The Analysis of the attitudes and knowledge in digital environments of the students of the Faculty of Engineering, Industry and Architecture - ULEAM
DOI:
https://doi.org/10.56124/finibus.v8i15.015Keywords:
Attitudes, Knowledge, Digital environments, Digital skills, Survey, StudentsAbstract
This study investigates the attitudes and knowledge of students from the Faculty of Engineering, Industry, and Architecture at Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí (ULEAM) toward digital environments. This study employed a computerized survey incorporating the ACMI questionnaire (Attitudes and Knowledge in Computer Media), augmented with a Likert scale to assess the variables within the attitude dimension. Furthermore, open-ended questions were incorporated to stimulate discourse regarding the results. The research involved a sample of 303 students chosen from a population of 2,763 students enrolled in the faculty for the 2023-2 academic term. The assessment concentrated on three key dimensions: demographic information, attitudes toward digital environments, and degree of digital competencies. Students exhibit a positive disposition and understanding of digital media; yet, there exists an urgent need for continuous training to rectify existing shortcomings and guarantee adequate professional preparedness in anticipation of an era characterized by relentless technological advancement.
Downloads
References
Aguilar, L., & Otuyemi, E. (2020). Análisis documental: importancia de los entornos virtuales en los procesos educativos en el nivel superior. Revista Tecnología, Ciencia Y Educación,, 57-77. https://doi.org/10.51302/tce.2020.4852
Alvarado, H. (2020). Competencias digitales en el proceso de enseñanza-aprendizaje del docente y estudiante. Revista Guatemalteca De Educación Superior, 3(2), 12-23. https://doi.org/10.46954/revistages.v3i2.28
Amorós-Poveda, L. (2019). Actitudes y conocimientos de entornos digitales: cuestionario ACMI para contextos socioeducativos (Primera ed.). Madrid, Madrid, España: Dykinson, S.L. https://doi.org/10.2307/j.ctvfb6zqp
Bernate, J., Fonseca, I., Guataquira, A., & Perilla, A. (2021). Competencias Digitales en estudiantes de Licenciatura en Educación Física. Retos(41), 309-318. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7947935
Delgado, R. (2022). El Teorema Central Del Límite: Una Visión Ilustrativa. Revista Varianza(20), 35-42. https://doi.org/10.53287/uufr9587pp15b
George-Reyes, C. (2023). Imbricación del pensamiento computacional y la alfabetización digital en la educación. Modelación a partir de una revisión sistemática de la literatura. Revista Española de Documentación Científica, 46(3), 1-13. https://doi.org/10.3989/redc.2023.1.1922
León-Pérez, F., Bas, M.-C., & Escudero-Nahón, A. (2020). Autopercepción sobre habilidades digitales emergentes en estudiantes de Educación Superior. Comunicar, 28(62), 91-101. Obtenido de https://doi.org/10.3916/C62-2020-08
Reis, C., Pessoa, T., & Gallego-Arrufat, M. J. (2019). Alfabetización y competencia digital en Educación Superior: una revisión sistemática. REDU. Revista de docencia Universitaria, 17(1), 45-58. https://doi.org/10.4995/redu.2019.11274
Restrepo-Palacio, S., & Segovia, Y. (2020). Diseño y validación de un instrumento de evaluación de la competencia digital en Educación Superior. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 28(109), 932-961. https://doi.org/10.1590/S0104-40362020002801877
Saltos, R., Novoa-Hernández, P., & Serrano, R. (2019). Evaluation of the presence of digital competences in higher education institutions. RISTI - Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação(21), 23-36. Obtenido de https://acortar.link/k9dRgx
Sánchez, C., & Carrasco, M. (2021). Competencias digitales en educación superior. Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 21(1), 28-50. http://doi.org/10.30827/eticanet.v21i1.16944
Vargas-Murillo, G. (2019). Competencias digitales y su integración con herramientas tecnológicas en educación superior. Cuadernos Hospital de Clínicas, 60(1), 88-94. Obtenido de http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1652-67762019000100013&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Científica y Arbitrada del Observatorio Territorial, Artes y Arquitectura: FINIBUS - ISSN: 2737-6451.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.