Knowledge of andragogy in the teaching practice of IST teachers in the Amazon region in the academic year November 2022 – April 2023

Authors

  • Jeovanny Guillermo Herrera Ochoa Instituto Superior Tecnológico Amazónico
  • Silvana Vanessa López Guamán Instituto Superior Tecnológico Amazónico

DOI:

https://doi.org/10.56124/sapientiae.v7i15.004

Keywords:

andragogy, teaching, teaching methodology, higher education.

Abstract

The study examines the application of andragogical principles in the teaching practices of educators at the Technological Higher Education Institutes in the Amazon region during the academic cycle of November 2022 – April 2023, focusing on analyzing the educators' conception of adult student learning and evaluating whether their pedagogical practices align with andragogical principles. Despite meeting the requirements set by SENESCYT, none of the educators have specific academic training in andragogy, basing their educational approach primarily on personal experiences and traditional pedagogical methods. The research reveals that many educators are unaware of the fundamental principles of andragogy, affecting the quality of education provided to adults; however, some have acquired andragogical knowledge through professional experience and continuous training. The most commonly used strategies include teamwork, problem-solving, case studies, and tutoring. The analysis highlights an urgent need for continuous training in andragogical methodologies to improve teaching and meet the specific needs of adult learners. The lack of knowledge and application of andragogy results in less effective and relevant teaching for this group of students, who require a more practical and problem-oriented approach. It is recommended to implement andragogy training programs, conduct constant formative evaluations, and foster collaboration among educators to share best practices and educational resources, which will improve the quality of teaching, make it more effective and relevant, and better prepare adult students for the contemporary labor market.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre, E. (2014). Técnicas andragógicas en la educación superior. Edutec. https://edutec.com/tecnicas-andragogicas

Ayala, N. (1972). Métodos de educación de adultos. Editora Marsiega. https://marsiega.com/metodos-educacion-adultos

Colmenares, R. C. (2007). La andragogía en la educación superior. Investigación y Postgrado, Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-00872007000200008

Consejo de Educación Superior (CES). (2023, marzo 10). Reglamento de las Instituciones de Educación Superior de Formación Técnica y Tecnológica. http://gaceta.ces.gob.ec/resultados.html?id_documento=254416

Contreras, J. (2018). Nuevos modelos pedagógicos y estrategias didácticas. Revista de Educación.

Flores, P. (2013). Educación tecnológica y la búsqueda de un marco de referencia. Revista Tekné. https://revistatekne.com/educacion-tecnologica

García, F., Cara, J., Martínez, J., y Cara, M. (2021). La gamificación en el aula como herramienta motivadora en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Logía: Educación Física y Deporte, 1(2), 43-52. https://logiaeducacionfisica.com/gamificacion-aula

González Boticario, J., y Gaudioso, E. (2000). Internet y la enseñanza a distancia de calidad. Revista de Educación a Distancia, 15, 45-57. https://revistaead.com/articulo/internet-ensenanza-distancia

ISTAM. (2022). Plan estratégico de desarrollo institucional (PEDI). https://istam.edu.ec/pedi

Jara García, M., y Soria del Águila, A. (2019). Evaluación del saber sobre el método andragógico en docentes de la carrera de kinesiología de la Universidad Gabriela Mistral, Región Metropolitana. Santiago de Chile. http://www.andragogia.cl/estudio-jara-garcia-soria-aguila

Knowles, M. S., Holton, E. F., y Swanson, R. A. (2015). The adult learner: The definitive classic in adult education and human resource development* (8th ed.). Routledge. https://www.routledge.com/The-Adult-Learner-The-Definitive-Classic-in-Adult-Education-and-Human/Knowles-Holton-Swanson/p/book/9780415739023

Krueger, R. A., y Casey, M. A. (2015). Focus Groups: A Practical Guide for Applied Research (5th ed.). Sage Publications.Muñoz, J., Hans, J., y Fernández, A. (2019). Gamificación en matemáticas: ¿Un nuevo enfoque o una nueva palabra? Épsilon - Revista de Educación Matemática, 101, 29-45.

Ramírez Cortés, M.L. (2009). Competencias docentes desde la perspectiva andragógica en facilitadores de educación superior. Revista de Educación y Pedagogía, 4(7), 153-170. https://doi.org/10.23857/pc.v7i5.4132.

Rodríguez, M., Martín, L., y Cara, M. (2021). El impacto de la gamificación en la enseñanza de educación general básica en contexto sanitario. Revista de Innovación Educativa, 5 (2), 32-47. https://revistainnovacionedu.com/gamificacion

Trejo, H. (2019). Recursos tecnológicos para la integración de la gamificación en el aula. Tecnología Ciencia y Educación, 13, 75-117. https://tecienciaedu.com/gamificacion

UNESCO. (2021). Un nuevo contrato social para la educación. París: UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379686

Vezub, L., Cordero Arroyo, G. (2022). Formación docente y calidad en América Latina. Análisis de casos en Chile, Ecuador y Perú . Revista Educación Superior Y Sociedad (ESS), 34(1), 259-290. https://doi.org/10.54674/ess.v34i1.561

Ytullalde, E. (2022). Andragogía: Educación en la etapa adulta. https://andragogia.net/andragogia

Published

2024-09-22

How to Cite

Herrera Ochoa, J. . G., & López Guamán, S. V. (2024). Knowledge of andragogy in the teaching practice of IST teachers in the Amazon region in the academic year November 2022 – April 2023. Revista Científica Multidisciplinaria SAPIENTIAE. ISSN: 2600-6030., 7(15), 51–67. https://doi.org/10.56124/sapientiae.v7i15.004