Psychoeducational Strategies to Motivate Students for Learning Mathematics
DOI:
https://doi.org/10.56124/sapientiae.v8i16.011Keywords:
learning; psychoeducational strategies; gamification; motivation.Abstract
This article aims to: establish the importance of psychoeducational strategies to motivate the learning of Mathematics in tenth-grade students of the Uruguay Fiscal Education Unit, in Portoviejo, Manabí. Using a mixed-methods approach, which employs analytical and inductive methods, as well as interview and survey techniques, data was collected from 3 Mathematics teachers and 91 students in the target grade level through probabilistic sampling. The results indicate that there is dissatisfaction among students regarding teaching materials, the design of games and activities, the use of game elements, interactive teaching techniques, and the use of technological resources in Mathematics classes. Additionally, a negative perception of the teacher's role was observed, as well as a lack of motivation and enthusiasm on the part of the students. The study concludes with the design of the "Mathematics in Action" strategy, based on gamification, which is introduced for the learning of Mathematics. By incorporating playful and competitive elements, students are immersed in an interactive and fun learning experience, which increases their participation, motivation, and understanding of Mathematics. Furthermore, it fosters teamwork, collaboration, and critical thinking, fundamental skills for the academic and personal development of the students.
Downloads
References
Acevedo, F. (2020). Liderazgo pedagógico: pensar y construir una mejor educación. Revista Boletín Redipe, 9(11), 26-46. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1105
Africano, A. (2021). Estudio de los factores que influyen en el desinterés y la apatía de los estudiantes de básica primaria hacia las Matemáticas [Tesis de Licenciatura en Matemáticas]. Universidad Nacional Abierta y a Distancia UNAD. https://repository.unad.edu.co/bitstream/handle/10596/40158/baafricanom.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Aldas, F., & Pinos, J. (2021). Estudiantes de Educación Básica con Bajo Rendimiento en Matemática y su entorno familiar. Polo de Conocimiento, 6(6), 569-585. https://doi.org/10.23857/pc.v6i6.2770
Alvarado, A., coronel, J., Vásquez, A., & Ortiz, W. (2024). Guía didáctica para promover la motivación en el proceso de enseñanza-aprendizaje de Matemáticas en estudiantes de tercer grado. Sinergia Académica, 7(2), 262-285. https://doi.org/10.51736/sa.v7i2.247
Bernal, C. (2016). Metodología de la investigación administración, economía, humanidades y ciencias sociales. Pearson.
Delgado, J., Espinoza, M., Vivanco, C., & Medina, N. (2023). La gamificación como eje motivador para el aprendizaje de la matemática. LATAM Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales Y Humanidades, 4(1), 3928–3949. https://doi.org/10.56712/latam.v4i1.538
Encalada, Á. (2021). Aprendizaje en las Matemáticas. La gamificación como nueva herramienta pedagógica. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(17), 311-326. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i17.172
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia [Unicef]. (15 de octubrede 2020). La Ciencia y la Tecnología. https://www.unesco.org/new/es/natural-sciences/science-technology/basic-sciences/mathematics/
García, A., & Solano, A. (2020). Enseñanza de la Matemática mediada por la tecnología. EduSol, 20(70), 84-99. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1729-80912020000100084&script=sci_arttext&tlng=en
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. Mc Graw Hill. https://doi.org/https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco). (2020). Medición de los objetivos mundiales de educación: La contribución de TIMSS. IEA. Timss Educación 2030. https://www.iea.nl/sites/default/files/2020-12/IEA%20UNESCO%20Joint-report_TIMSS%202019-spanish_0.pdf
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (Ocde). (2022). Featured –Pisa 2022 Results. Ocde. https://www.oecd.org/pisa/publications/
Pionce, K., & Véliz, V. (2023). La ludificación en el fortalecimiento del proceso de enseñanza-aprendizaje del idioma inglés en el nivel de básica superior. Revista Innova Educación, 5(4), 1-10. https://doi.org/10.35622/j.rie.2023.05v.005
Quingalahua, M., Guanga, U., Villafuerte, K., Chafla, L., Huaraca, D., & Gallegos, Y. (2023). Beneficios del modelo educativo Flipped Classroom en el aprendizaje de los estudiantes. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(3), 9542-9558. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i3.6836
Salcedo, F., Delgado, B., & Villavicencio, L. (2023). La interculturalidad como eje transversal en el currículo transformador del Ecuador. Revista Cienciometría, 9(2), 366-378. https://doi.org/10.35381/cm.v9i2.1184
Sánchez, O. (2022). La gamificación una técnica para motivar y potencializar el aprendizaje. Formación Estratégica, 4(1), 125-140. https://www.formacionestrategica.com/index.php/foes/article/view/60
Solís, J., & Ramírez, A. (2024). La intervención docente en el aprendizaje de las Matemáticas en la zona norte de Colegio de Bachilleres del Estado de Sinaloa. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 14(28), 633. https://doi.org/10.23913/ride.v14i28.1839
Zambrano, M., & Cedeño, O. (2023). El dominó como estrategia didáctica para el desarrollo del pensamiento lógico-matemático. Revista Científica Arbitrada Multidisciplinaria PENTACIENCIAS, 5(7), 424–441. https://doi.org/10.59169/pentaciencias.v5i7.981

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Científica Multidisciplinaria SAPIENTIAE. ISSN: 2600-6030.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.