Quality of teaching in higher education for students of the Faculty of Engineering, Industry, and Architecture – ULEAM.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56124/finibus.v8i15.016

Keywords:

Educational quality, infrastructure, teaching, student satisfaction, labor market

Abstract

The study examines educational quality from the students' perspective, focusing on aspects such as infrastructure, faculty, and labor market connection. The findings reveal a significant gap between students' expectations and perceptions, particularly in areas such as tangible elements, course requirements, academic office services, other services, teaching, and connection to the labor market. The results reveal a significant gap between students' expectations and perceptions, particularly in areas like infrastructure and labor market preparation.  The study highlights the need to improve and maintain educational infrastructure, modernize technological resources, and strengthen links with the labor market to enhance teaching quality and student satisfaction. The research suggests that continuous attention to these areas is crucial to closing the gap between students' expectations and real experiences, thus contributing to better professional and academic training.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Carbonell, C., Gutiérrez, A., Marín, F., & Rodríguez, R. (2021). Calidad en la educación superior en América Latina: revisión sistemática. Revista Venezolana de Gerencia. Revista Venezolana de Gerencia, 26(Especial 6), 345-360. https://doi.org/10.52080/rvgluz.26.e6.21

Creswell, J. (2014). Investigación Cualitativa y Diseño Investigativo. Obtenido de https://academia.utp.edu.co/seminario-investigacion-II/files/2017/08/INVESTIGACION-CUALITATIVACreswell.pdf

Field, A. (2013). Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics. SAGE edge. Obtenido de http://repo.darmajaya.ac.id/5678/1/Discovering%20Statistics%20Using%20IBM%20SPSS%20Statistics%20%28%20PDFDrive%20%29.pdf

Franco, J. (2021). La motivación docente para obtener calidad educativa en instituciones de educación superior. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 64, 151-179. https://doi.org/10.35575/rvucn.n64a7

Guerrero-Aray, G., Suástegui-Solórzano, S., & Zambrano-Vera, G. (2019). La calidad de la enseñanza en la Educación Superior en Ecuador. Revista científica Dominio de las Ciencias, 13. Disponible en: https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/934

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, M. (2014). Metodología de la investigación. Obtenido de https://www.esup.edu.pe/wp-content/uploads/2020/12/2.%20Hernandez,%20Fernandez%20y%20Baptista-Metodolog%C3%ADa%20Investigacion%20Cientifica%206ta%20ed.pdf

Molina-Herrera, J. ., & Parreño-Herrera, I. . (2023). Evaluación de calidad educativa a través del modelo servqual en la carrera de turismo de la UFA-ESPEL . 593 Digital Publisher CEIT, 8(2-1), 262-275. https://doi.org/10.33386/593dp.2023.2-1.1791

Parasuraman, A., Zeithaml, V., & Berry, L. (1988). Servqual: A Multiple-Item Scale For Measuring Consumer Perceptions of Service Quality. Obtenido de https://www.researchgate.net/publication/200827786_SERVQUAL_A_Multiple-item_Scale_for_Measuring_Consumer_Perceptions_of_Service_Quality

Piñera, D., & Cruz, I. (2022). Importancia de la calidad de los servicios universitarios: el caso de la Universidad Sämann de Jalisco, Campus Tijuana. Revista Educación, 47(1). . http://dx.doi.org/10.15517/revedu.v47i1.51806

Scheaffer, L., Mendenhall, W., & Ott, L. (2011). Elementos de muestreo. Obtenido de https://es.scribd.com/document/391156367/Elementos-de-Muestreo-Richards-L-Scheaffer-William-Mendenhall

UNESCO. (20 de Abril de 2023). Lo que necesitas saber sobre la educación superior. Obtenido de UNESCO: https://www.unesco.org/en/higher-education/need-know

Uquillas-Granizos, G., Basantes-Ávalos, R., Vinueza-Jara, A., & Basantes-Silva, S. (2022). Evaluación de la calidad de los servicios educativos mediante el modelo SERVQUAL. FIPCAEC. Revista Científica FIPCAEC (Fomento De La investigación Y publicación científico-técnica multidisciplinaria). ISSN : 2588-090X . Polo De Capacitación, Investigación Y Publicación (POCAIP), 7(1), 3-13. Recuperado a partir de https://www.fipcaec.com/index.php/fipcaec/article/view/504

Zambrano, H., Aray, S., Cobacango, L., & Bernardo, J. (2023). Análisis de la educación superior en Ecuador: situación actual y mejora de calidad. Revista Científica Multidisciplinaria Arbitrada YACHASUN, 7(13). Disponible en: https://www.editorialibkn.com/index.php/Yachasun/article/view/405/682

Published

2025-01-24

How to Cite

Delgado-Saltos, A., Rangel-Anchundia, L. K., Loor-Vélez, D., & Zambrano-Chavarría, M. (2025). Quality of teaching in higher education for students of the Faculty of Engineering, Industry, and Architecture – ULEAM. Revista Científica Y Arbitrada Del Observatorio Territorial, Artes Y Arquitectura: FINIBUS - ISSN: 2737-6451., 8(15), 160–170. https://doi.org/10.56124/finibus.v8i15.016