Effectiveness of cooperative learning as a method to improvefluency in english communication

Authors

  • Isabel Auxiliadora Santana-Parrales Universidad Técnica de Manabí
  • Pedro Fabricio Molina-García Universidad Técnica de Manabí

DOI:

https://doi.org/10.56124/sapientiae.v6i12.0001

Keywords:

cooperative learning, verbal fluency, think-pair-share, learning strategy, didactic planning.

Abstract

Social perception has made it possible to obtain information on environmental problems by determining the behavior of society with respect to the phenomena addressed. The objective of this research was to evaluate the level of social perception of solid waste management in the Joa-Jipijapa commune. The information was obtained through surveys divided into dimensions: social perception (knowledge), citizen participation (environmental attitude), causes and consequences of inadequate solid waste management, through non-probabilistic convenience sampling, 10 men and 10 women were selected by mutual consent and evaluated according to low, medium and high levels of perception. The results obtained showed that the dimensions: social perception (knowledge) obtained a medium weighting while citizen participation (environmental attitude), causes and consequences of inadequate solid waste management had a high weighting, Fisher's exact test showed that there was no significance. In conclusion, the level of social perception of solid waste management was evaluated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Isabel Auxiliadora Santana-Parrales , Universidad Técnica de Manabí

Estudiante de la Maestría en Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros de la Universidad Técnica de Manabí, Portoviejo, Ecuador.

Pedro Fabricio Molina-García , Universidad Técnica de Manabí

Docente del Instituto de Posgrado de la Universidad Técnica de Manabí, Portoviejo, Manabí, Ecuador.

References

Abdurrahman, Hi, U. (2015). Using the Think-Pair-Share Strategy to Improve Students’Speaking Ability at Stain Ternate . Revista Journal of Education and Practice, Vol.6, No.10, 37-45. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1081679.pdf

Alday, S., y Romero, A. (2016). Impacto del idioma inglés para la competitividad en el egresado de la Escuela de Negocios Internacionales de la Universidad Señor del Sipan. Universidad Señor del Sipan. Pimentel, Perú. Trabajo de Titulación. https://1library.co/document/y4er0o9q-impacto-competitividad-egresado-escuela-negocios-internacionales-universidad-pimentel.html, pp.198

Ángel, E. y Cárdenas, P. (2021). Manejo de la ansiedad sobre la expresión oral en inglés en los estudiantes de primaria de la jornada nocturna del Colegio Nacional Nicolas Esguerra mediante la implementación del think pair share. [Trabajo de grado, Universidad Libre]. Repositorio institucional de la Universidad Libre. https://repository.unilibre.edu.co/bitstream/handle/10901/19451/Tesis%20final%20con%20rae.pdf?sequence=1

Arias, F. (2006). El proyecto de Investigación: Introducción a la metodología científica. Caracas, Venezuela: Editorial Episteme.5ta Edición.

Arias, F. (2012). El Proyecto de Investigación. Introducción a la Metodología Científica. Caracas: Editorial Espíteme.

Brito Espinel, G. (2021). El aprendizaje cooperativo en la enseñanza del idioma inglés en el nivel elemental. Revista Polo del Conocimiento. 54(1).22-33. Doi: 10.23857/pc.v6i1.2123, pp. 22-33

Campos, I. (2021). Fortaleciendo la fluidez oral (speaking) del idioma inglés, mediante un método en implementación. [Tesis de grado, Universidad del Nacional Abierta y a Distancia, Colombia]. Repositorio institucional de la UNAD, https://repository.unad.edu.co/bitstream/10596/44320/1/icamposo.pdf

Cea, K. y Ríos V. (2017). Relación entre la fluidez verbal y las características sociodemográficas de los alumnos de Primer Año de las carreras de Ciencias de la Salud de la Universidad del Desarrollo sede Concepción, año 2017. [Tesis de grado, Universidad del Desarrollo]. Repositorio institucional de la Universidad del Desarrollo. https://repositorio.udd.cl/bitstream/handle/11447/2089/Documento.pdf?sequence=1&isAllowed=y#:~:text=La%20fluidez%20verbal%20(FV)%20en,dificultades%20d

