The influence of the use of Instagram and TikTok on university students
DOI:
https://doi.org/10.56124/sapientiae.v7i15.005Keywords:
Influence; social networks; Instagram; Tik Tok.Abstract
Nowadays, the information seen on social networks can be used in a positive and negative way, since on these platforms all types of content, organic and inorganic, can be shared, from the basic and rudimentary to the most elaborate and with guidelines of specialization; For this reason, the objective of this research focuses on knowing how the use of social networks influences university students, since, being under constant pressure and far from their family, they can be affected or favored certain areas of their lives and therefore, this can have an impact on their way of being, either academically or with other people. The research was descriptive, based on a quantitative approach to determine the necessary information and specify the objective of this study. Likewise, as the main results, it was found that the greatest use they give to Instagram and TikTok is to search for information and for academic purposes, significantly improving creativity, self-esteem, being better people and personal expression. Likewise, it was found that the use of these social networks has positively affected young people. The contribution of the research is based on providing guidance on how students use it and in which areas improvement can be seen after its use.
Downloads
References
Acuña, I., & Manríquez, J. (2022). Motivaciones de uso y consumo informativo en Tik Tok de jóvenes adolescentes entre 15 y 18 años del Colegio Dunalastair en 2022. https://repositorio.udd.cl/handle/11447/7244
Ankuash, L., Peralta, N., & Suquilanda, M. (2021). TikTok en el ocio de los jóvenes. En A. Torres, A. De Santis, & D. Vintimilla, TikTok: más allá de la hipermedialidad (pág. 159). Quito: Abya-Yala. https://doi.org/10.7476/9789978106815
Arab, E., & Díaz, A. (2020). Impacto de las redes sociales e internet en la adolescencia: aspectos positivos y negativos. Science direct. https://doi.org/10.1016/j.rmclc.2014.12.001
Bahiyah, O., & Wang, D. (2020). Watch, Share or Create: The Influence of Personality Traits and User Motivation on TikTok Mobile Video Usage. The International Journal of Mobile Technologies, 17. https://doi.org/10.3991/ijim.v14i04.12429
Bonell, J. (2023). El Impacto de las Redes Sociales en la Generación Z. mylexy. https://lc.cx/_Xeau1
Castañeda, R., Lapeira, P., & Osorio, E. (2023). Uso de Instagram en el aprendizaje de las áreas básicas en ciencias. https://doi.org/10.21676/2389783X.5352
Ehmke, R. (2023). Cómo afecta el uso de las redes sociales a los adolescentes. childmind, 7. https://lc.cx/y0pfzK
Estapé, M. R. (2022). Spotify. https://open.spotify.com/episode/0RDsFFQIk0XLSmmmLIGtUh
Flavián, C., Casaló, L., & Ibáñez, S. (2020). Influencers on Instagram: Antecedents and consequences of opinion leadership. Journal of Business Research, 510-519. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.07.005
Limas, S., & Vargas, G. (2020). Redes sociales como estrategia académica en la educación superior: ventajas y desventajas. Educación y Educadores, 16. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.4.1
Lozano, R., Mira, M., & Gil, M. (2023). Redes sociales y su influencia en los jóvenes y niños: Análisis en Instagram, Twitter y YouTube. Comunicar, 13. https://doi.org/10.3916/C74-2023-10
Montag, C., Yang, H., & Elhai, J. (2021). On the Psychology of TikTok Use: A First Glimpse from Empirical Findings. Frontiers in Public Health, 6. https://doi.org/10.3389/fpubh.2021.641673
Mora, J., Murillo, M., & Moscoso, H. (2020). Comunicación, ética y cultura digital. En J. Mora, M. Murillo, & H. Moscoso, Comunicación, ética y cultura digital (pág. 257). Riobamba: UNACH. https://doi.org/10.37135/u.editorial.05.22
Moreira, R., Fontes, S., Lopes, J., Carvalho, T., Do Vale , J., & Oliveira , K. (2021). Percepciones de los adolescentes sobre el uso de las redes sociales y su influencia en la salud mental. revistas.um.es, https://dx.doi.org/10.6018/eglobal.462631
Quiroz, N. (2020). TikTok, la aplicación favorita durante el aislamiento. Revista Argentina de Estudios de Juventud, 9. https://doi.org/10.24215/18524907e044
Ridge, B. (2023). El impacto del uso de las redes sociales en los estudiantes: un análisis en profundidad. Obtenido de mediummultimedia: https://lc.cx/FU9EBC
Sampieri, H., & Fernández, C. (2014). Metodologia de la investigación. https://lc.cx/xb2gyp
Tarullo, R. (2020). ¿Por qué los y las jóvenes están en las redes sociales? Un análisis de sus motivaciones a partir de la teoría de usos y gratificaciones. Revista prima social. ISSN: 1989 -3469
TikTok. (2023). TikTok.com. Obtenido de https://www.tiktok.com/es/
Trejos, C., & Herrera, M. (2023). Uso de Instagram en la generación z en el contexto de COVID -19. Comunicación, 22. https://dx.doi.org/10.18566/comunica.n49.a06
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Científica Multidisciplinaria SAPIENTIAE. ISSN: 2600-6030.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.