Learning teaching strategies and their influence on the care of children with special education needs
Investigation article
Keywords:
Strategies, teaching, learning, special educational needs, curricular executionAbstract
The study on teaching-learning strategies, and their influence on the care of children with special needs, was produced by the need to know and determine the level of management and the influence of the different skills that teachers have in the attention of the aforementioned students, in the Educational Unit “Réplica Manta. For this reason, a quantitative study was applied, with a correlational descriptive design, cross-sectional and with a sample population that was made up of the 8 teachers of the Educational Unit “Réplica Manta”. As instruments there was an observation card to evaluate the management of strategies; and a questionnaire, applied to teachers to know the state of the special needs of the students. With the analyzed results, it was concluded that the teaching-learning strategies significantly influence the attention to children with Special Educational Needs in the Manta-2017 Replica Educational Unit, since when applying the Pearson correlation coefficient, 0.353 is obtained, which indicates a relationship low and direct; the bilateral significance is less than 0.05, so the relationship is assumed to be significant.
Keywords: Strategies, teaching, learning, special educational needs, curricular execution.
Downloads
References
Calvache, G. M. (2018). Estrategias incluyentes para atender la diversidad educativa. Obtenido de http://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/6046/1/T2538-MIE-Morales-Gladys.pdf
Coronado, S. D. (2019). Perspectivas en torno a la formación docente y la posibilidad de una capacitación y actualización constante: Una mirada desde los actores en una universidad mexicana. Panorama, 13(24), 33-41.
Galeano, N. M. (2016). Estrategias Metodológicas aplicadas por los docentes para la atención de niñas(os) con necesidades educativas especiales, asociados a una discapacidad. Obtenido de https://repositorio.unan.edu.ni/1215/1/14556.pdf
Gálvez-Suarez, E., & Milla-Toro, R. (2018). Evaluación del desempeño docente: Preparación para el aprendizaje de los estudiantes en el Marco de Buen Desempeño Docente. Propósitos y Representaciones, 6(2), 407-429.
Hernández, M. A. (2016). Estrategias de enseñanza para niños con diferentes capacidades. Obtenido de http://recursosbiblio.url.edu.gt/tesisjcem/2016/05/22/Alvarado-Maria.pdf
Lee, S. (2018). Diseño de un programa de formación docente para la atención de las necesidades especiales. Quito. Obtenido de http://repositorio.puce.edu.ec/bitstream/handle/22000/14695/TESIS%28SUKJA%20LEE%29.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ministerio de Educación. (2014). Introducción para estudiantes con necesidades especiales. Quito, Ecuador. Obtenido de https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2014/10/necesidades_instructor.pdf
Ministerio de educación. (2016). Estrategias pedagógicas para atender a las necesidades educativas especiales. Quito, Ecuador. Obtenido de http://www.colegiorohde.edu.ec/descargas/TALLERES-2016/Inclusi%F3n%20-%20adaptaci%F3n/NEE.%20ESTRATEGIAS%20PEDAG_GICAS.pdf
Simbaña-Valles, L. S. (2017). La inclusión educativa implementada en los distintos ambientes escolares por los docentes en la unidad educativa “Computer World” de la parroquia Tumbaco, cantón Quito, en el periodo escolar 2016-2017. Quito. Obtenido de http://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/6247/1/T2676-MIE-Simba%C3%B1a-La%20inclusi%C3%B3n.pdf