Cerda, G. (2018). La gamificación como estrategia correctiva para la interferencia sintáctico morfológica del español en la producción escrita del idioma inglés de los estudiantes de nivel pre-intermedio del Programa de Suficiencia en la Universidad de las Fuerzas Armadas. [Trabajo de Grado de Maestría. Universidad Central del Ecuador, Quito, Ecuador. Repositorio Institucional de la UCE.

http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/16263

Chicaiza, M. (2018). Diseño de una Propuesta Didáctica Mediante la Elaboración de Herramientas Tecnológicas Educaplay y JClic Para Refuerzo Académico en la Asignatura Inglés Aplicado en los Estudiantes de Octavo Grado de Educación Básica. [Trabajo de Grado de Maestría. Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Guayaquil, Ecuador]. Repositorio Institucional de la UCG. http://repositorio.puce.edu.ec/bitstream/handle/22000/15272/Tesis_M_Chicaiza.pdf, pp.168

Cuitiño, J., Díaz, C., y Otárola, J. (2019). Promoción de la fluidez y precisión oral en inglés a través del role play. Cuadernos de Investigación Educativa. 10 (1) 43-62. https://doi.org/10.18861/cied.2019.10.1.2880

Díaz, I., y Suárez, A. (2011). Desarrollo de la competencia comunicativa en inglés en estudiantes de Animación en Cuba. https://www.gestiopolis.com/desarrollo-de-la-competencia-comunicativa-en-ingles-en-estudiantes-de-animacion-en-cuba/

Dzul, M. (S/F). Aplicación básica de los métodos científicos, Diseño no Experimetal. Retrieved from Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. https://www.uaeh.edu.mx/docencia/VI_Presentaciones/licenciatura_en_mercadotecnia/fundamentos_de_metodologia_investigacion/PRES38.pdf

EF EPI. (2019). Ecuador queda en el puesto #81 en el ranking de inglés EF EPI. EF Proficiency Index. https://www.ef.com.ec/blog/language/ecuador-queda-en-el-puesto-81-en-el-ranking-de-ingles-ef-epi/, p.

Freire, C. (2016). La importancia del inglés en el comercio internacional. Revista Empresarial, 10 (4) 51-57. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5924583.pdf

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. México D.F: McGraw-Hill. 6ta. edición.

Hurtado, J. (2008). “El Proyecto de Investigación”. México: Mc Graw Hill Interamericana.

Izquierdo, M., & Iborra, A. (2010). Cómo afrontar la evaluación del aprendizaje colaborativo? Una propuesta valorando el proceso, el contenido y el producto de la actividad grupal. Revista General de Información y Documentación, 20, 221-241. https://revistas.ucm.es/index.php/RGID/article/view/RGID1010110221A

Johnson, D., y Jonhson, R. (2014). La evaluación en el aprendizaje cooperativo. Cómo mejorar la evaluación individual a través del grupo. Madrid, España: Ediciones SM.

Johnson, D; Johnson, R; y Holubec, E. (1994). El aprendizaje cooperativo en el aula. Virginia, EE.UU: Association for Supervision and Curriculum Bavelopment (ASCD). pp. 66.

Juárez, M., Rasskin, I., y Mendo, S. (2019). El Aprendizaje Cooperativo, una Metodología ACtiva para la Educación del siglo XXI: Una Revisión Bibliográfica. Revista Prisma Social, 26, 200-210. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7016662.pdf

Julio Ruiz, A., y Vega Sarmiento, C. (2019). Aprendizaje Cooperativo Como Estrategia Para el Fortalecimiento Académico en la Institución del Barrio Simón Bolívar. [Trabajo de Maestría, Universidad de la Costa]. Reposirorio Institucional de la CUC. https://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/handle/11323/5103/Aprendizaje%20cooperativo%20como%20estrategia%20para%20el%20fortalecimiento%20acad%C3%A9mico%20en%20la%20instituc, pp.167

Kagan, S., y McGroarty, M. (1993). Principles of cooperative learning for language and content gains. In D. D. Holt (Ed.), Cooperative learning . Washington, DC: Center for Applied Linguistics, pp.47-66.

