Effectiveness of cooperative learning as a method to improvefluency in english communication
DOI:
https://doi.org/10.56124/sapientiae.v6i12.0001Palabras clave:
cooperative learning, verbal fluency, think-pair-share, learning strategy, didactic planning.Resumen
It was analyzed the effectiveness of cooperative learning by applying the "Think-Pair- Share" strategy, for the verbal fluency in English in the eighth-grade students of Pedro Fermín Cevallos School located in the Manta city, Ecuador. The methodology that was carried out had a quantitative, descriptive, non-experimental and field approach. The data collection technique was an observation rubric for group work and a Student´s fluency rubric, which were applied to the 54 students within the target population. The results indicate that 40.74% of the students work favorably in pairs, considering this cooperative learning technique useful for learning since everyone contributes significantly to the group. On the other hand, regarding verbal fluency, 38.89% of students are on the "Needs to improve" scale, meaning that this ability is still being developed among the target population. To respond to the data found, a didactic plan is proposed to promote learning through collaborative work.Descargas
Citas
Abdurrahman, Hi, U. (2015). Using the Think-Pair-Share Strategy to Improve Students’Speaking Ability at Stain Ternate . Revista Journal of Education and Practice, Vol.6, No.10, 37-45. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1081679.pdf
Alday, S., y Romero, A. (2016). Impacto del idioma inglés para la competitividad en el egresado de la Escuela de Negocios Internacionales de la Universidad Señor del Sipan. Universidad Señor del Sipan. Pimentel, Perú. Trabajo de Titulación. https://1library.co/document/y4er0o9q-impacto-competitividad-egresado-escuela-negocios-internacionales-universidad-pimentel.html, pp.198
Ángel, E. y Cárdenas, P. (2021). Manejo de la ansiedad sobre la expresión oral en inglés en los estudiantes de primaria de la jornada nocturna del Colegio Nacional Nicolas Esguerra mediante la implementación del think pair share. [Trabajo de grado, Universidad Libre]. Repositorio institucional de la Universidad Libre. https://repository.unilibre.edu.co/bitstream/handle/10901/19451/Tesis%20final%20con%20rae.pdf?sequence=1
Arias, F. (2006). El proyecto de Investigación: Introducción a la metodología científica. Caracas, Venezuela: Editorial Episteme.5ta Edición.
Arias, F. (2012). El Proyecto de Investigación. Introducción a la Metodología Científica. Caracas: Editorial Espíteme.
Brito Espinel, G. (2021). El aprendizaje cooperativo en la enseñanza del idioma inglés en el nivel elemental. Revista Polo del Conocimiento. 54(1).22-33. Doi: 10.23857/pc.v6i1.2123, pp. 22-33
Campos, I. (2021). Fortaleciendo la fluidez oral (speaking) del idioma inglés, mediante un método en implementación. [Tesis de grado, Universidad del Nacional Abierta y a Distancia, Colombia]. Repositorio institucional de la UNAD, https://repository.unad.edu.co/bitstream/10596/44320/1/icamposo.pdf
Cea, K. y Ríos V. (2017). Relación entre la fluidez verbal y las características sociodemográficas de los alumnos de Primer Año de las carreras de Ciencias de la Salud de la Universidad del Desarrollo sede Concepción, año 2017. [Tesis de grado, Universidad del Desarrollo]. Repositorio institucional de la Universidad del Desarrollo. https://repositorio.udd.cl/bitstream/handle/11447/2089/Documento.pdf?sequence=1&isAllowed=y#:~:text=La%20fluidez%20verbal%20(FV)%20en,dificultades%20d
Cerda, G. (2018). La gamificación como estrategia correctiva para la interferencia sintáctico morfológica del español en la producción escrita del idioma inglés de los estudiantes de nivel pre-intermedio del Programa de Suficiencia en la Universidad de las Fuerzas Armadas. [Trabajo de Grado de Maestría. Universidad Central del Ecuador, Quito, Ecuador. Repositorio Institucional de la UCE.
