Technological tools in the teaching-learning process in students of the industrial engineering career of the secular Eloy Alfaro of Manabi University

Technological tools in the teaching-learning process in students of the industrial engineering career of the secular Eloy Alfaro of Manabi University

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56124/finibus.v7i14.016

Keywords:

technological tools, teaching-learning, Industrial Engineering, higher education, digital skills, Wilcoxon test

Abstract

This research examines how digital technologies have revolutionized education, adapting traditional study methods into more interactive and effective teaching methods through the analysis of the impact of the different Technological tools with respect to academic performance and student participation. With a quantitative, descriptive and correlational approach, surveys were used to collect data from at least 235 students of different levels within the Industrial Engineering career, which has allowed a more detailed analysis with respect to the influence of these tools applied on educational performance. In order to understand in greater detail the influence of the different Technological tools with regard to the teaching-learning process, three types of analyses were carried out, the first corresponds to the preference of the students with respect to the different Technological tools applied, of which it could be seen that his preference is inclined towards Technological tools that mostly present multimedia content and that are more didactic, the second analysis I seek to measure the level of satisfaction of the students with respect to the effectiveness of these Technological tools in their academic activities were more than 90% of students have a higher level of satisfaction with respect to the effectiveness of these tools in the learning process, the last analysis corresponds to comparison between the different characteristics present by the different educational platforms provide, reflecting the students preference for the Xisce platform.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alastor, E., Vega, E. S., & Martinez, I. (2023). TIC en educación en la era digital: propuestas de investigación e intervención. Malaga: UMA. http://dx.doi.org/10.24310/mumaedmumaed.65

Caicedo, A. J., & García, A. F. (2022). Técnicas e Instrumentos para la Recolección de Datos que apoyan a la. http://dx.doi.org/10.23857/dc.v8i41.2546

Castillo, V. d. (2024). Cómo Influyen las Herramientas Tecnológicas en la Enseñanza Aprendizaje del Docente hacia los Estudiantes de Educación Básica. iencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(2). https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i2.10631

Chasi, Y. N., & Romero, G. P. (2024). Herramientas tecnológicas en el proceso de enseñanza-aprendizaje en la escuela Polibio Jaramillo. Editorial Tecnocientifica Americana Sinergia. https://doi.org/10.51736/sa.v7iEspecial%203.276

DataReportal. (2023). DataReportal. Obtenido de https://datareportal.com/reports/digital-2023-ecuador

Garcia, C. R., & Garcia, O. B. (2021). Innovación e investigación docente en educación: experiencias prácticas. Dykinson.

Gomez, A., Ramirez, L., & Torres, P. (2021). La evolución de las herramientas tecnológicas en la educación superior. Revista de Educación y Tecnología 15(3), 45-60. doi:10.1234/revtec.2021.003

Hernandez, E. S. (2023). Estrategia metodologica para la integracion de las tics en los procesos de enseñanza aprendizaje. Repositorio Institucional. Obtenido de https://www.tesisenred.net/bitstream/handle/10803/688338/Solano_Hernandez_Ernesto.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Lino, M., & Chaparro, R. (2022). Revision sistematica del uso de tecnologia para la enseñanza-aprendizaje de la estadistica. Riite Revista Interuniversitaria de Investigacion en Tecnologia Educativa, 12, 175-199. https://doi.org/10.6018/riite.501531

Martinez, J., & Perez, M. (2022). Innovación tecnológica en el aula: Un enfoque práctico. Educativa Moderna.

Molinero, M. d., & Morales, U. C. (15 de Mayo de 2020). Herramientas tecnologicas en el proceso de enseñanza-aprendizaje en estudiantes de educacion superior [articulo cientifico]. SciElo, 2007-7467. https://doi.org/10.23913/ride.v10i19.494

Moreno, Y. d. (2020). Herramientas tecnologicas ajustadas al proceso de enseñanza y aprendizaje. Revista trimestral de instituto Supeior Espiritu Santo, 57-48.

Padre, L. D., Gonzalez, A., & Benitez, D. A. (2022). Uso de las TICS para el proceso de enseñanza aprendizaje en la educacion superior. Redilat.

Pinilla, A. I. (2021). Acciones de innovacion educativa en entornos enriquecidos con tecnologias de aprendizaje y la comunicacion. Prensas de la universidad de Zaragoza.

Romo, G., Rodriguez, V. G., Caicedo, C. R., & Cornejo, M. (2023). Herramientas digitales en el proceso de enseñanza aprendizaje mediante revision bibliografica. Polo del Conocimiento, 313-344. https://doi.org/10.23857/pc.v8i10.6127

Salazar, G. M., Gomez, I. B., & Gomez, J. H. (2023). El aprendizaje academico asistido a partir de los recursos tecnologicos. Trans Digital.

Salinas, J. (2020). Tecnologias para transformar la educacion. Sevilla: Morata.

Tejedor, F. J., & Varcarcel, A. G. (2021). El papel de las herramientas tecnologicas en el aprendizaje en la universidad. Revista de Curriculum y formacion del profesorado 25 [3], 11-29.

UIT. (2023). Union internacional de telecomunicaciones. Obtenido de Union internacional de telecomunicaciones: https://www.itu.int/es/Pages/default.aspx#/es

Valle, V. L., & Quiñonez, V. M. (2024). Herramientas Tecnológicas Educativas en el Proceso de Enseñanza-Aprendizaje Inicial de la U.E. “Alfredo Pérez Guerrero”. 4(2). https://doi.org/10.61384/r.c.a..v4i2.231

Velez, C. L., Mogrovejo, J., Andrade, A. R., & Vaca, A. A. (2024). Adopción y Efectividad de Tecnologías Emergentes en la Educación desde una Perspectiva Administrativa y Gerencial. https://doi.org/10.55813/gaea/jessr/v4/n1/92

Published

2024-07-31

How to Cite

Reyes-Montalván, M., Rangel-Anchundia, L., & Loor-Vélez, D. (2024). Technological tools in the teaching-learning process in students of the industrial engineering career of the secular Eloy Alfaro of Manabi University: Technological tools in the teaching-learning process in students of the industrial engineering career of the secular Eloy Alfaro of Manabi University. Revista Científica Y Arbitrada Del Observatorio Territorial, Artes Y Arquitectura: FINIBUS - ISSN: 2737-6451., 7(14), 165–172. https://doi.org/10.56124/finibus.v7i14.016