Salvage and rescue technologies for tuna vessels at sea. A study of new emergency solutions
DOI:
https://doi.org/10.56124/finibus.v8i15.013Keywords:
tuna vessels, rescue, emerging technologiesAbstract
The primary objective was to identify effective solutions for salvage and rescue technology for deep-sea tuna vessels of the Manta fishing fleet to enhance crew safety and improve operational efficiency, particularly in the port city of Manta, Ecuador. A qualitative methodology was employed, involving data collection through interviews with rescue technology experts and surveys with captains and crew members. Additionally, an analysis of past incidents and relevant statistics was conducted to identify key limitations and challenges. The findings revealed that outdated rescue equipment and insufficient training are major constraints. Furthermore, emerging technologies such as aerial drones, autonomous vehicles, satellite technology systems, and telemedicine were identified as viable solutions. Finally, the implementation of these technologies, along with a robust training and awareness program, was found to be technically, practically, and economically feasible, with an estimated ROI of 13.91%. It is concluded that modernizing rescue equipment and adopting emerging technologies can significantly enhance the safety and operational efficiency of Manta’s tuna vessels.
Downloads
References
Administración Marítima y Costera de EE. UU . (2020). Amenazas y Problemas que Enfrenta la Seguridad Portuaria. Administración Marítima y Costera de EE. UU.
Alarcón, A. (2018). Escapes accidentales de gas amoniaco en barcos pesqueros; conocimiento de riesgos y soluciones. [Tesis de posgrado. Universidad San Gregorio de Portoviejo, Ecuador]. Disponible en: http://repositorio.sangregorio.edu.ec/handle/123456789/900
Álvarez, R., Núñez, L., Calderón, F., & Mendoza, R. (2020). Producción y comercialización de productos de curtiembre de piel de pescado, Santa Elena. Ecuador. Revista de Ciencias Sociales, 353-367.
Anaya, A., Buelvas, J., & Romero, Y. (2020). Pobreza e inclusión financiera en el municipio de Montería, Colombia. Revista de Ciencias Sociales (Ve)(1), 128-143.
Autoridad Portuaria de Manta. (2020). Tragedias en barcos pesquero. Autoridad Portuaria de Manta. Recuperado de: https://www.puertodemanta.gob.ec/tragedia-en-barco-pesquero/
Brito, J. (2018). Gestión de un buque atunero y estudio de la pesca artesanal a caña del atún: Buque “Ave María Segudo”. [Tesis de Grado. Universidad de la Laguna. España]. Disponible en: https://riull.ull.es/xmlui/handle/915/13370
Calle, J. (2023). Estrategias para evitar los delitos que afectan a los pescadores artesanales en la zona costera del cantón Machala [Tesis de posgrado. Universidad Uniandes. Ecuador]. Disponible en: https://dspace.uniandes.edu.ec/handle/123456789/15705
Código del Trabajo. (16 de Diciembre de 2005). Obtenido de https://www.trabajo.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2012/11/Código-de-Tabajo-PDF.pdf
Berti de Marinis, G. (2021). La configuración de los riesgos en el seguro marítimo. Revista Ibero-Latinoamericana de seguros, 30(55), 181-200. https://doi.org/10.11144/Javeriana.ris55.crsm
Dourteau, M., & Keldjian, E. (2022). Naufragios bajo las dunas: el caso de estudio del sitio Bahía del Potrero 1. Revista de Arqueología Histórica Argentina y Latinoamericana, 16(2), 10-18. https://doi.org/10.55695/rdahayl16.02.01
Hernández, O. (2022). Planteamiento de mejoras de un manual de gestión de seguridad. [Tesis de posgrado. Universidad de Cantabria, España]. Disponible en: http://hdl.handle.net/10902/24825
Sánchez, G. (2021). Medidas de seguridad para un buque de investigación en navegación antártica [Tesis de grado. Universidad de Cantabria, España]. Disponible en: https://repositorio.unican.es/xmlui/handle/10902/22833
Gómez, W., & Acevedo, C. (2020). Riesgos de seguridad física de plataformas y unidades offshore oil & gas en el mar Caribe colombiano. Revista Científica General José María Córdova, 798-815 https://doi.org/10.21830/19006586.671
FAO. (12 de Mayo de 2020). Organización de las Naciones Unidas para la Alimentación y la Agricultura. Obtenido de Papel de la FAO en la acuicultura: http://www.fao.org/aquaculture/es
Gómez, E. (2022). Igualdad de oportunidades entre hombres y mujeres en la profesión marítima. [Tesis de grado. Universidad de Valladolid, España]. Disponible en: https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/55790/TFG-L3240.pdf?sequence=5
Lavayen, J. (2020). Evaluación del cumplimiento de normas de seguridad marítima de los buques pesqueros menores a 24 metros de eslora [Tesis de posgrado. Universidad Del Pacífico. Ecuador]. Disponible en: https://uprepositorio.upacifico.edu.ec/handle/123456789/469
Organización Internacional del Trabajo (OIT). (2020). Prevención de accidentes a bordo de los buques en el mar. Organización Internacional del Trabajo. Recuperado de: https://www.ilo.org/es/resource/prevencion-de-accidentes-bordo-de-los-buques-en-el-mar-y-en-los-puertos
Organización Martítima Internacional (OMI). (2019). Riesgos laborales en la industria marítima. OMI. Recuperado de: https://www.imo.org/es/OurWork/Safety/Paginas/SafetyTopicsDefault.aspx
Tur, L. (2024). Diseño de un programa de intervención para abordar los riesgos laborales vinculados a factores mentales y sociales en el entorno marítimo [Bachelor's thesis, Universitat Politècnica de Catalunya, España]. Disponible en: https://upcommons.upc.edu/handle/2117/401780
Osejos-Vásquez, A. E., Lucas-Flores, Y. M., & Villegas-Castro, A. L. (2022). La Concesión del Puerto Marítimo de Manta y su Incidencia en el Comercio Exterior (TPM). Dominio De Las Ciencias, 8(1), 18–38. https://doi.org/10.23857/dc.v8i1.2556
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Científica y Arbitrada del Observatorio Territorial, Artes y Arquitectura: FINIBUS - ISSN: 2737-6451.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.