Género literario epistolar para el fortalecimiento de la ortografía en bachillerato

Authors

  • Adriana Marcela Delgado Cedeño Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí
  • Genoveva Verónica Ponce Naranjo

Keywords:

género epistolar, ortografía, dificultades ortográficas, estrategias ortográficas

Abstract

Spelling is essential for effective communication; therefore, it must be reinforced in the  educational environment. In this context, the epistolary genre, traditionally relegated to the  background in the face of new technologies, re-emerges as an innovative pedagogical tool. Thus,  through this research, the impact of letter writing on the development of accentuation spelling  skills in high school students was analyzed from a qualitative approach. The application of  workshops based on transcription and letter writing allowed the identification and application of  accentual rules, improving their spelling accuracy. The results showed a notable improvement in  the use of accentuation, the understanding of spelling rules and the development of a greater  awareness of the importance of spelling. In addition, the goodness of epistolary writing to integrate  the emotional dimension, which positions it as an effective didactic strategy for learning spelling,  promoting motivation, reflection and contextualization of learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barrenechea, A.M. (1990). La espistola y su naturaleza generica. Centro de Estudios Latinoamericanos y del Caribe, Universidad de Michigan, Ann Arbor. Dispositio, 15(39), 51–65. http://www.jstor.org/stable/41491374

Bastons, C. (2006). Polisemantismo y polimorfismo de la carta en su uso literario. Alicante. https://www.cervantesvirtual.com/obra/polisemantismo-y-polimorfismo-de-la-carta-en-su-uso-literario-0/

Díaz, M., & Manjón, A. (2010). Enseñanza y procesos de mejora en el aprendizaje. https://www.researchgate.net/publication/277273186_Ensenanza_y_procesos_de_mejora_en_el_aprendizaje_ortografico

Espinosa, R. (2021). Propuesta de investigación pedagógica para el tratamiento y mejora de la ortografía en los alumnos del Centros de Bachillerato Tecnológico. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-78902021000100041

Fernández, A. (2015). Enseñanza de la ortografía, tratamiento didáctico y consideraciones de los docentes de Educación Primaria de la provincia de Almería. Investigaciones sobre Lectura. https://www.redalyc.org/pdf/4462/446243922001.pdf

Ibrahim, F. (2024). La novela epistolar saudí: un estudio sobre la formación y transformación de un género literario. Revista Darah de estudios de la Península Arábiga. https://brill.com/view/journals/djap/2/1/article-p64_4.xml

Krasniqi, F. (2014). El texto epistolar: un punto de intersección entre los géneros discursivos y los géneros literarios. Tonos Digital. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4707825

Memoria Chilena. (2024). Género epistolar. https://www.memoriachilena.gob.cl/602/w3-article-100640.html

Nodals, C., Quesada, R., & Suárez, L. (2017). Las cartas en la enseñanza de la construcción e interpretación textual. Revista Universidad y Sociedad. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300026

Owen, Y. (2023). La novela epistolar: qué es, características y obras representativas. https://yerseyowen.com/2023/04/13/la-novela-epistolar-que-es-caracteristicas-y-obras-representativas/

Paredes, F. (1997). La ortografía: una visión multidisciplinar. Editorial Universidad de Alcalá. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/asele/pdf/08/08_0607.pdf

Pulido, G. (1998). Teoría y práctica del género epistolar en Federico García Lorca. Universidad de Jaén. https://revistas.uned.es/index.php/EPOS/article/view/10055/9595

Quinn, K. (2015). Reconsiderando la carta pública en la teoría epistolar: el caso de Samuel Bowles (1865). CEA Critic, 77(1), 97-119. https://muse.jhu.edu/article/578097/pdf

Real Academia Española (2001). Diccionario de la lengua española. https://www.rae.es/drae2001/ortograf%C3%ADa

Ríos, G. (2012). La ortografía en el aula. Revista Káñina. https://www.redalyc.org/pdf/442/44249253012.pdf

Ruiz, P. (2020). Conversaciones en verso. La epístola ética del Renacimiento y la construcción del yo poético. https://helvia.uco.es/bitstream/handle/10396/24209/Creneida_8_19.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Serrano, G. P. (2007). Desafíos de la investigación cualitativa. Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED), 2-22.

Toktagazina M, Adilbekova L, Ussen A et al. (2016). Epistolary Literature and Journalism: Theoretical and Practical Aspects. INTERNATIONAL JOURNAL OF ENVIRONMENTAL & SCIENCE EDUCATION, 11(13), 5833-5843. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1115518.pdf

Vega, G., Ávila, J., Vega, A., Camacho, N., Becerril, A., & Leo, G. (2014). Paradigmas en la investigación. Enfoque cuantitativo y cualitativo. European Scientific Journal. https://eujournal.org/index.php/esj/article/download/3477/3240

Published

2025-09-30

How to Cite

Delgado Cedeño, A. M., & Ponce Naranjo, G. V. (2025). Género literario epistolar para el fortalecimiento de la ortografía en bachillerato. Revista Científica Multidisciplinaria SAPIENTIAE. ISSN: 2600-6030., 8(18), 272–293. Retrieved from https://publicacionescd.uleam.edu.ec/index.php/sapientiae/article/view/1532