Quality of teaching in higher education for students of the Faculty of Engineering, Industry, and Architecture – ULEAM.
DOI:
https://doi.org/10.56124/finibus.v8i15.016Keywords:
Educational quality, infrastructure, teaching, student satisfaction, labor marketAbstract
The study examines educational quality from the students' perspective, focusing on aspects such as infrastructure, faculty, and labor market connection. The findings reveal a significant gap between students' expectations and perceptions, particularly in areas such as tangible elements, course requirements, academic office services, other services, teaching, and connection to the labor market. The results reveal a significant gap between students' expectations and perceptions, particularly in areas like infrastructure and labor market preparation. The study highlights the need to improve and maintain educational infrastructure, modernize technological resources, and strengthen links with the labor market to enhance teaching quality and student satisfaction. The research suggests that continuous attention to these areas is crucial to closing the gap between students' expectations and real experiences, thus contributing to better professional and academic training.
Downloads
References
Carbonell, C., Gutiérrez, A., Marín, F., & Rodríguez, R. (2021). Calidad en la educación superior en América Latina: revisión sistemática. Revista Venezolana de Gerencia. Revista Venezolana de Gerencia, 26(Especial 6), 345-360. https://doi.org/10.52080/rvgluz.26.e6.21
Creswell, J. (2014). Investigación Cualitativa y Diseño Investigativo. Obtenido de https://academia.utp.edu.co/seminario-investigacion-II/files/2017/08/INVESTIGACION-CUALITATIVACreswell.pdf
Field, A. (2013). Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics. SAGE edge. Obtenido de http://repo.darmajaya.ac.id/5678/1/Discovering%20Statistics%20Using%20IBM%20SPSS%20Statistics%20%28%20PDFDrive%20%29.pdf
Franco, J. (2021). La motivación docente para obtener calidad educativa en instituciones de educación superior. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 64, 151-179. https://doi.org/10.35575/rvucn.n64a7
Guerrero-Aray, G., Suástegui-Solórzano, S., & Zambrano-Vera, G. (2019). La calidad de la enseñanza en la Educación Superior en Ecuador. Revista científica Dominio de las Ciencias, 13. Disponible en: https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/934
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, M. (2014). Metodología de la investigación. Obtenido de https://www.esup.edu.pe/wp-content/uploads/2020/12/2.%20Hernandez,%20Fernandez%20y%20Baptista-Metodolog%C3%ADa%20Investigacion%20Cientifica%206ta%20ed.pdf
Molina-Herrera, J. ., & Parreño-Herrera, I. . (2023). Evaluación de calidad educativa a través del modelo servqual en la carrera de turismo de la UFA-ESPEL . 593 Digital Publisher CEIT, 8(2-1), 262-275. https://doi.org/10.33386/593dp.2023.2-1.1791
Parasuraman, A., Zeithaml, V., & Berry, L. (1988). Servqual: A Multiple-Item Scale For Measuring Consumer Perceptions of Service Quality. Obtenido de https://www.researchgate.net/publication/200827786_SERVQUAL_A_Multiple-item_Scale_for_Measuring_Consumer_Perceptions_of_Service_Quality
Piñera, D., & Cruz, I. (2022). Importancia de la calidad de los servicios universitarios: el caso de la Universidad Sämann de Jalisco, Campus Tijuana. Revista Educación, 47(1). . http://dx.doi.org/10.15517/revedu.v47i1.51806
Scheaffer, L., Mendenhall, W., & Ott, L. (2011). Elementos de muestreo. Obtenido de https://es.scribd.com/document/391156367/Elementos-de-Muestreo-Richards-L-Scheaffer-William-Mendenhall
UNESCO. (20 de Abril de 2023). Lo que necesitas saber sobre la educación superior. Obtenido de UNESCO: https://www.unesco.org/en/higher-education/need-know
Uquillas-Granizos, G., Basantes-Ávalos, R., Vinueza-Jara, A., & Basantes-Silva, S. (2022). Evaluación de la calidad de los servicios educativos mediante el modelo SERVQUAL. FIPCAEC. Revista Científica FIPCAEC (Fomento De La investigación Y publicación científico-técnica multidisciplinaria). ISSN : 2588-090X . Polo De Capacitación, Investigación Y Publicación (POCAIP), 7(1), 3-13. Recuperado a partir de https://www.fipcaec.com/index.php/fipcaec/article/view/504
Zambrano, H., Aray, S., Cobacango, L., & Bernardo, J. (2023). Análisis de la educación superior en Ecuador: situación actual y mejora de calidad. Revista Científica Multidisciplinaria Arbitrada YACHASUN, 7(13). Disponible en: https://www.editorialibkn.com/index.php/Yachasun/article/view/405/682
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Científica y Arbitrada del Observatorio Territorial, Artes y Arquitectura: FINIBUS - ISSN: 2737-6451.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.