y salud. En AA.VV., Materiales curriculares para secundaria (pp. 8-69). Barcelona.
Gómez, P. (1992). En R. Bedolla (2009). La influencia pedagógica en la construcción de los aprendizajes: un caso de estudiantes de derecho, de la Universidad Autónoma de Guerrero. Guerrero, México.
Guío, F. (2010). Conceptos y clasificación de las capacidades físicas. Revista de investigación Cuerpo, cultura y movimiento, 1(1), 77-86. https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/rccm/article/view/1011/1260
Manno, R. (1991). Fundamentos del entrenamiento deportivo. Barcelona: Paidrotivo.
Molnar, G. (1995). Entrenamiento y Deporte Infantil. Montevideo, Uruguay: Editorial Trama.
Organización Panamericana de la Salud. (2004). Estrategia mundial OMS sobre régimen alimentario, actividad física y salud. https://www.who.int/dietphysicalactivity/strategy/eb11344/strategy_spanish_web.pdf?ua=1
Pazos-Couto, J. y Trigo, G. (2014). Motricidad Humana y gestión municipal, Estudios pedagógicos, 40(1), 373-387.
Rosa, A., García, E. y Carrillo, P. ( 2018). La educación física como programa del desarrollo fisico motor. EmásF, Revista Digital de Educación Física, 9(52), 105-124.
Rusch, H. y Weineck, J. (2004). Entrenamiento y Práctica Deportiva Escolar. Barcelona, España: Editorial Paidotribo.
Salleras, L., Gómez, L., Varena, W. (1981). Medicina preventiva y salud pública. Barcelona: Salvat.
Sáez, F. y Gutiérrez, A. (2017). Los contenidos de las capacidades condicionales en la educación física. Revista de Investigación en Educación, 4, 36-60.
Sergio, M. (2007). Algunas miradas sobre el cuerpo. Popayán: Universidad del Cauca
Vanzan, J. y Stricker, G. (2003). Desarrollo Motor. Córdoba, Argentina: Editorial IPEF.
Vidarte, J., Vélez, C., Sandoval, C., Alfonso, M. (2011). Actividad física: estrategia de la promoción de la salud, Hacia la promoción de la salud, 16(1), 202-218. http://www.scielo.org.co/pdf/hpsal/v16n1/v16n1a14.pdf

Published

2020-07-09

How to Cite

Bravo-Delgado, J. E., García-Briones, E. L., Macías-De la Cruz, J. G., & Pincay-Cedeño, Óscar L. (2020). Improvement of the basic motor capabilities of children for the increase of their physical activities through the donation of sports implements: Investigation article. Revista Científica Multidisciplinaria SAPIENTIAE. ISSN: 2600-6030., 3(6), 25–36. Retrieved from https://publicacionescd.uleam.edu.ec/index.php/sapientiae/article/view/49