Characteristics of students with autism spectrum disorders in regular educational units in the city of Manta: a study from the theory of mind

Authors

  • Selena Alvarado-Zambrano Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí (ULEAM). Manta, Ecuador.
  • Mónica Mercedes García-Matute Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí (ULEAM). Manta, Ecuador.

Abstract

Theory of mind is the ability to perceive one's own and others' mental states, and to understand and predict their behaviors, knowledge, intentions, emotions, and beliefs. It is innate during the early stages of development and enables attention to environmental signals and the modulation of behavior. People with Autism Spectrum Disorder have difficulty developing a theory of mind related to understanding or interpreting the emotions of others, which hinders their social, emotional, and communicative relationships. To assess the development of theory of mind, metacognitive skills such as facial emotion recognition, first- and second-order beliefs, metaphorical communication, irony, lying, empathy, and moral judgment are taken into account.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguiar Aguiar, G., Hernández Fonticiella, Y., Torres Hernández, Y., Valdés Valdés , A., & Hernández Acosta, R. (2019). El desarrollo de la teoría de la mente en educandos con trastorno del especto de autismo. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río, 23(5), 624-632. Epub 01 de Septiembre de 2019. Recuperado en 05 de Agosto de 2020. Obtenido de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942019000500624&lng=es&tlng=es
Calderon, L., Congote, C., Richard, S., Sierra, S., & Vélez, C. (2012). Aportes desde la teoría de la mente y de la función ejecutica a la comprensión de los trastornos del espectro autista. CE5 Psicología, 5 (1), 77-90 [Fecha de consulta 5 de agosto de 2020]. Obtenido de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=4235/423539529008
Rabazo Méndez, M. J., Masa Moreno, S., & Castro Florencio, V. (2010). RELACIÓN ENTRE LA SINTOMATOLOGÍA EN LA ESQUIZOFRENIA Y LA TEORIA DE LA MENTE. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 623-633. [fecha de Consulta 7 de Julio de 2020]. ISSN: 0214-9877. Obtenido de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=3498/349832324066
Zuluaga Valencia, J. B., Marín Correa, L. Y., & Becerra Espinoza, A. M. (2018). Teoría de la mente y empatía en niños y niñas con diagnóstico de Síndrome de Adperger (Theory of mind and empathy in children with Asperger Syndrome diagnosis and a control group). Valencia, J. B. Z., Mar, L. Y., & Espinosa, A. M. B. (2018). Teoría de la mente y empatía en niños y niñas con diagnóstico de Síndrome de Psicogente, 21(39), 88-101. Obtenido de http://www.scielo.org.co/pdf/psico/v21n39/0124-0137-psico-21-39-00088.pdf

Published

2020-12-01

How to Cite

Alvarado-Zambrano, S., & García-Matute, M. M. (2020). Characteristics of students with autism spectrum disorders in regular educational units in the city of Manta: a study from the theory of mind. Revista Científica Multidisciplinaria SAPIENTIAE. ISSN: 2600-6030., 3(7), 6. Retrieved from https://publicacionescd.uleam.edu.ec/index.php/sapientiae/article/view/157