http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/16263
Chicaiza, M. (2018). Diseño de una Propuesta Didáctica Mediante la Elaboración de Herramientas Tecnológicas Educaplay y JClic Para Refuerzo Académico en la Asignatura Inglés Aplicado en los Estudiantes de Octavo Grado de Educación Básica. [Trabajo de Grado de Maestría. Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Guayaquil, Ecuador]. Repositorio Institucional de la UCG. http://repositorio.puce.edu.ec/bitstream/handle/22000/15272/Tesis_M_Chicaiza.pdf, pp.168
Cuitiño, J., Díaz, C., y Otárola, J. (2019). Promoción de la fluidez y precisión oral en inglés a través del role play. Cuadernos de Investigación Educativa. 10 (1) 43-62. https://doi.org/10.18861/cied.2019.10.1.2880
Díaz, I., y Suárez, A. (2011). Desarrollo de la competencia comunicativa en inglés en estudiantes de Animación en Cuba. https://www.gestiopolis.com/desarrollo-de-la-competencia-comunicativa-en-ingles-en-estudiantes-de-animacion-en-cuba/
Dzul, M. (S/F). Aplicación básica de los métodos científicos, Diseño no Experimetal. Retrieved from Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. https://www.uaeh.edu.mx/docencia/VI_Presentaciones/licenciatura_en_mercadotecnia/fundamentos_de_metodologia_investigacion/PRES38.pdf
EF EPI. (2019). Ecuador queda en el puesto #81 en el ranking de inglés EF EPI. EF Proficiency Index. https://www.ef.com.ec/blog/language/ecuador-queda-en-el-puesto-81-en-el-ranking-de-ingles-ef-epi/, p.
Freire, C. (2016). La importancia del inglés en el comercio internacional. Revista Empresarial, 10 (4) 51-57. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5924583.pdf
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. México D.F: McGraw-Hill. 6ta. edición.
Hurtado, J. (2008). “El Proyecto de Investigación”. México: Mc Graw Hill Interamericana.
Izquierdo, M., & Iborra, A. (2010). Cómo afrontar la evaluación del aprendizaje colaborativo? Una propuesta valorando el proceso, el contenido y el producto de la actividad grupal. Revista General de Información y Documentación, 20, 221-241. https://revistas.ucm.es/index.php/RGID/article/view/RGID1010110221A
Johnson, D., y Jonhson, R. (2014). La evaluación en el aprendizaje cooperativo. Cómo mejorar la evaluación individual a través del grupo. Madrid, España: Ediciones SM.
Johnson, D; Johnson, R; y Holubec, E. (1994). El aprendizaje cooperativo en el aula. Virginia, EE.UU: Association for Supervision and Curriculum Bavelopment (ASCD). pp. 66.
Juárez, M., Rasskin, I., y Mendo, S. (2019). El Aprendizaje Cooperativo, una Metodología ACtiva para la Educación del siglo XXI: Una Revisión Bibliográfica. Revista Prisma Social, 26, 200-210. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7016662.pdf
Julio Ruiz, A., y Vega Sarmiento, C. (2019). Aprendizaje Cooperativo Como Estrategia Para el Fortalecimiento Académico en la Institución del Barrio Simón Bolívar. [Trabajo de Maestría, Universidad de la Costa]. Reposirorio Institucional de la CUC. https://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/handle/11323/5103/Aprendizaje%20cooperativo%20como%20estrategia%20para%20el%20fortalecimiento%20acad%C3%A9mico%20en%20la%20instituc, pp.167
Kagan, S., y McGroarty, M. (1993). Principles of cooperative learning for language and content gains. In D. D. Holt (Ed.), Cooperative learning . Washington, DC: Center for Applied Linguistics, pp.47-66.