Lascano, M. (2021). Think-pair-share strategy in speaking skill development. [Tesis de grado, Pontificia Universidad Católica del Ecuador]. Repositorio Institucional de la PUCE. https://repositorio.pucesa.edu.ec/bitstream/123456789/3310/1/77465.pdf

Ministerio de Educación (2019). Currículo de los Niveles de Educación Obligatoria. Educación General Básica. Presidencia de la República del Ecuador. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/03/Curriculo1.pdf

Namaziandost, E., Homayouni, M. y Rahmani, R. (2020). The impact of cooperative learning approach on the development of EFL learners’ speaking fluency. Cogent Arts & Humanities, 7:1, 780-811. Doi: 10.1080/23311983.2020.1780811.

Niño, M. (2013). El inglés y su importancia en la investigación científica: Algunas reflexiones. Algunas reflexiones. Rev. Colombiana cienc. Anim. 5 (1). 243-254. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4694403

Oñate Ríos, H., y Chiriboga Miño, A. (2017). El desempeño docente en el rendimiento académico del inglés, en los estudiantes de primer año de bachillerato general unificado del Colegio Tecnológico “Cinco de Junio”, durante el periodo 2016 - 2017. [Trabajo de Titulación. Universidad Central del Ecuador, Quito. Ecuador.] Repositorio Institucional de la UCV. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/12854, pp.105

Ortega, J. (2016). La técnica pensar- formar parejas - compartir (think-pair-share) y el desarrollo de la destreza oral (speaking) del idioma inglés en los estudiantes de los novenos años de educación general básica de la unidad educativa jorge álvarez del cantón Píllaro. [Trabajo de grado. Universidad Técnica de Ambato, Ecuador]. Repositorio Institucional de la UTA. https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/bitstream/123456789/23414/1/Cecilia%20Ortega%20tesis.pdf

Sabino, C. (2002). El proceso de Investigación. Caracas, Venezuela: Editorial Panapo.

Sarrionandia, G. (1995 ). El aprendizaje cooperativo: un análisis psicosocial de sus ventajas respecto a otras estructuras de aprendizaje. En la interacción social en contextos educativo. Siglo XXI de España Editores, pp. 167-192

Suárez, C. (2012). Cooperación como condición social del aprendizaje. Educatio Siglo XXI, Vol. 30 (2) 477-479. https://revistas.um.es/educatio/article/download/160951/140941/593761,

Tayo, E. y Hernández, E. (2017). Think-Pair-Share (TPS). La técnica de trabajo cooperativo en pares para mejorar la comprensión lectora en la enseñanza del idioma inglés como lengua extranjera. Revista Publicando, 4(12 (1), 361-378. https://revistapublicando.org/revista/index.php/crv/article/view/666

Universidad de Oslo. (2018). Retrieved from Speaking Fluency Assessment Rubric: https://www.uio.no/studier/emner/hf/ilos/NED1104/Eksamensoppgaver%20og%20sensorveil./speaking-fluency-assessment-rubric-ned1104.pdf

Universidad Pedagógica Experimental Libertador. (2019). Manual de Trabajos de Grado de Especialización y Maestría y Tesis Doctorales. Caracas: FEDEUPEL. https://universoabierto.org/2021/07/31/manual-de-trabajos-de-grado-de-especializacion-y-maestria-y-tesis-doctorales/

Valverde Hernández, X. (2013). Mejorar la fluidez en inglés a través de la realización colaborativa de un video. Revista Torreón Universitario, (5), 52-55. https://revistatorreonuniversitario.unan.edu.ni/index.php/torreon/article/view/73

Vázquez, M., Méndez, J., y Mendoza , F. (2015). Educación inclusiva y aprendizaje colaborativo en el aula: un estudio de la práctica docente universitaria. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 8 (3):171-187. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/97

Yánez-Valle, V., Moreno-Novillo, A., Chamorro-Ortega, C., y Robalino -Araujo, M. (2022). La estrategia pensar-pareja-compartir y el desarrollo de habilidades lectoras en el aula de inglés como lengua extranjera. Polo del Conocimiento, 7 (6), 1592-1605. Doi http://dx.doi.org/10.23857/pc.v7i6.4155

Published

2024-02-01

How to Cite

Santana-Parrales , I. A., & Molina-García , P. F. (2024). Effectiveness of cooperative learning as a method to improvefluency in english communication. Revista Científica Multidisciplinaria SAPIENTIAE. ISSN: 2600-6030., 6(12), 1–20. https://doi.org/10.56124/sapientiae.v6i12.0001