Integration of primary school students with down syndrome in the use of technological tools

Review article

Authors

  • María Eulalia Briones-Ponce Universidad Técnica de Manabí. Portoviejo – Ecuador.
  • Joselyn Johanna Córdova-Cedeño Universidad Técnica de Manabí. Portoviejo – Ecuador.
  • Ángela Monserrate Franco-Segovia Universidad Técnica de Manabí. Portoviejo – Ecuador.

Keywords:

Integration, technological tools, Special Educational Needs, inclusion, Learning

Abstract

The current article shows how technological tools can be used in the teaching and learning process of children with Down syndrome of Basic General Education in an effective and timely manner. This document presents the integration of students with primary school in the use of technological tools, as well as the innumerable uses that can be given to them in terms of inclusion in the classroom and the new modality of virtual study. The literature examined shows that this syndrome is the main cause of intellectual disability and the most common human genetic alteration worldwide. In the development of this work, the concepts of Special Educational Needs, Information and Communication Technologies and School Inclusion are presented. At the same time, the concept of Special Educational Needs is analyzed, as the main theoretical issue, because it covers all the difficulties associated and not associated with a disability that affect learning and require some type of educational support from managers and teachers; either temporary or permanent, within which is the Down syndrome. For the structure of the work, the methodology based on a descriptive review of articles was applied, through which it was possible to collect relevant information and specify the current one. Parallel to the aforementioned, the article provides significant theoretical foundations to strengthen the learning and integration of these students.
Keywords: Integration; technological tools; Special Educational Needs; inclusion; Learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez-Hevia, D. M., & Álvarez, J. L. F. (2020). Retos Educativos durante el Confinamiento: La Experiencia con Alumnos con Necesidades Educativas Especiales. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3). ISSN: 2254-3139
Arrieta, A. (2019). TIC dirigidas a la superación de barreras educativas de las personas con discapacidad. Universidad Estatal a Distancia, Costa Rica. 1-16. https://revistas.uned.ac.cr/index.php/innovaciones/article/view/2698/3352
Barros-Lorenzo, M. (2016). La gamificación en el aula de lengua extranjera. El español como lengua extranjera en Portugal II: retos de la enseñanza de lenguas cercanas.
Cabero-Almenara, J., & Valencia-Ortíz, R. (2019). TIC para la inclusión: una mirada desde Latinoamérica. ISSN: 0210-2773 https://hdl.handle.net/11441/86500
Cantillo, C. C. M., Cantillo, D. M. M., & Almaguer, A. A. (2020). Multimedia de Inclusión Educativa “Obra de infinito amor”. Opuntia Brava, 12(2), 37-45. Recuperado a partir de http://200.14.53.83/index.php/opuntiabrava/article/view/1008
Castillo, N. D., & González, J. J. (2020). Implementación de material educativo gamificado para la enseñanza-aprendizaje de la matemática en alumnos con Síndrome de Down. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa. https://doi.org/10.6018/riite.397741
Castillo, N. D., & González, J. J. (2020). Implementación de material educativo gamificado para la enseñanza-aprendizaje de la matemática en alumnos con Síndrome de Down. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa.
Cedeño, V. (2016). Análisis de la aplicación de las TICs en el proceso de enseñanza aprendizaje de los estudiantes de Educación General Básica de Primer año en la Unidad Educativa “Aurelio Falconí” de Santo Domingo de los Tsáchilas. Universidad Laica “Eloy Alfaro” de Manabí Repositorio-Ulema. pp. (12)111. https://repositorio.uleam.edu.ec/bitstream/123456789/202/1/ULEAM-PRIM-0007.pdf
Chalarca, D. T., Palencia, S. M. B., & Cabrera, G. M. D. (2016). Tecnologías y metodologías aplicadas en la enseñanza de la lectoescritura a personas con síndrome de Down. Digital Education Review, (29), 265-283.
