Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí's contribution to the improvement of the value-added processes of the Natupal microenterprise.
Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí's contribution to the improvement of the value-added processes of the Natupal microenterprise.
DOI:
https://doi.org/10.56124/finibus.v7i14.017Keywords:
value-added processes, microenterprise, internshipAbstract
This research aimed to determine the level of contribution of the Industrial Engineering students from ULEAM in improving the value-added processes in the microenterprise Natupal, due to the lack of historical data on pre-professional contributions in this type of microenterprise. A descriptive study was conducted using inductive, deductive, statistical, and analytical-synthetic methods, considering a population of 227 Industrial Engineering students who undertook their internships in the periods 2017-1, 2017-2, 2018-1, 2018-2, and 2019-1. An intentional sampling was applied with a 95% confidence level and a 5% error margin, resulting in a sample of 143 students. A structured survey of six Likert-scale questions was administered, determining that the students' contribution level is significant for the microenterprise Natupal, with 33% rating it as "Very good," 62% as "Good," and 5% as indifferent. Furthermore, it was found that the students' contribution to the value-added processes was very important during these periods, and their maturity and professional experience allowed them to efficiently improve production processes, leaving a valuable contribution as future professionals.
Downloads
References
Avilés, T. (2016). Aportes de las instituciones de educación superior. En Universidad Laica Guayaquil, Memorias INPIN 2016 (p. 455). Guayaquil: ULVR.
Castillo, C. (2022). Sistemas integrados de gestión temática calidad. http://repositorio.ug.edu.ec/bitstream/redug/60768/1/BRAVO%20CASTILLO%20CRISTIAN%20JONATHAN.pdf
Castro, M. (2011). Plan de negocios para la microempresa Natupal de San Miguel de Palo Largo ubicado en el Cantón Santa Ana. Jipijapa: Universidad Estatal del Sur de Manabí.
Consejo de Educación Superior (CES). (2022). Reglamento de Régimen Académico. TÍTULO V: Vinculación con la sociedad, prácticas preprofesionales y redes académicas. CAPÍTULO I: Vinculación con la sociedad. Recuperado de https://www.ces.gob.ec/wp-content/uploads/2022/08/Reglamento-de-Re%CC%81gimen-Acade%CC%81mico-vigente-a-partir-del-16-de-septiembre-de-2022.pdf.
Corona, N. A., Jaramillo, J. L., Manzo, F., & Vargas, J. C. (2019). Percepción, opinión y actitud de los productores de amaranto en torno a procesos de agregación de valor en el municipio de Tochimilco, Puebla. Estudios Sociales. Revista de Alimentación Contemporánea y Desarrollo Regional, 29(54). https://doi.org/10.24836/es.v29i54.824
Guachimbosa, V. H., Lavín, J. M., & Santiago, N. I. (2019). Vocación de crear empresas y actitud, intención y comportamiento emprendedor en estudiantes del Ecuador. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 25(1), 71-81. ISSN: 1315-9518. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28059678007
Mendoza Moreira, F. S. (2020). La práctica preprofesional como escenario de aprendizaje en la formación profesional docente para educación básica. Conrado, 16(73), 143-148.
Salvador, G. M. (2016). Agregado de valor: compartiendo conceptos.
Tabone, L. B., Mortara, V. A., & Zanfrillo, A. I. (2021). Agregado de valor en proceso productivo combinando Soft Systems Methodology y simulación. La Habana, 42(1).
Vera, M., Gallardo, A., & Broccoli, A. (2015). B5-604 Proceso de valorización de saberes y agregado de valor a la biodiversidad local: La Casa de Semillas de Quili Malal, Argentina. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/55177/Documento_completo.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Científica y Arbitrada del Observatorio Territorial, Artes y Arquitectura: FINIBUS - ISSN: 2737-6451.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.