Study of psychopedagogical methods and their contribution in academic motivation

Investigation article

Authors

  • Karen Viviana Santana-Macías Universidad Técnica de Manabí. Portoviejo – Ecuador.
  • Cindy Liliana Navarrete-Mera Universidad Técnica de Manabí. Portoviejo – Ecuador.

Keywords:

Teachers, Students, Motivation, Psychopedagogical Methods

Abstract

From different Pedagogical perspectives, teachers have been given several roles; knowledge transferees, of the animator, supervisor or learning process guide and even as an educative investigator. Teachers cannot only limit themselves to transfer the information but they must also facilitate learning; become mediators between knowledge and students by guiding their pupils constructive activities. Educators role is to provide the right pedagogical help by assuming constructiveness and reflexives methods, without lay aside a teacher motivator.

Keywords: Teachers, Students, Motivation, Psychopedagogical Methods.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Avilés. J. (2018). Material didáctico utilizado en corte y confección de prendas básicas y su motivación en el aprendizaje de los estudiantes del segundo año bachillerato de la unidad educativa “Abdón Calderón” cantón Babahoyo provincia Los Ríos. (Tesis de grado). Universidad Técnica de Babahoyo.
Azar, E. (2017). Psicopedagogía: una introducción a la disciplina. En Sobre la psicopedagogía y los psicopedagogos (p. 17). EDUCC.
Betoret, F. J. (2004). Motivación, aprendizaje y rendimiento escolar. Revista electrónica de motivación y Emoción.
Bisquerra. (2005). Marco conceptual de la orientación psicopedagógica. Mexicana de orientación educativa.
Boylan, G. (1991). La Importancia de la Motivación en el Proceso de Aprendizaje, El Guiniguada, 65-70. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=321553
Boza, A, y Méndez, G. (2013). Aprendizaje motivado en alumnos universitarios: validación y resultados generales de una escala, Revista de Investigación Educativa, 31(2), 331-347.
Cabrera, L. & Bethencourt, J. (s.f.). Modelos y Estrategias Docentes en la Educación Infantil. En J. T. Lidia Cabrera Pérez, La psicopedagogía como ámbito científico-profesional (p. 5). España.
Coll. (1996). Psicopedagogía: confluencia disciplinar y espacio profesional. En I. S. C. Monereo, El asesoramiento psicopedagógico: una perspectiva profesional y constructivista. Madrid, Colombia: ALIANZA.
Fernández, A. (2007). Modelos de motivación académica: una visión panorámica. Revista Electrónica de Motivación y Emoción.
Fernández, A. (1990). El porqué, para qué y cómo, de la insistencia de la pregunta: ¿qué es la psicopedagogía? Revista E. Psi. B. A., 0, 11-19.
Henao, G., Ramírez, L., y Ramírez, C. (2006). Qué es la intervención psicopedagógica: definición, principios y componentes. El ágora USB, 6(2), 215-226.
García, N. (2013). Máster en Formación del Profesorado de Secundaria 11 de junio de 2013. http://repositorio.ual.es:8080/jspui/bitstream/10835/2288/1/Trabajo.pdf
González, A. (2019). En torno a la perturbación de la Psicopedagogía: tensiones analítico-metodológicas. En A. González, & M. Soledad y R. van de Heuvel, Ensayos críticos sobre psicología en latinoamerica (pp. 166-167). Santiago, Chile: CELEI.
García, N. (2013). La motivación académica. http://repositorio.ual.es/bitstream/handle/10835/2288/trabajo.pdf?sequence=1
Martínez. (2002). La orientación psicopedagógica: modelos y estrategias de intervención. España: EOS.
Montero, I. y Huertas, J. (1997). Motivación. Querer aprender. http://www.terras.edu.ar/biblioteca/6/TA_Huertas_Unidad_4.pdf
Moyetta, I. (2019). La intervención psicopedagógica en la escuela. Aportes para pensar la inclusión educativa de niños y adolescentes. En A. González, & M. Soledad Vercellino y R. van de Heuvel, Ensayos críticos sobre Psicopedagogía en Latinoamerica. (p. 189). CELEI.
Naranjo, M. (2009). Motivación: perspectivas teóricas y algunas consideraciones de su importancia en el ámbito educativo, Revista Educación, 33(2), 153-170.
Núñez, J. y. González, S. (1996). Motivacion y aprendizaje escolar. Congreso Nacional sobre Motivación e Instrucción, Actas, 53-72.
Ortiz, E. (2019). La psicopedagogía como ciencia y profesión en el contexto iberoamericano. En A. González, & M. Soledad Vercellino y R. van d Heuvel, Ensayos críticos sobre Psicopedagogia en Latinoamerica (p. 64). Santiago, Chile: CELEI.
Pintrich, P. (1989). The dynamic interplay of student motivation and cognition in the college classroom. En C. A. MAHER, Advances in motivation and achievement, 6.
Pinto, A. y Castro, L. (s.f.). Los modelos pedagógicos. https://pedroboza.files.wordpress.com/2008/10/2-2-los-modelos-pedagogicos.pdf
Presutti, F. (s.f.). La concepción pedagógica. En Modelos y Estrategias Docentes en la Educación Infantil. (pp. 7-8)
Ramírez, C., Henao, G., y Ramírez, L. (s.f.). Picopedagogía – Intervención psicopedagógica. (Grupo de Investigación: Estudios Clínicos y Sociales en Psicología/ Clasificado Colciencias Categoría B).

Published

2019-01-09

How to Cite

Santana-Macías, K. V., & Navarrete-Mera, C. L. (2019). Study of psychopedagogical methods and their contribution in academic motivation: Investigation article. Revista Científica Multidisciplinaria SAPIENTIAE. ISSN: 2600-6030., 2(3), 2–19. Retrieved from https://publicacionescd.uleam.edu.ec/index.php/sapientiae/article/view/43