Díaz-Cuéllar, S., Yokoyama-Rebollar, E., & Castillo-Ruiz, D. (2016). Genómica del síndrome de Down. Acta pediátrica de México, 37(5), 289-296. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0186-23912016000500289&script=sci_arttext
García, M. (2014). Las TICs aplicadas a las Necesidades Educativas Especiales. (Trabajo Final de Grado en Educación Primaria). Recuperado de https://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/8376/7/TFG-O%20376.pdf
Goncalves, G., Berti, G., Batista, A., Alves, Gloria. (2019). Interdisciplinariedad e inclusión escolar de niños con discapacidad desde los relatos maternos. Gaceta Médica Espirituana, 3(9), 21-29.
Gutiérrez, M., Martínez, L. (2020). Representaciones sociales de docentes sobre la inclusión del estudiantado con discapacidad. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 22(e13), 1-14. https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e13.2260
Ministerio de Educación. (2012). Proyecto Diseño e Implementación del Nuevo Modelo De Educación Inclusiva. Dirección Nacional De Educación Especial E Inclusiva.1-56. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2015/11/Proyecto-Inclusiva.pdf
Ministerio de Educación. (2018). Normativa de estudiantes con necesidades educativas especiales. Acuerdo Ministerial. 1-12. https://www.gob.ec/sites/default/files/regulations/2018-10/Documento_NORMATIVA%20DE%20ESTUDIANTES%20CON%20NECESIDADES%20EDUCATIVAS%20ESPECIALES.pdf
Muñoz-Manjón, N. (2020). Las TIC aplicadas a las Necesidades Educativas Especiales: Juan XXIII. URI: http://hdl.handle.net/11201/150936
Navarrete-Mendieta, G., Guamán-Coronel, M. D., Arteaga Marín, M. I., & Guamán Coronel, D. C. (2020). Aulas virtuales como mediación pedagógica para la inclusión y discapacidades. ISSN 1577-4147. DOI:10.30827
Noda, A., Bruno, A., González, C., Moreno, L., & Sanabria, H. (2012). Suma y resta mediante el uso de una pizarra digital en alumnado con Síndrome de Down. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 30, 15-40.
Organización de las Naciones Unidas, (2013). Convención Internacional de Naciones Unidas sobre derechos de las Personas con discapacidad. Grupo Diles. Universidad Autónoma de Madrid. 42(72). https://www.plenainclusion.org/sites/default/files/convencion_onu_lf.pdf
Pienilla, A. (05 de diciembre de 2015). El uso de las TIC orientado a la enseñanza del Inglés. La escuela y los docentes. https://sites.google.com/site/profcelinacordero/La-escuela-y-los-docentes-en-un-mundo-de-cambios/herramientas
Ruiz, M. J., & Castro, L. V. (2020). Los videojuegos para el desarrollo del lenguaje en niños con síndrome de Down: fundación “fasinarm”. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 5(1), 674-699. ISSN-e 2550-682X, DOI: 10.23857/pc.v4i12.1188
Salcedo, S. P., & Fernández, F. (2018). Mejoramiento de la escritura en inglés como lengua extranjera en niños con síndrome de Down mediada por las TIC. Revista Boletín Redipe, 7(3), 74-83.
Tangarife, D. (2018). La enseñanza de las Matemáticas a personas con síndrome de Down utilizando dispositivos móviles. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(4), 144-153. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.4.1751
Vértiz-Osores, R. I., Pérez-Saavedra, S., Faustino-Sánchez, M. A., Vértiz-Osores, J. J., & Alain, L. (2019). Tecnología de la Información y Comunicación en estudiantes del nivel primario en el marco de la educación inclusiva en un Centro de Educación Básica Especial. Propósitos y Representaciones, 7(1), 83-94. ISSN 2307-7999 http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.266
Villamil, J., & Paredes, M. (2017). Herramientas de aprendizaje de programación para usuarios con Síndrome de Down. Revista Iberoamericana de Informática Educativa, 26, 61-72. file:///C:/Users/Ar.%20Mario/Downloads/298-1141-1-PB%20(1).pdf

Published

2021-01-09

How to Cite

Briones-Ponce, M. E., Córdova-Cedeño, J. J., & Franco-Segovia, Ángela M. (2021). Integration of primary school students with down syndrome in the use of technological tools: Review article. Revista Científica Multidisciplinaria SAPIENTIAE. ISSN: 2600-6030., 4(7), 94–108. Retrieved from https://publicacionescd.uleam.edu.ec/index.php/sapientiae/article/view/193