The role of the academy in society in times of social distancing by COVID-19

Review article

Authors

  • Keila Ketty Herrera-Rivas Universidad de Guayaquil. Guayaquil - Ecuador.
  • Keila Estefanía Vilema-Herrera Universidad San Martín de Porres. Lima - Perú.

Keywords:

Academy, social distancing, knowledge

Abstract

The academy must remain firm with its role with society in the face of times of social distancing, this may even imply with the situation experienced with the health emergency COVID-19; However, for this it is important to analyze the applicable educational strategies, the use of cyberspace being one of them, with applications such as WhatsApp, Teams or Zoom, which facilitate interaction between the subjects of the educational process: parents, teachers and students. Therefore, a theoretical tour is carried out on the existing studies that contribute to distance education, added to the conception of education in times of social distancing, in order to revalue the axes of action of the academy: teaching management, linking with the community and qualification for and with society.
Keywords: Academy; social distancing; knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Apolo, A. (2020). Respuesta del sector Educación a la emergencia sanitaria. UNICEF. Recuperado de sitio web: https://www.unicef.org/ecuador/historias/respuesta-delsector-educaci%C3%B3n-la-emergencia-sanitaria
CEPAL. (2020). Informe Especial Covid-19 Np 1: América Latina y el Caribe ante la pandemia del COVID-19. Efectos económicos y sociales, Naciones Unidas, Obtenido en sitio web: https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45337/4/S2000264_es.pdf
Dios, C. & Zapata, A. (2015). Factores influyentes en la efectividad de la culminación de tesis–modalidad estudios a distancia, UCV-HACER. Revista de Investigación y Cultura, vol. 4 (1), pp. 43-46.
Giz, G. [Ed.] (2015). Gestión de la Cooperación en la Práctica. Springer Fachmedien Wiesbaden. DOI 10.1007/978-3-658-07889-8_13
Gómez, S. (2015). La cuestión social y su articulación con el trabajo social. Tabula Rasa, 22, pp. 285-305. Obtenido en sitio web: https://www.redalyc.org/pdf/396/39640443014.pdf
Herrera, K. & Súarez, G., (2019), La promoción de la lectura en la carrera de comunicación social en las universidades ecuatorianas. Revista pedagógica de la Universidad de Cienfuegos CONRADO, 15(67), 288-294. Recuperado de http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado
Jiménez, A. (2019). Reflexiones desde la academia. Universidad, Ciencia y Sociedad, Revista Humanidades, 9(2). DOI: 10.15517/h.v9i2.37657
UNESCO. (2019). Las metas educativas, UNESCO. Recuperado de sitio web: https://es.unesco.org/node/266395
UNESCO. (2020), El coronavirus COVID-19 y la Educación Superior: Impacto y Recomendaciones, UNESCO. Sitio web: https://www.iesalc.unesco.org/2020/04/02/elcoronavirus-covid-19-y-la-educacion-superior-impacto-y-recomendaciones/
Velloso, A. (1991). Educación Superior en América Latina. Políticas de Educación Superior, 4(4): 65. Recuperado de sitio web: https://link.springer.com/content/pdf/10.1057/hep.1991.60.pdf
Yong, E., Nagles, N., Mejía, C., Chaparro, C. (2017). Evolución de la educación superior a distancia: desafíos y oportunidades para su gestión. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 50: 81-105.

Published

2021-01-09

How to Cite

Herrera-Rivas, K. K., & Vilema-Herrera, K. E. (2021). The role of the academy in society in times of social distancing by COVID-19: Review article. Revista Científica Multidisciplinaria SAPIENTIAE. ISSN: 2600-6030., 4(7), 77–84. Retrieved from https://publicacionescd.uleam.edu.ec/index.php/sapientiae/article/view/191