Lascano, M. (2021). Think-pair-share strategy in speaking skill development. [Tesis de grado, Pontificia Universidad Católica del Ecuador]. Repositorio Institucional de la PUCE. https://repositorio.pucesa.edu.ec/bitstream/123456789/3310/1/77465.pdf
Ministerio de Educación (2019). Currículo de los Niveles de Educación Obligatoria. Educación General Básica. Presidencia de la República del Ecuador. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/03/Curriculo1.pdf
Namaziandost, E., Homayouni, M. y Rahmani, R. (2020). The impact of cooperative learning approach on the development of EFL learners’ speaking fluency. Cogent Arts & Humanities, 7:1, 780-811. Doi: 10.1080/23311983.2020.1780811.
Niño, M. (2013). El inglés y su importancia en la investigación científica: Algunas reflexiones. Algunas reflexiones. Rev. Colombiana cienc. Anim. 5 (1). 243-254. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4694403
Oñate Ríos, H., y Chiriboga Miño, A. (2017). El desempeño docente en el rendimiento académico del inglés, en los estudiantes de primer año de bachillerato general unificado del Colegio Tecnológico “Cinco de Junio”, durante el periodo 2016 - 2017. [Trabajo de Titulación. Universidad Central del Ecuador, Quito. Ecuador.] Repositorio Institucional de la UCV. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/12854, pp.105
Ortega, J. (2016). La técnica pensar- formar parejas - compartir (think-pair-share) y el desarrollo de la destreza oral (speaking) del idioma inglés en los estudiantes de los novenos años de educación general básica de la unidad educativa jorge álvarez del cantón Píllaro. [Trabajo de grado. Universidad Técnica de Ambato, Ecuador]. Repositorio Institucional de la UTA. https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/bitstream/123456789/23414/1/Cecilia%20Ortega%20tesis.pdf
Sabino, C. (2002). El proceso de Investigación. Caracas, Venezuela: Editorial Panapo.
Sarrionandia, G. (1995 ). El aprendizaje cooperativo: un análisis psicosocial de sus ventajas respecto a otras estructuras de aprendizaje. En la interacción social en contextos educativo. Siglo XXI de España Editores, pp. 167-192
Suárez, C. (2012). Cooperación como condición social del aprendizaje. Educatio Siglo XXI, Vol. 30 (2) 477-479. https://revistas.um.es/educatio/article/download/160951/140941/593761,
Tayo, E. y Hernández, E. (2017). Think-Pair-Share (TPS). La técnica de trabajo cooperativo en pares para mejorar la comprensión lectora en la enseñanza del idioma inglés como lengua extranjera. Revista Publicando, 4(12 (1), 361-378. https://revistapublicando.org/revista/index.php/crv/article/view/666
Universidad de Oslo. (2018). Retrieved from Speaking Fluency Assessment Rubric: https://www.uio.no/studier/emner/hf/ilos/NED1104/Eksamensoppgaver%20og%20sensorveil./speaking-fluency-assessment-rubric-ned1104.pdf
Universidad Pedagógica Experimental Libertador. (2019). Manual de Trabajos de Grado de Especialización y Maestría y Tesis Doctorales. Caracas: FEDEUPEL. https://universoabierto.org/2021/07/31/manual-de-trabajos-de-grado-de-especializacion-y-maestria-y-tesis-doctorales/
Valverde Hernández, X. (2013). Mejorar la fluidez en inglés a través de la realización colaborativa de un video. Revista Torreón Universitario, (5), 52-55. https://revistatorreonuniversitario.unan.edu.ni/index.php/torreon/article/view/73
Vázquez, M., Méndez, J., y Mendoza , F. (2015). Educación inclusiva y aprendizaje colaborativo en el aula: un estudio de la práctica docente universitaria. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 8 (3):171-187. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/97
Yánez-Valle, V., Moreno-Novillo, A., Chamorro-Ortega, C., y Robalino -Araujo, M. (2022). La estrategia pensar-pareja-compartir y el desarrollo de habilidades lectoras en el aula de inglés como lengua extranjera. Polo del Conocimiento, 7 (6), 1592-1605. Doi http://dx.doi.org/10.23857/pc.v7i6.4155
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2024 Revista Científica Multidisciplinaria SAPIENTIAE. ISSN: 2600-6030.
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0.